Loading...
nl

Een vervelende ervaring met een rups

New Moon
New Moon jul 4 '10
Hee lieve mensen,

Ik weet niet wat ik precies heb met metamorfoses, maar blijkbaar leer ik veel lessen uit de natuur frown

Gister heb ik een wandeling gemaakt met een paar vrienden, het was heerlijk afgekoeld en we hebben mooie gesprekken gehad en zijn op intuïtie gaan wandelen naar geen specifiek eindpunt.
Op een gegevenmoment liepen we langs een straat met allemaal eiken. "hee die voelen ontzettend slecht aan" zei ik (ze waren ook donkerder dan andere eiken ernaast), er hingen linten aan met daarop: "pas op! eikenprocessierups" Ik ben er heen gelopen om het prachtig gesponnen nest beter te bekijken (zoals jullie weten vind ik het idee metamorfose interessant)... een vriend heeft toen instinctief dat nest kapot getrapt: hij zei "bomen gaan voor."
Vanochtend werd ik wakker met werkelijkwaar overal uitslag en ik voel me alsof ik in een bos brandnetels sta. Mijn hele gezicht, nek, en armen zijn knalrood met bulten. Dat komt dus door de nare rups die blijkbaar zn stekels op mensen afschiet als je alleen al in de buurt komt (gelukkig waaide het niet). Die stekels blijven wel 6 jaar rondzwerven... Heb me afgespoeld, kleren in de was gedaan en nu zit ik hier met ingesmeerde armen (tea tree zalf met eucalyptus, lavendel, en tea tree oil, werkt goed), mijn jaspis steen die me echt superrustig maakt (blijkbaar toch de goede gekozen) en heb net antihistamine geslikt wat ik toevallig nog in huis had (had het gevoel dat dat nog van pas zou komen)
Ik voel me echt super-ellendig en ben bezorgd want het kan chronische bronchitis veroorzaken en chronische oogontsteking frownMorgen ga ik naar de dokter/ziekenhuis.

Een les dat mijn nieuwsgierigheid en openheid voor alles en iedereen soms ontzettend gevaarlijk voor me kunnen zijn. (ik had trouwens die jaspis thuis laten liggen tegen mijn gevoel in)

Heeft er iemand nog tips/advies voor wat ik verder nog kan doen? Alvast bedankt.

Liefs een verdrietige themoon frown
Delen:
gast
gast jul 4 '10
Ik zou de volgende keer gewoon wat meer respect hebben voor de natuur. Het kapot trappen van die nesten heeft jouw in de nesten gewerkt en dat is jullie eigen schuld. Die boom ziet er nu misschien niet uit maar als de rupsen vlinder zijn geworden dan gaat de boom zijn blaadjes echt wel krijgen.
admin
admin jul 4 '10
Gast? jij die altijd spreekt over er is geen goed en kwaad en geen schuld aan iets.. wink
Hier is absoluut geen oordeel over schuldigheid of watdan ook nodig ook niet in gevoel, het is simpel weg een inzicht willen in "oorzaak en gevolg" .
Je wilde iets trotseren, Themoon.. kan dat? kijken waar de grenzen liggen van de natuur en jezelf..? zo komt het bij mij over.
boeiende resultaten kan je heel zeker krijgen (zie je vlinder onlangst), en sommige gevolgen van zo'n ontmoetingen zijn bijzonder lastig.
Je leert.. door ervaring (en dat op zich is al een inzicht) grin
New Moon
New Moon jul 4 '10
Ik was trouwens ook helemaal niet diegene die dat nest heeft kapot getrapt, dat was mijn vriend die de boom wilde redden. Als je niets tegen die rups doet wordt de boom simpelweg opgegeten.
Toen die vriend dat aan het doen was schrok ik juist omdat ik die rupsen interessant vond: "wat ben je aan het doen joh stop daar mee dat is erg voor die rupsen!" riep ik juist.
Ik weet niet of je het weet, gast, maar die rupsen worden iedere dag op een plek in nederland door de gemeente met een grote slang in een container gezogen en vernietigd, ik vind ons groepje dan heel onschuldig overkomen en had ook helemaal niet het idee dat daar de les lag.

Iets trotseren, ja dat klopt inderdaad als ik nadenk over mijn intentie van die tocht. Binnenkort ga ik kamperen en rondlopen in het hoge noorden en ik wilde een les leren over de natuur. Nou die heb ik gekregen hoor laughWees altijd op je hoede. *ook als we niet hadden getrapt waren we gestoken aangezien die beesten maar weinig prikkels nodig hebben om hun pijlen af te vuren, trillingen zijn al genoeg.* laugh
gast
gast jul 4 '10
Ik zeg alleen dat je respect moet hebben voor de natuur en dat die boom echt niet dood gaat door deze rups. Die rups reageerd alleen maar op "vijandelijkheid" door z'n haren los te laten. Dat is z'n defensie mechanisme. Ze doen het echt niet als er geen reden voor is.

Dus bedank je vriend voor wat hij jouw heeft bezorgd, verdoem niet de rups die zichzelf heeft verdedigd.
De mens moet indeze toch de wijstse zijn en iets vernietigen is niet bepaald wijs.
gast
gast jul 4 '10
Origineel bericht van: Tinne
Gast? jij die altijd spreekt over er is geen goed en kwaad en geen schuld aan iets.. wink
Hier is absoluut geen oordeel over schuldigheid of watdan ook nodig ook niet in gevoel, het is simpel weg een inzicht willen in "oorzaak en gevolg" .
Je wilde iets trotseren, Themoon.. kan dat? kijken waar de grenzen liggen van de natuur en jezelf..? zo komt het bij mij over.
boeiende resultaten kan je heel zeker krijgen (zie je vlinder onlangst), en sommige gevolgen van zo'n ontmoetingen zijn bijzonder lastig.
Je leert.. door ervaring (en dat op zich is al een inzicht) grin


Nou als het dan een inzicht willen krijgen in "oorzaak en gevolg" dan weten ze nu dat je respect moet hebben voor de natuur en niet zomaar gaan oordelen of iets goed of slecht is. Neem aan dat ze als ze die les van jou geleerd hebben dat ze de volgende keer de rups met rust laten wink
Takhihiii
Takhihiii jul 4 '10
Jij bent nieuwsgierig, daar kan je niets aan doen. Je kon ook niet weten dat je vriend zo zou reageren. Je vriend wist ook niet dat het gevaarlijk was wat hij deed. De rupsen kunnen ook hun haren niet vasthouden als er op ze getrapt wordt. Niemand treft dus enige blaam.

Ik zou de doktor zeker naar je ogen laten kijken; met een contrastvloeistofje kan hij zien of er iets in zit. Aan de andere kant, zou je dat dan waarschijnlijk wel voelen. Ga niet meteen van het ergste uit, dat mag de professional voor je bepalen.

Wat me wel opvalt in het hele verhaal is de uitspraak 'bomen gaan voor'. Bomen gaan voor is volgens mij absoluut geen instinktieve reactie; dat is eerder een bedenksel. Waarom gaan bomen voor? Is er een soort rangorde in de natuur? Hebben die rupsen niet net zo veel recht op leven (en de muggen, steekvliegen, teken)?
New Moon
New Moon jul 4 '10
Ja, jullie hebben beiden wel een punt, gast en takhihiii (gast, ik begrijp ook jou nu beter, bedankt voor je inzicht).
Ik heb geen moment geoordeeld, ik vond het zonde van de boom maar accepteerde dat het gebeurde, en begrijp dat bepaalde dingen in de natuur sterven en vernietigd worden door de natuur zelf, en ben in principe tegen ingrijpen. (die "berupste" eiken staan overgins nu overal in de gemeente langs drukke fietspaden/stoep/weg met rupsen erin, het is dus wel degelijk een "plaag" zoals de gemeente dat zo noemt) Ik heb vandaag ook meer nagedacht en respect gekregen voor die rupsen (heb het altijd al bijzondere beesten gevonden, daarom heb ik ze van dichterbij bekeken.), zo klein en 1000-en kleine haartjes die als brandnetel-pijlen werken en een paar meters door de lucht worden afgevuurd.. die vriend is vaak wijs, maar in dit geval niet, ook ik was niet alert genoeg en dus niet wijs (ben te dicht bij gekomen en de rupsen vielen mij als eerste op) Ik ben in iedergeval stukken wijzer en bewuster geworden door en van de natuur en dat vind ik de bulten (ik zit er werkelijkwaar helemaal onder) helemaal waard.
gast
gast jul 5 '10
Themoon ik begrijp heel goed dat je vriend handelde uit goede bedoelingen. Hij wilde het opnemen voor de boom omdat hij dacht dat deze dood ging door de rupsen. Maar dat is dus niet het geval.
De natuur is heel goed in staat zichzelf in balans te houden, wij mensen zijn de verstorende factor voor de natuur hier op aarde omdat wij denken het beter te weten. Ondertussen veroorzaken wij d.m.v. ons probleem oplossend handelen alleen maar nog meer problemen. Wat we moeten leren is onderdeel te worden van die natuurlijke balans en alleen maar dat te doen wat nodig is om onze eigen balans te behouden en dat kan alleen door het "denken te weten" los te laten en ons openstellen voor de mogelijkheden die de natuur ons bied om een gebalanseerd leven te leiden. Klinkt allemaal heel ingewikkeld maar het komt er op neer dat we in moeten zien dat wanneer wij "denken" ergens een oplossing voor moeten verzinnen, we niet meer in de balans van de natuur zijn maar in ons denken. En ons denken kan nooit het geheel overzien omdat dit maar een klein stukje van alles is.
Natuurlijk is jouw interesse voor die rupsen niet het punt, en die interesse moet je ook vooral houden. Maar op het moment dat je gaat bedenken dat iets een plaag is, of ergens niet hoort, zit je in je denken en ga je meestal dingen doen die nu net niet "goed" zijn voor de natuur. Maar dit is mens eigen en heeft al voor heel veel problemen gezorgt in de natuur en in de mens zelf overigens.

Ik vind het overigens wel super dat een jong persoon als jij je interessert voor het moois van de natuur. Het is ook een heel boeiend iets wat wij mensen absoluut niet na kunnen maken en vooral moeten koesteren. (al proberen we dit wel op allerlei fronten) Sorrie voor het vele "moeten". Niets moet alles mag maar weet wel de consequenties ervan te dragen.
New Moon
New Moon jul 5 '10
Wow, bedankt lieve gast!

Inderdaad, ik heb het opgezocht, en die rups is hier een door de overheid genoemde "plaag" door de opwarming van de aarde: Ze kwamen eerst vooral voor in warme gebieden in mediteraan gebied (bv Spanje), waar voor de rups veel natuurlijke vijanden zijn. Aangezien het in Nederland ook steeds warmer wordt, zitten ze nu hier en is de natuurlijke balans verstoord (door de mens!), doordat die natuurlijke vijanden hier veel ontbreken. Die rups zit dus hier door ons en kan er zoals je al terecht zei, niets aan doen. Het is inderdaad storend dat de mens (weer!) wil ingrijpen door die arme rups zo veel mogelijk weg te halen..
Ik denk dat als de overheid genoeg voorlicht over de rups niet hoeft in te grijpen, omdat iedereen dan voorzichtiger wordt en haar kinderen in de gaten houdt en weet over het hoe en wat van de rups smileAangezien ik in een nogal "groene" en "milieubewuste" gemeente woon, heb ik het idee dat ze hier gelukkig zo veel mogelijk wachten met weghalen totdat ze mooie nachtvlinders worden.

Ik ben overgins naar de dokter geweest en die had nog nooit zo'n allergische reactie van deze rupsharen gezien. Ben naar huis gestuurd met de geruststelling dat alles na 10 dagen weg was, en een lading sterke antihistamine. (gelukkig zaten er geen haartjes in mijn oog!) Heb dit geaccepteerd en zie het nu als een gevolg van een les die ik heb willen leren. Ik vind rupsen en vlinders nog steeds prachtbeesten!
New Moon
New Moon jul 6 '10
Hee mensen,

Wilde even melden dat ik me al stukken beter voel door medicatie van de dokter en uit de natuur smile
Ik heb al een paar processievlinders gespot savonds laat: 1tje bij die vriend thuis en 1tje bij mij thuis. wink

Bedankt voor het meedenken, ik heb nog nooit zoveel geleerd van een nare ervaring in de natuur.

Liefs, themoon
aquarel
aquarel okt 13 '10
tja.. leven en laten leven
leven en blijven leven
zei een vriend ooit eens tegen mij

ik weet niet wat je moet doen, maar zo te horen gaat het al stukken beter met jou :-)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki