Loading...
nl

de stepwijzer

admin
admin jun 9 '10
In België "moet" je stemmen..of je nu denkt een stem te hebben of niet.
admin
admin jun 9 '10
En wat als je in België niet stemt?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 9 '10
Ik ga zeker wel stemmen, en ben blij dat er eindelijk een spirituele partij is gekomen. Dus mensenspirit gaat zeker mijn stem krijgen laugh.
admin
admin jun 9 '10
Origineel bericht van: Karin
En wat als je in België niet stemt?

Dan wordt je beboet.
Er zijn wel regelingen voor zieken, bejaarden, of mensen die in het buitenland zijn, of werken..


uit wikipedia :

België
België kent een opkomstplicht voor elke kiesgerechtigde Belg in België. Bij de federale verkiezingen geldt dit ook voor Belgen woonachtig in het buitenland. Bij volmacht stemmen en blanco of ongeldig stemmen zijn toegestaan. Wie niet stemt begaat een overtreding en riskeert een berisping of boete (van 27,5 tot 55 euro vanwege de politierechter, bij herhaling kan de geldboete tot 137,5 euro oplopen [1]). Wie binnen 15 jaar vier of meer keren niet opkomt riskeert ontneming van het stemrecht voor een periode van tien jaar en bovendien uitsluiting van benoemingen, promoties of onderscheidingen van de openbare overheid voor die periode. In de praktijk echter wordt niet meer bijgehouden wie niet opkomt en worden geen sancties meer opgelegd.
admin
admin jun 9 '10
Dat meen je niet! De wereld wordt steeds gekker...
admin
admin jun 9 '10
ja dat is ie al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren!! laugh
gast
gast jun 9 '10
Hoeveel recht heb je als het een plicht is? En wat is er met "vrijheid" gebeurd?
admin
admin jun 10 '10
Ik voel me vrij, dat zit bij mij innerlijk.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 10 '10
Origineel bericht van: Tinne
ja dat is ie al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren!! laugh


http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht

België

België kent een opkomstplicht voor elke kiesgerechtigde Belg in België. Bij de federale verkiezingen geldt dit ook voor Belgen woonachtig in het buitenland. Bij volmacht stemmen en blanco of ongeldig stemmen zijn toegestaan. Wie niet stemt begaat een overtreding en riskeert een berisping of boete (van 27,5 tot 55 euro vanwege de politierechter, bij herhaling kan de geldboete tot 137,5 euro oplopen [1]). Wie binnen 15 jaar vier of meer keren niet opkomt riskeert ontneming van het stemrecht voor een periode van tien jaar en bovendien uitsluiting van benoemingen, promoties of onderscheidingen van de openbare overheid voor die periode. In de praktijk echter wordt niet meer bijgehouden wie niet opkomt en worden geen sancties meer opgelegd.


Nederland
Nederland kende van 1917 tot 1970 een opkomstplicht. Sinds de afschaffing van de opkomstplicht is de opkomst sterk gedaald. Met name bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Europees Parlement zijn opkomstpercentages van lager dan 30% gehaald, terwijl de opkomst bij de Tweede Kamer- en gemeenteraadsverkiezingen vergeleken met andere landen hoog (60 tot 80%) ligt.

Voor het instellen van de opkomstplicht lagen de opkomstpercentages ongeveer op hetzelfde lage peil als we zien na de afschaffing, te weten voor landelijke verkiezingen (in een districtenstelsel overigens) zo rond de 70% (bron: Kiesraad)
gast
gast jun 10 '10
Origineel bericht van: Tinne
Ik voel me vrij, dat zit bij mij innerlijk.


Maar waar is dan de "zo boven zo beneden, zo binnen zo buiten"?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 10 '10
Origineel bericht van: NiMS
Ik ga zeker wel stemmen, en ben blij dat er eindelijk een spirituele partij is gekomen. Dus mensenspirit gaat zeker mijn stem krijgen laugh.


Lieve meestemmers en sympathisanten,

Misschien zijn jullie net als wij een beetje teleurgesteld naar bed gegaan en opgestaan.
Wat zou het geweldig geweest zijn om een Kamerzetel te behalen. En dát binnen 3 maanden tijd, vanaf het moment dat het kabinet viel eind februari tot de verkiezingen op 9 juni.

Bestuur en leden hebben eind april besloten om mee te gaan doen met de verkiezingen. We wisten dat het zeer kort dag was maar we zagen het als een manier om ons neer te zetten en ons bekend te maken met wel degelijk een serieuze kans. Dat is gelukt! Er hebben door het gehele land zo’n 20.000 mensen op ons gestemd, uit volle overtuiging. Overal hebben we stemmen gehaald. Ook in verhouding tot de andere nieuwe partijen hebben wij het uitstekend gedaan.

Het is een enorme prestatie om dat als nieuwe partij neer te zetten: in zo’n kort tijdsbestek met weliswaar een groot en zeer enthousiast team maar met een beperkt budget en met de economie als overwoekerend verkiezingsthema. Wij hebben daarnaast ook sterk de indruk dat veel, heel veel mensen uiteindelijk toch strategisch hebben gestemd. Daar hebben vermoedelijk meer partijen last van gehad.

Gisteravond zijn we in Den Haag en Groningen bij elkaar geweest. En ondanks de teleurstelling waren we erg trots op elkaar en onze stemmers. De sfeer was warm en vreugdevol. De intense en positieve samenwerking tussen ons allemaal gaf een diepe verbondenheid. Wij voelen ons rijper en krachtiger. De basis is gelegd en we hebben met zijn allen Mens en Spirit op de kaart gezet. Daarbij wordt het deze keer een merkwaardige formatie en wellicht staan we over een jaar alweer in het stemhokje. Wij bouwen dus door en gaan verder met politiek vanuit het hart.

Met warme groet en zeer hartelijke dank aan alle teams, leden, sympathisanten en stemmers!

Lea Manders
admin
admin jun 10 '10
Zondag gaan de Belgen stemmen..
Omdat ik in het Waalse (franstalige) gedeelte van Belgie woon,
kan ik alleen op Waalse partijen stemmen.
Mensen die in vlaanderen wonen stemmen voor vlaamse partijen,
en in Brussel heb je faciliteite-gemeentes waar je zowel voor het ene als voor het andere kunt stemmen.
gast
gast jun 10 '10
Hahaha, politiek gezien ga ik het wel een steeds raarder land vinden Belgie. Stem plicht en dan ook nog eens maar op de helft van de partijen mogen stemmen.......vreemde democratie.
admin
admin jun 12 '10
Origineel bericht van: gast
Hahaha, politiek gezien ga ik het wel een steeds raarder land vinden Belgie. Stem plicht en dan ook nog eens maar op de helft van de partijen mogen stemmen.......vreemde democratie.


Ja, dat vind ik dus ook, dan hou je de tweedeling toch alleen maar in stand???
Ik heb met volle overtuiging gestemd, ben wel erg benieuwd hoe het nu verder gaat hier in NL. We zullen het zien, ben niet zo politiek gericht dat ik me daar elke dag mijn hoofd over buig ...

Liefs Mar
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki