Loading...
nl

Weegbree..zo bijzonder!

admin
admin jun 6 '10


Bron: http://www.natuurlijkerwijs.com/weegbree.htm

Even tijd voor een topic voor dit bijzondere *onkruidje*.
Veel mensen schoffelen het weg als een sta in de weg plantje, ik ben er gek op omdat ik er zoveel goede dingen mee doe.

Mijn dochter reageert soms heftig op insectenbeten, de ene keer heeft ze een gewone muggebult en bij de volgende steek heeft ze ineens een oedeem.
Nu weer, haar voetje wordt weer langzaam maat olifantenpoot en dan gaat dit plantje ons weer eens helpen smile

Weegbree vind je vaak langs stoepranden en in goten, ook aan de rand van grasvelden, het is een kruidje van de randjes vind ik zelf.
Ik pluk de bladeren en was ze even af onder water (nooit bladeren plukken die dichtbij wegen groeien waar auto's rijden!).
Ik kneus de bladeren en voeg wat olie toe.
Dat laat ik intrekken (dagje is voor mijn dochter al voldoende).
Deze olie smeer ik op de zere plek en leg er wat van de gekneusde bladeren bij.
Dan een koude natte doek met een verbandje, om het om haar(voet in dit geval) te kunnen vastmaken.
Ik heb van dat plakverband, soort van klitteband verband, heel handig voor kompressen.
En laat dat maar een tijd zitten, af en toe opnieuw koud en nat maken.
Binnen 24 uur zal de zwelling afnemen.
Je kunt in een klein potje wat zonnebloemolie/ amandelolie/ olijfolie doen en leg daar wat gekneusde bladeren in.
Het blijft lang goed dus dan heb je altijd een voorraadje.

De link onder de foto verwijst naar een website met veel beschrijvingen van dit soort *onkruidjes*.
Have fun smile!
Delen:
admin
admin jun 6 '10
ja ik ken het en ook de werking ervan.. en heb je het al eens geproeft?
het smaakt naar paddestoel, en fijn gesneden kan je het op een roerei doen. Heb je omelet-champignons zoals wij in Belgie zeggen..
Zeer gezond.
gast
gast jun 6 '10
Ik gebruikte het altijd als ik aan brandnetels gezeten had. Gewoon op de plek wrijven met het blad.
admin
admin jun 7 '10
Ja helpt ook prima tegen brandnetels.
Met omelet? Nee nooit geprobeerd Tinne, maar staat op de lijst nu smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 7 '10
Ik ken het ook van de brandnetels. Werkt prima. Opeten heb ik nog nooit aan gedacht, maar vind het wel een interessant idee laugh.
admin
admin jun 7 '10
Hieperdepiep hoera,ik heb een tuin "vol" weegbree,aan de waterkant tussen de tegels,de tuin zit net 1,5 meter boven het water,groeit de pan uit en is inderdaad niet weg te krijgen.
Dus Karin voel je vrij om bij mij onkruid te komen wieden hoor,hahaha.
Ik zag allerlei recepten op de link staan die ik zeker ga maken.
Lotion,zalf e.d. leuk,leuk,leuk.
Jah en natuurlijk ook de brandnetels.
(hm verklap ik ook gelijk dat het met mijn tuin niet zo heel netjes gesteld is grm)
admin
admin jun 7 '10
Origineel bericht van: NiMS
Ik ken het ook van de brandnetels. Werkt prima. Opeten heb ik nog nooit aan gedacht, maar vind het wel een interessant idee laugh.



De smalle weegbree is er ook nog...ook die heeft een champignon-smaak, en is zachter.
Je kan in je tuin rondwandelen en proeven haha!
binnenkort ga ik met een franstalige kruidengidse op stap en ze gaat me heel veel vertellen.
klavertje drie, zei ze onlangs is goed voor diegene die geen vlees eten, want dat zit vol proteinen (eiwitten).

Beschermengel
Beschermengel jun 7 '10


Ik heb er ook eentje gevonden in de tuin haha...ik wist dat er groeide maar wist niet dat het weegbree was, erg leuk om te weten wat je er mee kunt doen! ...bedankt smile
Helma
Helma jun 8 '10
Geweldige website, Karin, dank je wel voor de tip. Zelf heb ik een flink naslagwerk, waarin zo'n 335 verschillende kruiden worden beschreven, met het kweken, toepassen en gebruik op culinaire, cosmetische, decoratieve en medicinale wijze. Dat boek is echt geweldig. Ik kan er uren in bladeren. Het enige dat ik jammer vind is dat als je ergens last van hebt (bijv. ontstoken tandvlees), dan moet je eerst het boek door om te zoeken. Maar verder is het echt heel erg uitgebreid,
'Alles over kruiden' van Jekka McVicar.
Cialara
Cialara jun 8 '10
Wat een goeie website zeg! Dank je Karin voor het delen smile
Serenity
Serenity jan 19 '11
wat leuk zeg!
Ik houd wel van dit soort weetjes, ik vind dat altijd erg interessant namelijk.^^

Dank je wel voor het delen ervan!
Serenity
Serenity feb 24 '11
Ik liep in de Action een super goedkopen winkel met van alles en nog wat voor een prikkie en ik zag oplos kruiden thee staan voor uhm ...1euro nog wat dus ik ging even lezen wat er op stond en tadaaa weegbree!!
Dus hup gelijk in mijn karretje en het smaakt echt heel lekker met alle kruiden door elkaar...beetje dropachtig.
Tinne
Tinne feb 24 '11
ja heerlijk van smaak, maar het feit dat het oplost.. (zoals oploskoffie) zegt toch dat het gevriesdroogt is en dus 'waardeloos' kwa zuivere bestandelen.
Serenity
Serenity feb 24 '11
O dat wist ik niet, maar ik voel me er wel lekker na..nou ja alle beetjes helpen. ^^
Serenity
Serenity mrt 2 '11
Gisteren was ik bijzonder moe en had ik last van mijn maag na weer een kopje te hebben gedronken voelden ik mezelf echt wel lekkerder in mijn velletje....goed spul van de Action!! ^^
Groene_heks
Groene_heks mrt 8 '11
Gevriesdroogd maakt geen verschil Lily, de kracht blijft.
Tinne
Tinne mrt 8 '11

Allereerst vertelde m'n Gids me op een keer om een dagdagelijkse thee te drinken van Salie met Rozemarijn en citroen.
Deze melange was uitstekend voor mij persoonlijk, en hij drukte me op het hart, om alleen verse salie en rozemarijn te nemen. Geen gedroogd, omwille van de "energie" die er bij het vers geplukte hoort. Ik moest het kreuken( verfrommelen) zodat essence en etherisch olie kon vrij komen! het eventjes te laten doorkoken ook..
Deze drank heb ik een lange tijd dagdagelijks gedronken, en deze positieve verandering in mij ervaren.
Het heeft, wanneer ik het drink van gedroogde bladen helemaal niet hetzelfde gewenste effect!
Vriesdrogen zoals een oplosspoeder van maken zou deze drank en de werking van wat het geeft waardeloos maken, maw geen effect hebben die het heeft als het vers werd gezet.
Vanuit die kennis geef ik m'n inzichten door.

Ik ga ervanuit dat iedereen spreekt vanuit zijn ervaringen en achter zijn/haar woorden staat,en inzichten en kennis.
de proef op de som nemen, en het eens een tijd uitproberen zou
een mogelijke oplossing kunnen bieden.
Groene_heks
Groene_heks mrt 8 '11
Je hebt een wijze gids Tinne.
Maar..gevriesdroogde kruiden behouden echt hun waarde, dat is echt een feit.
Wellicht werkten de verse kruiden voor jou beter en heeft je gids dat daarom aangeraden.

Ik spreek vanuit ervaring en kennis Tinne.
En met weegbree werk ik heel erg veel.
Tinne
Tinne mrt 8 '11
Ik spreek ook uit ervaring en kennis, Groene heks,
je weet als je diep in het verleden van onze zielen graaft, zal je herinneren,
dat ik altijd met verse kruiden werkte, en daar is een rede voor,
Telkens weer, werden ze geplukt bij zonsopgang..zelfs in een ritme,
het gaat immers niet alleen om de bestanddelen van de plant zelf,
maar ook om de energetische meerwaarde die de zuiver geplukte plant met zich mee heeft,
Serenity
Serenity mrt 8 '11
Ohhh wat een leuke info lees ik hier, van beide!!!!
Als het met de tijd zo is dat ik verse kruiden ga drinken dan zal ik daar zeker heel bewust mee omgaan om inderdaad te checken of er daadwerkelijk verschil in zit.
De symboliek met het plukken is prachtig, echt waar.
Op dit moment werkt die kruiden thee goed voor mij ik ben trouwens erg gevoelig voor allerlei stofjes , heb vaak aan een beetje ruim voldoende!!
Maar dat is voor ieder weer anders en misschien is het ook zo dat iedereen verschillend reageert bij verschillende stofjes…hummm genoeg stof om over na te denken. L.O.L.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki