Loading...
nl

Waar komen onze "arabische" cijfers vandaan?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 17 '10
Onlangs zat ik met iemand in de sauna, en die legde mij uit waarom de cijfers die wij vandaag de dag nog gebruiken, eruit zien, zoals ze eruit zien.

Ik vond dat erg gaaf om te zien en wilde dit graag delen met jullie.

Hieronder een plaatje zoals de allereerste cijfers eruit zagen toen ze gebruikt werden in de arabische landen (waar de cijfers vandaan komen):


Zoals je ziet lijken ze enorm veel op onze huidige cijfers. Waarom zijn deze cijfer nu eigenlijk zo gevormd? De reden is dat je door naar het symbool te kijken je al kan achterhalen hoeveel het symbool voorstelt. Namelijk, tel de hoeken maar eens. Zoals je kunt zien, heb ik de hoeken even voor je rood gekleurd, en zijn er steeds zoveel hoeken als dat het getal voorstelt.

Leuk he!

P.s. verwar dit niet met de huidige Arabische cijfers, want net zoals bij ons in Nederland, zijn ook deze cijfer verbasterd tot andere tekens en lijken ze er nog maar een beetje op.
Delen:
Cialara
Cialara jun 18 '10
Het ziet er praktisch uit smileHandig! ha ha ha, leuk dat je ons dit laat zien NiMS.
Beschermengel
Beschermengel jun 18 '10


Wat leuk smile....nou dat wist ik echt niet! .... het is eigenlijk heel simpel maar ik zou er niet opgekomen zijn .. smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 18 '10
Ja leuk is dit he smile.

De reden dat ik dit hier plaats heeft te maken met dat ik dit ook met mijn Holistische Therapeut besprak, en zij ineens een ingeving kreeg, dat het bovenstaande heel belangrijk is. Iets met de opmerking dat hierop onze beschaving is gebaseerd en dat dit een hele grote rol speel. Nu ben ik dus op zoek naar de reden waarom dit zo enorm belangrijk is en hoe ik dit verder kan plaatsen.

Hebben jullie misschien een idee? Wat komt er in je op als je naar het bovenstaande plaatje kijkt? Iets met Egypte?
admin
admin jun 18 '10
Ik heb het aan mijn collega,s verteld op het werk, ze vonden het leuk om te weten.
Weet je ook in welke tijd deze cijfers zijn ontsaan Nims?

liefs van Bea
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 18 '10
De bronnen zijn hier niet zo heel duidelijk over, maar ik lees op verschillende plekken op het Internet, dat aangeeft dat het om 500 na christus is ontstaan.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki