Bron:
http://www.natuurlijkerwijs.com/weegbree.htm
Even tijd voor een topic voor dit bijzondere *onkruidje*.
Veel mensen schoffelen het weg als een sta in de weg plantje, ik ben er gek op omdat ik er zoveel goede dingen mee doe.
Mijn dochter reageert soms heftig op insectenbeten, de ene keer heeft ze een gewone muggebult en bij de volgende steek heeft ze ineens een oedeem.
Nu weer, haar voetje wordt weer langzaam maat olifantenpoot en dan gaat dit plantje ons weer eens helpen
Weegbree vind je vaak langs stoepranden en in goten, ook aan de rand van grasvelden, het is een kruidje van de randjes vind ik zelf.
Ik pluk de bladeren en was ze even af onder water (nooit bladeren plukken die dichtbij wegen groeien waar auto's rijden!).
Ik kneus de bladeren en voeg wat olie toe.
Dat laat ik intrekken (dagje is voor mijn dochter al voldoende).
Deze olie smeer ik op de zere plek en leg er wat van de gekneusde bladeren bij.
Dan een koude natte doek met een verbandje, om het om haar(voet in dit geval) te kunnen vastmaken.
Ik heb van dat plakverband, soort van klitteband verband, heel handig voor kompressen.
En laat dat maar een tijd zitten, af en toe opnieuw koud en nat maken.
Binnen 24 uur zal de zwelling afnemen.
Je kunt in een klein potje wat zonnebloemolie/ amandelolie/ olijfolie doen en leg daar wat gekneusde bladeren in.
Het blijft lang goed dus dan heb je altijd een voorraadje.
De link onder de foto verwijst naar een website met veel beschrijvingen van dit soort *onkruidjes*.
Have fun
!