Loading...
nl

Dualiteit wordt opgelost in de nieuwe tijd

New Moon
New Moon jun 18 '10
Al moet ik er wel bijzeggen dat dualiteit volgens mij iets is van de oude tijd en nu allemaal opgelost wordt smile*misschien dat ik dit daarom nu zeg, omdat ik daar zelf mee bezig ben*
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 18 '10
Ik vind dit interessant genoeg om een nieuw topic van te maken, dus daarom maar even gedaan.

Wat versta jij onder dualiteit?

Als ik zelf kijk naar dualiteit, dan is dat voor mij een essentieel iets waaruit de manifestatie plaats vind. Om dat uit te leggen een voorbeeld waarin ik het even heel erg versimpel om aan te geven wat ik bedoel.

Als ik zwart (duisternis) en wit (licht) even tegenover elkaar zet, zijn deze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want als er licht is, zijn er ook plaatsen waar geen licht is. Omdat wij het verschil tussen deze twee kunnen zien, bestaan ze ook pas echt. Want zou er geen verschil zijn tussen de 2, dan vallen ze weg naar de achtergrond. Ze bestaan niet meer en worden dan ook niet gemanifesteerd.

Dualiteit is dus nodig om de twee uitersten van elkaar te kunnen onderscheiden. Zonder dualiteit, zouden heel veel dingen niet bestaan.
Cialara
Cialara jun 18 '10
Zonder dualiteit is er geen aards leven mogelijk.

Mannelijk-vrouwelijk, hoog-laag, breed-smal, rood-groen....
Zonder dualiteit zou de aarde niet bestaan... zouden wij niet ervaren, wij zouden alleen maar in een soort van slaaptoestand verkeren... en daar leer je nou niet echt zo veel van wink

Wat wel zal gaan veranderen, is dat er meer harmonie zal komen tussen de verschillen en dat we ook meer het midden gebied gaan waarnemen wink
New Moon
New Moon jun 18 '10
Bedankt NiMs, voor het verplaatsen en je interesse hierin smile

Dualiteit is voor mij als in "the battle between good and evil", een veel gebruikt thema in films en boeken. Ik denk dat wit moeilijker en ingewikkelder is dan zwart (het woord "inspanning" borrelt bij me op) en zwart is veel simpeler te begrijpen en eigenlijk ligt de drempel ook laag daaraan toe te geven. (zoals het woord "luiheid")
Echter, zoals NiMs ook terecht zei; het 1 kan niet zonder het andere, en er bestaan geen perfecte mensen, daarom zijn wij juist perfect.
Maar ik heb het idee dat er binnenkort veel gaat veranderen waardoor dualiteit niet meer past en nodig is in de nieuwe tijd. Dus dat er ook minder pijn, verdriet en woede komt, of zelfs helemaal verdwijnt. Hoe? dat gaat mijn pet te boven en wil ik ook helemaal niet weten. smile

Nog een grappig iets waarom ik veel met dit thema heb: er is van me gezegd ooit dat ik heel erg zwart-wit denk. Waarschijnlijk hebben meer mensen op dit forum hier last van? Mensen (waaronder ik vooral) vergeten nog wel eens dat er ook grijs is (op het randje van wit (lichtgrijs) tot en met op het randje van zwart (donkergrijs)) Misschien gaan we wel over naar een wereld waar alles grijs en wit is?, onder invloed van het bekende Witte Licht? Ik noem maar een paar gekke dingen om discussies op gang te brengen. Ik heb onlangs iemand ontmoet die grijs denkt, en mij daarom perfect invult en aanvult. laugh

Liefs, themoon
admin
admin jun 18 '10
Het hoort ook bij een bepaalde leeftijd vooral pubers kunnen nog niet grijs denken dit heeft te maken met de ontwikkeling van hun hersens.

Dus hoe jonger je bent des te moeilijker grijs denken is.
Maar daarom zeggen ze altijd wijsheid komt met de jaren, ze bedoelen er vast mee dat je dan genuanceerder gaat denken.

Het komt vanzelf hoor....hihihi maar persoonlijk denk ik het liefst in alle kleuren, vind grijs ook maar een saai kleurtje...

Kan het ook zo zijn dat de scheiding die wij aan onderwerpen toebrengen eigenlijk niet bestaat...doen we het niet zelf met ons denken?

Als ik voel in mijn hart dan is alles een geheel en met elkaar verbonden.

Soms kan ik daarom ook niet reageren op de dualiteit, het haalt me dan weg van wat het echt is 1 geheel dus ik kan het niet benoemen want dan breng ik een scheiding aan.

Door te acepteren voor wat het is en het te laten zijn lost de scheiding op en word het 1 geheel energetisch, een wonderlijk fenomeen.

Jullie zullen me wel raar vinden, maar ik heb ook niets met discussies, ik zie ieder zijn waarheid als waarheid en zou dan de mijne daar tegenover kunnen plaatsen.

Maar kan nooit de waarheid van een ander ontnemen door de mijne belangrijker te vinden.
Of beter of wat ook, het is maar net waar iemand zit hoe de persoon is en wat eraan ten grondslag ligt...

Soms denk ik ook goh zo heb ik ook gedacht nu denk ik weer anders, en hoe zou de persoon over een aantal jaren denken, en vooral hoe zou een persoon over een tijdje zijn werkelijkheid beleven.

En hoe beleef ik mijn werkelijkheid nu en over een paar jaar bv

Een intresant onderwerp dualiteit...

Ik zie het meer als eenheid twee stukjes van de puzzel samenvoegen dan komt er een derde stukje.

Begin van de meetlat het einde en het midden, maar het blijft dezelfde meetlat...

liefs van Bea
New Moon
New Moon jun 18 '10
Origineel bericht van: Bea
Het hoort ook bij een bepaalde leeftijd vooral pubers kunnen nog niet grijs denken dit heeft te maken met de ontwikkeling van hun hersens.


Daar heb je zeker gelijk in, *mooie reactie anyway, bea :)* maar ik heb hier ook eigenlijk altijd al "last" van gehad (HSP). Zeker het laatste jaar merk ik dat zwart eigenlijk genuanceerder is, en ik een beginnetje maak met grijsdenken.

Nog een stelling: denken jullie dat een hoog sensitief persoon (iemand die vooral het verschil in "zwart" en "wit" heel duidelijk opmerkt,) dan ook verdwijnt?

Liefs, themoon
Cialara
Cialara jun 18 '10
Ik weet niet of ik het wel eens ben met een onderdeel van je stelling, namelijk dat een hoog sensitief persoon vooral het verschil in zwart en wit heel duidelijk opmerkt... daar moet ik eens naar kijken voor mezelf... smirk
Cialara
Cialara jun 18 '10
Bea ik kan helemaal meekomen met jouw reactie, mooi om te lezen hoe jij de dualiteit ervaart... smile
Cialara
Cialara jun 18 '10
Kennen jullie deze tekst van Hermes al:

"Everything is dual; Everything has poles; Everything has its pair of opposites; Like and unlike are the same: Opposites are identical in nature, but different in degree; Extremes meet; All truths, are but half-truths; All paradoxes may be reconciled." Hermes-Thoth
New Moon
New Moon jun 18 '10
Hihi ik weet ook niet of ik het wel eens ben met mijn eigen stelling, maar ik vroeg het me opeens af of daar een verband bestaat en had de drang om die vraag hier neer te pennen tongue
Hierbij doel ik eigenlijk op jullie en mijn eigen ervaringen in "de oude tijd"
New Moon
New Moon jun 18 '10
Ja Jorine, die quote heeft de eerste keer toen je hem opschreef al indruk op me gemaakt.... goed dat je hem hier nog even aanhaalt smile

Liefs
New Moon
New Moon jun 18 '10
Hermes zegt eigenlijk dit:
+ = -
Daaruit volgt uit een wiskundige formule dat als je dualiteit oplost dit krijgt:
+2 = 0
oftewel
++ = 0
waarbij de min eigenlijk geneutraliseerd wordt.

Maar hermes (en jullie) hebben het ook over de wisselwerking tussen die twee:
+ <-> -
Volgens mij is het niet toegestaan om die op te lossen wink

Liefs, themoon in een wiskundige bui
New Moon
New Moon jun 18 '10
Of misschien zo:

+ <-> -
Daaruit volgt
- = +
Oplossen:
-2 = 0
Oftewel:
-- = 0
Waarbij de plus eigenlijk geneutraliseerd wordt.
(ik denk dat de wereld er in dat geval erg negatief en somber uit zal zien ;))

Liefs themoon in nog steeds een wiskundige bui
New Moon
New Moon jun 18 '10
pfffffffffffff wie ben ik eigenlijk om een formule te gaan verzinnen voor dualiteit tongue
gast
gast jun 18 '10
Mijns inziens kan het leven op aarde niet zonder tegenstellingen/paradoxen. Je kunt ze ook dualiteit noemen maar ik denk dat dit eigenlijk iets anders betekend. Ik zie dualiteit meer als het gevecht tussen de twee kanten, er is geen harmonie. Het goede tegen het slechte. Dit heeft alles met het denken te maken, en dan vooral het overlevingsdenken van de mens. Het yin yang teken is voor mij de vertegenwoordiger van het leven; aan de ene kant zwart met een wit stipje, aan de andere kant wit met een zwart stipje. Beide kanten zijn gelijk en hebben iets van elkaar in zich. Nu is het ook weer zo om te kunnen bewegen dat er een ongelijkheid wenselijk is. Ietsje meer mannelijk zorgt voor een beweging naar het vrouwelijke en vise versa. Puur omdat het leven altijd op zoek is naar balans. Het is dus helemaal niet wenselijk dat de twee gelijk zijn, omdat er dan geen beweging meer is en beweging is leven.
Zoals ik het zie in de nieuwe wereld zullen de paradoxen/tegenstellingen blijven bestaan maar zal het denken in goed of slecht verdwijnen. Alles is zoals het is. En we moeten het doen met wat er is.
Dit is zoals ik het nu zie.......de waarheid ligt overigens altijd in het midden, maar we hebben wel alle twee de kanten nodig om die waarheid ook te kunnen ervaren.
New Moon
New Moon jun 18 '10
Wat een fantastische reacties allemaal, had ik nooit durven dromen wink

Liefs themoon
Lin
Lin jun 18 '10
Ik denk eerlijk gezegd dat dualiteit een woord is dat door de mensheid verzonnen is en het altijd een aardsbegrip is geweest.
Zodra je dat aardse begrip kan laten varen,dan zal er meer samenwerking en balans de ruimte krijgen.
Door beide kanten te hebben doorleeft (als voorbeeld te noemen)
blijft de balans en samenwerking tussen 2 uitersten.
Het 1 kan zoals al gezegd niet zonder de ander.

Liefs Linda

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki