Loading...
nl

Weegbree..zo bijzonder!

Ariel
Ariel mrt 8 '11
Ik ben gek op verse kruiden.
Als klein kind wist ik al dat weegbree tegen brandnetel steken hielp.
Mijn moeder zei altijd :waar brandnetels staan staat weegbree.
Dat heb ik altijd in gedachten gehouden en ja het klopt altijd.

Ik maak voor mijn dochter zelf zalf tegen exceem.
Ik koop vaseline(lekker vet) dit smelt ik au bain marie.
Dan doe ik er roosmarijn ,lavendel , paardenbloemblad en kamille erin.
Dit laat ik 3 uur trekken en dan zeef ik de zalf.
Laat het afkoelen en een zalf tegen exceem.
Ik zal eens kijken of de weegbree erbij nog sterker werkt.
Groene_heks
Groene_heks mrt 9 '11
Bij exceem werkt zuiver zeezout ook heel goed wist je dat?
Een schepje in het badwater (niet doen als ze open exceem heeft natuurlijk!).
Weegbree werkt ook heel goed bij insectenbeten.
Groene_heks
Groene_heks mrt 9 '11
Ja dat begrijp ik Tinne, die energetische meerwaarde.

Maar dat is anders als zeggen dat gevriesdroogde kruiden geen kracht hebben.

Niet elk kruidje is vers te plukken wink
Emuca
Emuca mrt 9 '11
En daarnaast groeit niet elk kruidje het hele jaar toch?

Van dat zout wist ik niet.. misschien wel een goed idee, want ik ben heel gevoelig voor eczeem. frown
Tinne
Tinne mrt 9 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Ja dat begrijp ik Tinne, die energetische meerwaarde.
Ja dat vermoede ik wel hoor!

Maar dat is anders als zeggen dat gevriesdroogde kruiden geen kracht hebben.

Dat heb ik toch ook nergens gezegd of geschreven, hoor Karin.Ik schreef 'waardeloos' kwa zuivere bestandelen.
en " waardeloos maken, maw geen effect hebben die het heeft als het vers werd gezet."
En juist datgene wat verloren is gegaan door het proces van vriesdrogen,.. zeker bij plantjes die je nog overal kunt vinden, maakt het waardeloos. Er zitten dan heel zker nog wel bestanddelen in de thee die je zet, maar die geven niet de gewenste effect wanneer je de zuiverheid ervan ervaart, bij verse bladen. Of gedroogde bladen, maar daar ging het even niet over. Het ging over het verschil tussen gevriesdroogt en een vers blad, is holistisch!

Niet elk kruidje is vers te plukken wink

Dat is een ander verhaal ja!
Je weet net als ik dat een plant zodanig een ziel heeft dat het komt groeien daar waar jij aanwezig bent. Daar waar het nodig is..
Alleen, de mens heeft dit contakt met de plant 'deels" verloren. En heeft de mogelijkheid daardoor ook verwaarloosd.. we zijn verderweg van de plant en zijn "kracht en vermogen" als ooit te voren.
Komt dit ooit terug? Ja! Gelukkig wel.... Ben ik er dan nog? Geen idee! laugh
Emuca
Emuca mrt 9 '11
Als je iets meteen invriest gaat er niks verloren toch? Als je het laat drogen wel, maar vriesdrogen is een andere manier waarbij je iets 'vastzet' zoals het geplukt is?
Tinne
Tinne mrt 9 '11
admin
admin mrt 9 '11
Een van mijn lievelingetjes is hier komen sterven, een pimpelmeesje, lag gisteren dood op een takje van de sering hij lag er vredig bij en is zo weg gezakt en gaan liggen op een plekje beschut in de boom...

Ik ga hem zo begraven in de tuin onder de seringen boom...
Zijn ziel is nu wel al opgehaald denk ik

hij krijgt mooie bloemetjes op zijn grafje zo meteen en een weegbree die ik gisteren in mijn tuin zag staan plant ik erop...

liefs Ajada
Tinne
Tinne mrt 9 '11
rust in vrede, lieve pimpelmees!
Serenity
Serenity mrt 9 '11
Origineel bericht van: Tinne

hihi grappig!
Ariel
Ariel mrt 9 '11
rust in vrede pimpelmeesje.
Ariel
Ariel mrt 9 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Bij exceem werkt zuiver zeezout ook heel goed wist je dat?
Een schepje in het badwater (niet doen als ze open exceem heeft natuurlijk!).
Weegbree werkt ook heel goed bij insectenbeten.


Ja dat van het zout weet ik ook inderdaad.
Ik heb het een tijd gedaan ,maar leek geen effect te hebben bij mijn dochter.
Groene_heks
Groene_heks jun 4 '11
Ik schop hem weer even omhoog smile

Een verwonding? leg er een gekneusd vers weegbree blad op. De smalle en hertshoornweegbree kunnen als vervanging dienen voor de grote en ruige weegbree, ze zijn alle gelijksoortig in hun werking. Culpeper laat Weegbree onder Venus vallen, maar zegt er meteen bij dat het het hoofd geneest vanwege zijn antipathie met Mars en dat er geen Mars achtige ziekte is die weegbree niet geneest. (Bij hoofdpijn kun je weegbree over je slapen wrijven tot het sap er uit komt).

De smalle weegbree (volgende afbeelding) lijkt duidelijk meer op Mars met zijn puntige bladeren, en de grote meer op de Maan met haar ronde grote bladeren.

De ronde weegbree is dus duidelijk de meer vrouwelijke kant (Maan) en de smalle de meer mannelijke kant (Mars) gezien hun vormen.

Maar het blad is behoorlijk taai en dat doet aan Saturnus denken. Het heeft 7 nerven en dat kan eventueel ook met Saturnus te maken hebben. En uitgesproken mooi is het plantje nou ook weer niet. Het kan er ongelooflijk goed tegen als er op getrapt wordt, het staat vaak langs de weg (wegbree eigenlijk:-) en dankt zijn ontstaan aan de cultivatie van de grond door mensen. Het plantje verscheen “pas” 4000 jaar geleden op aarde. Klaarblijkelijk noemden de Indianen de weegbree “de voetstap der blanke mensen”, omdat dit plantje overal verscheen in Amerika waar de Europeanen gekomen waren.

En daar dankt het zijn naam, Plantago = voetzool, aan.

Qua voeding geeft weegbree spierkracht, energie, ondernemingslust en werkkracht: Mars! Alles wat prikt, snijdt en steekt vertegenwoordigt ook Mars, en het grote gehalte van Vitamine C versterkt de weerstand en houdt aanvallers af. Ik heb van weegbree wel eens pannekoekjes gebakken: ze omhuld met pannekoekmeel, staat geloof ik in de boeken van Mellie Uyldert, het is heel smakelijk! Maar anders doe je het in de sla.

Het kruid heeft een afkoelende (en antisceptische) werking bij koortsachtige Mars-situaties en een drogende (slijmoplossende en bloedstelpende) werking. Een drogende en afkoelende werking, lijkt ook op Saturnus. Het slijmoplossende aspect is weer Saturnus/Maan. (Saturnus die het vocht/ slijm afremt).

Hildegard von Bingen zegt over weegbree dat het Warm en Droog is (en dus tot het element vuur behoort). Als een spin of worm je bijt, zegt ze verder, moet je onmiddellijk wrijven met het sap van een blad weegbreeblad en je bent onmiddellijk genezen.

Ik las ergens dat het psychologisch helpt bij mensen met zelfbeklag en dat is ook eerder Saturnus/Venus of Saturnus/Maan.

Met andere woorden: weegbree lijkt een Saturnus/Maan- achtige werking te hebben vaak bij Mars-achtige situaties, maar tegelijkertijd geeft het ook weerbaarheid en Mars kracht af. Er blijft niets anders over dan er Saturnus/Maan/Mars van te maken.. niks Venus:-)



Weegbree kan ook ingezet worden bij dislocatie van de botten, bij jicht in de handen en voeten, het helpt ontstekingen en zwellingen en de pijn die daarbij ontstaat

Weegbree kun je ook inwendig gebruiken, doe ongeveer 30 gram in ca 400 cl kokend water en gebruik het een paar keer per dag

Zowel de thee als het blad zijn bloedstelpend van aard (de thee helpt dan ook bij een te overvloedige menstruatie, ik zou vanwege de signatuur leer dan inderdaad het blad van de grote weegbree gebruiken, dat meer op de Maan lijkt). En de thee ervan helpt ook bij diarree en bij aambeien. Bij mondblaasjes/herpes kun je de thee als spoelwater gebruiken.

Compressen van weegbree zijn ontsmettend, ze helpen bij slecht helende wonden en ze maken de huid lekker zacht.

Je kunt weegbree inzetten bij allergische uitslag, insectenbeten, nat en jeukend eczeem, ontstekingen in het algemeen, splinters en gordelroos, bij diabetes -bij bedplassen, (2 koppen per dag) , bloedende steenpuisten, bij maagzweren, acne, voor een vrije, ongehinderde ademhaling, voor de versterking van de longen. Bij spruw bij kinderen maak je een aftreksel van de zaden van de weegbree dat je in doses van telkens een eetlepel aan de kinderen geeft. Je kookt dan ongeveer 40 gram zaad per liter water en laat het koken net zo lang tot er nog maar tweederde van over is. De zaden kunnen ook als substituut voor lijnzaad gebruikt worden.

—————————————————–

De hertshoornweegbree, dat wil zeggen de weegbree die uit een sterachtige rozet ontspruit en meestal gevonden schijnt te worden bij de zee en op heideachtige grond, kan ingezet worden bij een beet van een dolle hond. (moet je maar net die weegbree kunnen vinden en dat ook nog weten, als je ooit in een van tien levens eens door zo’n hond gebeten wordt:-)

Deze weegbree kun je ook als substituut voor de brede weegbree gebruiken en daarnaast is een aftreksel van de hele plant of van de gedroogde bladeren behulpzaam bij nier-en galstenen. Maar Paracelsus (1493-1541) raadde het gebruik van de smalle weegbree al aan als middel om steenvorming tegen te gaan en de nieren gezond te houden, want die hertshoornweegbree, die is vast niet makkelijk te vinden als je niet bij de zee of op de heide woont.

http://www.astrologie.ws/kruiden/weegbree.htm
Serenity
Serenity jun 4 '11
Oehh tanks Karin, weer boeiende info!
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '11
weegbree is ook goed als je door de brandnetels ben gegaan met je hand of arm, of waar dan ook...
het grappige is, dat er altijd wel weegbree te vinden is in de buurt van de brandnetel!

als je geprikt bent door de brandnetel, pluk je wat van deze weegbree, vouw het een paar keer dubbel, en wrijf hiermee over de pijnlijke plekken, zodat er weegbree sap op de plekken komt wink

groetjes
Groene_heks
Groene_heks jun 5 '11
Ja klopt, staat op de eerste bladzijde van dit topic geloof ik :0
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '11
whaha, tja ikke weer shocked
ik zag helemaal niet dat er nog meer pagina's waren... ik snapte de link ook al niet van lily tongue
over ingevroren koffie laugh

ik ga ff vanaf het begin lezen wink
groetjes
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki