Loading...
nl

Eventjes zwanger en wat het met me deed

Anke
Anke jun 14 '10
Wat er in een aantal weken tijd toch veel kan gebeuren. Het ene moment zat ik in complete onzekerheid over hoe ik vorm moest geven aan mijn leven. Ik wist dat er dingen anders moesten, maar wist gewoonweg niet hoe.
En dan het nieuws dat ik zwanger was. Blij was ik, ontzettend blij en enthousiast. De hele wereld mocht het wat mij betreft weten. In gedachten schoof ik met meubels en ik bestelde al een eerste knuffeltje. Een "schmusetuch Hoppel Hase" van Steiff. Zo schattig en knuffelbaar. En nog van biologisch katoen ook. Wat wil een mens nog meer.
Aan alle kanten straalde ik uit dat het kindje welkom was. Het mocht er helemaal zijn. En juist daardoor voelde ik dat ik er zelf ook mocht zijn. Ineens was het niet meer zo moeilijk om mijn eeuwige gedachten stil te zetten en gewoon eens af te dalen in mezelf. Daar was het, die rust die ik al zo lang zocht. Ik hoefde de vraag "Ontspannen? Wat is dat?" niet meer te stellen. Het antwoord was er nu. Even stil staan bij mezelf, contact maken met mijn lichaam en dat kleine wezentje in mijn buik. Ik hoefde er niet eens voor te gaan zitten, het kon gewoon heel kort tussendoor. In de supermarkt bijvoorbeeld, op mijn werk, of voor het slapen gaan. Geen urenlange meditaties of me helemaal terugtrekken uit de buitenwereld.Ik stelde mezelf ineens nog maar heel weinig vragen. Wat er op mijn pad kwam, dat kwam gewoon en het was goed. Het enige wat nog echt van belang was voor me, was dat de kleine het goed zou gaan krijgen. Zo min mogelijk stress en angsten van mijn kant. Geen moeder die zich steeds maar weer af vraagt hoe het toch allemaal moet, maar een moeder die er vanuit gaat dat het altijd goed zal komen.
Af en toe kwamen er wel angsten boven, dat ik dit kindje zou gaan verliezen. Zeker wanneer ik een tijdschrift in had gekeken waarin werd gesproken over de 12- en 20-weken grens. Het zou toch niet zo zijn dat ik dit grote geschenk weer af zou moeten geven? Het was onverwacht in mijn leven gekomen en dan zou het toch zeker niet ook weer hoeven gaan?
Dan hield ik mijn buik even vast en wenste ik vurig dat het kindje zou blijven. Maar vervolgens bedacht ik me dat ik het ook weer los moest laten. Het is niet aan mij om te beslissen hoe het zal verlopen. Het enige wat ik kon doen was laten weten dat het welkom was en dat ik het niet meer kwijt wilde. "Ja, ik weet dat wanneer het een miskraam wordt, het goed zal zijn. Maar het is niet wat ik wil," heb ik tegen het kindje en tegen een aantal mensen gezegd. Het voelde goed om het zo te zeggen, maar het deed ook pijn. Wijsheid beschermt je niet tegen verdriet, onmacht. Weten dat iets goed is, wil niet zeggen dat het geen verdriet doet.
En dat heb ik de afgelopen twee weken ervaren. Het is inderdaad een miskraam geworden. Vrijwel direct toen ik het nieuws hoorde, had ik voor mezelf helder waarom het zo liep. Er was dankbaarheid voor alles wat de zwangerschap me heeft opgeleverd. Er was vreugde over het feit dat ik eventjes zwanger ben geweest. En enthousiasme over dat ik het nog eens mee zal mogen gaan maken. Ook ben ik ergens blij dat ik contact heb gemaakt met de reguliere gezondheidzorg. Ik was er al jaren uit, had mijn huisarts nog nooit gezien. Bloedprikken lag ver in mijn verleden en ziekenhuisbezoek al helemaal. Nu weet ik weer hoe het er daar aan toe gaat. De plus- en de minpunten.
Maar al die ervaringen, de dankbaarheid en het weten van het waarom, maken het verdriet niet werkelijk minder. De afgelopen twee weken ben ik intens verdrietig geweest. Mijn lichaam werkte niet meer mee, terwijl ik gewend ben om sterk te zijn en gewoon door te gaan. De dag dat ik wilde gaan werken, viel ik flauw. Oeps. Dat is toch echt een duidelijk teken. "Meisje", zei het "ga jij eens leren goed voor jezelf te zorgen. Laat de buitenwereld eens een keer echt de buitenwereld en kijk eens hoe je er werkelijk voor staat." De eerste dag moest mijn vriend er nog voor waken dat ik niet toch in mijn oude patroon verviel. En dat is niet wat ik wil. Ik wil het zelf kunnen. En dat heb ik de afgelopen week gedaan. Ook al vond ik het vervelend, toch maar af en toe in bed met een boek. En dan maar een weekje niet poetsen, want eigenlijk is het huis toch zo vies niet.
Ik heb geconstateerd dat ik mezelf niet meer kende. Altijd kon ik door gaan, of er was een duidelijke grens zichtbaar. Nu waren er geen grenzen. Het ene moment was ik fit, het andere moment lag ik onderuit. Ik moest mezelf opnieuw leren kennen. Met denken en verwachtingen kwam ik er niet. Alleen het moment zelf was bekend terrein.
Ik heb er voor gekozen om curettage aan te vragen. Het wachten en de onzekerheid waren slopend en ik zag er op een gegeven moment geen toevoegende waarde meer in. Ik heb heel intensief afscheid genomen, ik heb contact gemaakt met mezelf. Zowel geestelijk als lichamelijk. En dat maakte dat ik het hele bureaucratische circus van het zorgsysteem kon doorstaan. Iedereen was erg vriendelijk en behulpzaam, maar het blijft een lange weg, zo'n ingreep.
Gisteren ben ik naar het ziekenhuis gegaan en na een aantal uur was het klaar. Mijn zwangerschap is nu officieel beeindigd en zo voelt het ook echt. Ik had geen last van de narcose, heb geen krampen of andere pijntjes meer. Juist doordat ik alles de afgelopen weken zo intens beleefd heb, ben ik nu weer helemaal klaar voor het hier en nu en de toekomst.
Dat betekent niet dat ik al super mega enthousiast ben wanneer ik een hoogzwangere vrouw tegen het lijf loopt. Natuurlijk had ik liever zelf dat vooruitzicht al gehad. Liever was ik doorgegaan met het uitzoeken van spulletjes, het contact maken met het kindje in mijn buik, me verheugen op de uitbreiding van het gezin. Dat verdriet en gemis is er nog, maar het mag er ook zijn van me. Het is er en het staat niet tussen iets anders in. Het staat er naast. Mijn verdriet staat naast mijn vreugde voor de ander die dit niet mee hoeft te maken. Want echt, ik wens dit niemand toe. Liever zie ik vrolijke, zwangere mensen. Mensen die van begin tot eind kunnen genieten.
Voor de anderen, mensen die wel te maken krijgen of hebben gekregen met een miskraam, wil ik er zijn. Ik wil naar hen luisteren, ze laten weten dat ik hen zie en hoor, en delen in hun verdriet. Want het is gewoon kl*te.
Verder blijf ik gewoon contact maken met mijn buik. Ook al zit er nu geen kindje in, het is wel waar ik mezelf heb gevonden. Het is mijn manier om me in mezelf te keren en mijn blijdschap met mezelf te delen. En mijn verdriet en mijn boosheid. Dit heb ik van mijn kindje geleerd en nu mag ik het eventjes helemaal zelf gaan doen.
Misschien klinkt het wel heel zweverig allemaal, dat "in mezelf keren, contact maken met mijn buik, etc." Ach, leg het dan gewoon naast je neer. Ieder heeft zijn eigen manier en dat is mooi. Ik zou het niet anders willen, want het is juist zo leuk om uit te wisselen met elkaar. Al die wegen die bewandeld worden, dat levert te prachtigste reisverhalen op. Zou toch jammer zijn wanneer iedereen hetzelfde uitgesleten en platgetreden pad zou volgen.
Delen:
admin
admin jun 14 '10
Respect!

En een hele dikke knuf..xx
bloempje
bloempje jun 14 '10
wouw! das heftig!
ik weet van mezelf nog steeds niks. alleen dat mijn test nog steeds zwanger is. uiteraard hoop ik niet dat het fout is, maar ik vrees toch van wel, ergens weet ik het ook wel maar weer niet zeker. hier is het bloedverlies even een paar uur gestopt en net weer begonnen. ik blijf hopen maar anders weet ik echt nog niet hoe ik verder zal reageren. en ja het is goed als het gaat maar als het blijft is het leuker.
en dat lichaam dat niet mee wil..... dat is pure herkenning want ik wil ook van alles maar mijn lijf dus niet.
jij in ieder geval sterkte de komende tijd en ja ik hoop je niet een handje te moeten geven omdat bij mij hetzelfde is, maar hoop dat het bij mij goed blijft gaan.

heeeeeel veeel liefs Bloempje die vooral de onzekerheid en het bloedverlies zat is!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 14 '10
Wat een verhaal Anke. Ik heb dit zelf ook van dichtbij meegemaakt en weet daarom ook dat dit een vreselijke ervaring is. Bedankt voor je openheid en het delen hiervan.

Ik weet dat het geen troost is, maar weet dat een ziel pas in de 6e maand zich echt bindt met het lichaam. Er is zo vroeg in het begin dan ook weinig impact op de ziel die wilde indalen gekomen.

Tot slot nog een zin die me hierboven opvalt: "Voor de anderen, mensen die wel te maken krijgen of hebben gekregen met een miskraam, wil ik er zijn. Ik wil naar hen luisteren, ze laten weten dat ik hen zie en hoor, en delen in hun verdriet. Want het is gewoon kl*te. "

En als ik dat afzet tegen deze: "Mijn lichaam werkte niet meer mee, terwijl ik gewend ben om sterk te zijn en gewoon door te gaan. De dag dat ik wilde gaan werken, viel ik flauw. Oeps. Dat is toch echt een duidelijk teken. "Meisje", zei het "ga jij eens leren goed voor jezelf te zorgen. Laat de buitenwereld eens een keer echt de buitenwereld en kijk eens hoe je er werkelijk voor staat."

Jij hoeft er niet te zijn voor anderen want jij bent ook niet verantwoordelijk voor hun gevoel. Net zoals de anderen ook niet verantwoordelijk zijn voor jouw gevoel. Het is jouw verdriet en dat mag je helemaal zelf ervaren. Dat hoef je niet te delen met een ander en is voor jezelf.

Veel sterkte de aankomende periode en je hoeft niet zo hard te zijn voor jezelf. Soms mag je ook best in zachtheid, pijn ervaren.
Anke
Anke jun 15 '10
Ik weet precies waarvoor de ziel is gekomen (heb er ook uitgebreid contact mee gehad), dus daarin heb ik al veel troost en ook grote dankbaarheid gevonden. Voor mij is het echter belangrijk om niet alleen daarin te blijven hangen, maar ook open te staan voor het verdriet dat er bij komt kijken. In al zijn aspecten.

Verder is het niet zo dat ik me bezig houdt met het helpen van anderen met een soortgelijke ervaring en daarin mezelf wegcijfer. In het verleden wilde ik dat nog wel eens doen, maar dat heb ik achter me gelaten.
Ik ga niet actief mensen opzoeken om te "helpen", maar weet gewoon dat wanneer ze op mijn pad komen, ik er voor ze kan zijn. Dat vind ik een fijne gedachte.

Ik weet niet precies waaruit je opmaakt dat ik hard zou zijn voor mezelf? Want in mijn beleving ben ik helemaal juist helemaal niet meer hard voor mezelf.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 15 '10
Ik merk dat op uit je zinnen, en hoe het op mij overkomt. Alsof je het jezelf niet toe staat om een makkelijke weg te bewandelen. Het is niet alleen maar deze zin, maar wel een veelzeggende zin die mij hierop triggert: "Zou toch jammer zijn wanneer iedereen hetzelfde uitgesleten en platgetreden pad zou volgen."

Waarom is dat jammer? Heb jij soms een pad vol hobbels, kuilen en gevaren nodig?
Cialara
Cialara jun 15 '10
Hoi Anke,

Wat een mooi en prachtig en toch uiterst verdrietig verhaal alles bij elkaar. Ik heb het zelf gelukkig nooit mee hoeven maken, maar heb het wel van dichtbij gezien en gevoeld bij anderen.

Ik wil je danken voor het delen van dit verhaal, met alle inzichten en gevoelens die je er bij hebt gezet. Veel liefs en een dikke knuffel van mij. smile
Anke
Anke jun 15 '10
Quote:
Waarom is dat jammer? Heb jij soms een pad vol hobbels, kuilen en gevaren nodig?


Dat is jouw interpretatie...

Voor mij is het eerder dat de een een pad over de hei volgt, de ander door een bos, etc. etc. En dat je dan reisverhalen kunt uitwisselen. Ik stel nergens dat ik diepere kuilen en gevaren heb of nodig zou hebben dan een ander.
Er zijn mensen die het spirituele pad volgen en mensen die een andere weg kiezen... is het aan mij om te bepalen of de ene weg makkelijker of moeilijker is dan de ander?
Wat ik aan wilde geven is dat ik juist iedereen ruimte wil geven om een eigen weg te bewandelen. Dat ik niet alleen mensen zoek die op dezelfde manier tegen zaken aankijken als ik.
Ik zou het jammer vinden wanneer iedereen dezelfde weg zou bewandelen, want dan zou er minder verscheidenheid aan reisverhalen zijn. Ik hou persoonlijk heel erg van meningsverschillen en diverse perspectieven.

Oh, en iedereen natuurlijk bedankt voor alle sterkte wensen!
Cialara
Cialara jun 15 '10
Er is nou eenmaal niet één pad, er zijn vele paden en routes wink. De een neemt het meest gebruikte pad, het uitgesleten pad en dat is goed. Een ander neemt geen pad, maar gaat dwars door alles heen, en dat is ook prima. En ik ben het met Anke eens, ieder volgt zijn eigen weg en zijn eigen route, en het kan heel mooie en verhelderend zijn om al die paden en reizen met elkaar te delen.
Anke
Anke jun 15 '10
Ah, ik begrijp nu de spraakverwarring. In mijn beleving bestaat er geen uitgesleten pad, omdat in mijn visie iedereen een eigen weg gaat. Mijn beeld van een uitgesleten pad was puur hypothetisch.

Maar misschien hebben jullie gelijk en bestaat er wel zo'n pad. Daar ga ik eens even over nadenken laugh
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 15 '10
Inderdaad dat is precies wat ik bedoel. Vandaar dat ik uitgesleten en platgereden had dikgedrukt. Ik gaf jouw eigen woorden terug met daarin het gevoel dat dit bij mij gaf.

Denk eens voor jezelf, wat voor gevoel roept een platgereden en uitgesleten pad, bij jou op?
Anke
Anke jun 15 '10
Daar kan ik wel antwoord op geven, maar vanwaar die vraag?
Wat wil je precies van me weten?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 15 '10
Ik stel de vraag omdat ik het gevoel heb dat hier bij jou oude pijn aanwezig is, die ervoor zorgt dat je het jezelf liever moeilijk maakt, dan makkelijk. Alsof je het jezelf niet toestaat om dingen op dezelfde manier te doen. Alsof je alles steeds weer anders wilt doen, om maar zoveel mogelijk te ervaren in plaats van op het pad te blijven dat gewoon goed voelt, ook al heb je dit al 20x platgereden en uitgesleten.

Maar ik wil dit niet verder gaan invullen, daarom vroeg ik aan jou wat voor gevoel dit bij je oproept, omdat ik anders teveel ga invullen.
Anke
Anke jun 15 '10
Dank je voor je voor je heldere antwoord. Doordat je er woorden aan geeft, kan ik er ook beter op reageren.

Het klopt dat ik veel wil ervaren, maar het wil niet zeggen dat ik ervaringen doelbewust opzoek. Deze miskraam kwam op mijn pad en dan probeer ik er uit te halen wat er in zit. Dat ervaar ik als prettig. Was de zwangerschap gewoon voorspoedig verlopen, dan had ik daar ook gewoon van genoten. Net zoals ik bijvoorbeeld van mijn op hande zijnde huwelijk geniet. (En het huwelijk is een pad waar toch velen voor kiezen wink)

Er is weldegelijk een pad dat ik voor langere tijd volg en dat goed voelt. Namelijk het pad van mijn zielsverlangen. Het gaat mij er niet om allerlei interessante of moeilijke dingen mee te maken, alleen maar voor de ervaring. Het gaat mij er om dat ik me kan ontwikkelen zoals ik voel dat ik in elkaar zit.
En dat voelen, dat lukt me niet altijd even goed... mijn denken wil nog wel eens voor wegen kiezen die langer of moeilijker zijn dan nodig. Maar dat hoort er wat mij betreft in deze fase van mijn leven ook gewoon bij. Op andere momenten bewandel ik weer de kortere, of makkelijker begaanbare, weg.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 15 '10
Ok bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dan niet zo goed waarom jij voor deze woorden hebt gekozen: "uitgesleten en platgereden". Zijn deze woorden voor jou ook helemaal lading-vrij?
Pegasus
Pegasus jun 15 '10
Anke, bedankt voor al jouw openheid door dit verhaal hier te delen. Ik vind het bijzonder hoe jij de zwangerschap hebt ervaren en wat het je gebracht heeft.
Veel sterkte!!!!!!!
Anke
Anke jun 15 '10
We wijken wel heel erg af van het onderwerp/doel van mijn post, maar goed.

Ze zijn niet lading-vrij, maar het was een puur hypothetische stelling. Ik benoem juist dat er in mijn beleving geen uitgesleten pad is, aangezien ik zeg "het zou toch jammer zijn als" en niet iets als "ik heb geen behoefte aan contact met mensen die hetzelfde platgetreden pad volgen" of iets dergelijks.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik me heel goed voor kan stellen dat mensen mijn verhaal heel erg zweverig zullen vinden, of er gewoon heel erg anders in staan. En dat ik dat prima vind en zelfs toejuich, omdat er zo de mogelijkheid bestaat om verschillende visies uit te wisselen. Dit in tegenstelling tot het, nogmaals hypothetische, geval dat iedereen hetzelfde zou zijn en er geen verschillen zouden zijn. In de huidige wereld zou ik een gebrek aan verschillen tussen mensen als een gemis ervaren. Ik persoonlijk geniet van de dualiteit en de polariteit.
Verder doe ik geen uitspraken over hoe iemands pad er uitziet en op wat voor manier het verschilt van het mijne en of het beter of slechter zou zijn. Ik zou niet weten of een platgetreden pad een makkelijk of een goed pad zou zijn. Of dat het pad is waarop ik het mezelf niet moeilijker maak dan nodig, of het pad waarop ik mindless doorloop. Ik volg gewoon mijn weg en denk daar niet al teveel over na. Ik geniet van wat ik tegenkom.

Het was overigens niet mijn bedoeling om hier een of ander diepgaand therapeutisch proces van te maken. Ik wilde mijn ervaring delen, gewoon op mijn manier. Daar heb ik verder geen hulpvraag aan gekoppeld.

@Pegasus: bedankt laugh

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki