Loading...
nl

Eigenwijs of egowijs...

Cialara
Cialara mei 23 '10
Al mijn hele leven lang heb ik een soort van "levensmotto" en dat klinkt als volgt:

Ik Moet helemaal niets!

Ik ben een vrij mens, die graag in zijn eigen vrijheid beslist over dingen wel of niet doen. En zodra een ander mij iets opdraagt zonder overleg, zonder uitleg van de bedoeling ervan, dan ga ik "steigeren". Want ik accepteer geen "moeten" van anderen omdat zij dat willen of nodig vinden. Ik accepteer alleen een "moeten" vanuit eigen inzicht, van uit het inzien van het belang van iets, vanuit liefde voor mezelf en of voor de ander. Ook accepteer ik een "moeten" vanuit oorzaak en gevolg smileen verder "moet ik helemaal niets!" En als ik op die manier leef, dan kan ik dus leven vanuit willen...

Mijn vraag aan jullie is het volgende: Is dit een motto vanuit mijn Ego of vanuit mijn Hart....
Delen:
Spud
Spud mei 23 '10
Antwoord geven op je vraag kan ik niet, wel kan ik je zeggen dat je precies beschrijft hoe ik leef. Ik denk dat dit geen motto is, maar een levens richting van je hart. grinGrappig!Ik ben nog niet zo gek als anderen denken dat ik ben. laugh
Cialara
Cialara mei 23 '10
Hi hi hi, fijn te weten dat ik dan ook niet de enige ben laugh
Takhihiii
Takhihiii mei 23 '10
Ik denk dat het vooral een reactie is op het ego van iemand anders. En dat wat reageert kan alleen maar het ego van jezelf zijn, dat de strijd aangaat met de ego van een ander.

Vanuit Liefde zou er geen strijd zijn en ook geen moeten. Ik vind het zelf heel belangrijk om keuzevrijheid te hebben en daarom ook te geven. Dus niet; 'dit moet je doen', maar; 'dit zijn de mogelijkheden die ik zie'. En als reactie; ik kan dat wel/niet voor je doen. Kunnen dus, in plaats van moeten.
admin
admin mei 24 '10
Ik denk dat zo'n gedachte vanuit je ziel komt, moeten wordt op aarde gehanteerd, hierboven niet.

Maar das mijn idee, wil niet zeggen dat dat ook zo is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 25 '10
Volgens mij is dat een reactie vanuit je 2e chakra (schaamte + de verbinding met de ander). Zeker als je reageert in de trend van ik moet helemaal niets. Dat is een zogenaamd signaalwoord waarin je iets probeert dicht te zetten / je ertegen af te weren.

Ik zou dus eerst aan je vragen: Moet je echt niets van anderen? Of zijn er dingen van anderen die je wel doen?

En de volgende vraag zou zijn, waarom heb jij een allergische reactie hierop? (Het gevoel dat je iets moet).

Klinkt dus voor mij helemaal niet als iets van het ego, of vanuit je hart, maar een reactie afkomstig uit oude pijn.
Cialara
Cialara mei 25 '10
Daar zit het misschien ook wel voor een groot deel ja... alhoewel het accent bij mij meer op het "moeten" ligt dan op het "niets".

Dat is misschien ook wel een stukje vrijheidsdrang in me wat ik al heel jong had ...
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 25 '10
Vrijheidsdrang... Waar voelde je je dan vroeger niet vrij in toen je jong was?
Cialara
Cialara mei 26 '10
Ik weet eigenlijk niet of ik me niet vrij voelde vroeger...

het is misschien ook mijn natuur, dat ik niet onder dwang handel... (echt een vissen van sterrenbeeld he wink) ha ha ha
gast
gast mei 26 '10
Hahaha, ik weet niet of het met vissen te maken heeft, ik ben kreeft en houd ook niet van "moeten". Al van kleins af aan. Mijn moeder had best een aardige kluif aan mij als het op "moeten" aankwam.
Lena
Lena mei 26 '10
willen en moeten...
grappig volgens mij handel je vaak uit willen en niet uit moeten...
eigenwijs is zo,n stempel waar anderen je mee op zadelen.. grin
ik denk eerder dat je een keuze hebt bij alles...
soms zul je iets willen en soms zul je iets moeten....
gast
gast mei 26 '10
IK denk zelfs dat zolang we willen we ook moeten. Is een beetje verbonden met elkaar......
Cialara
Cialara mei 26 '10
Ja, er zijn natuurlijk elementaire dingen die 'moeten' gebeuren. Zoals daar bijvoorbeeld zijn eten, onszelf wassen, dat soort zaken. Daarnaast zijn er zaken als dat je de gevolgen van je handelen moet accepteren. Allemaal vrij logisch en geen probleem op zich lijkt me.

Ik heb het echter meer over dingen die anderen ons op willen leggen, om welke reden dan ook. Dat soort moeten, zonder overleg, zonder inzicht te geven, soms zelfs zonder reden, zonder liefde, en ga zo maar door. Er is soms ook een moeten, omdat anders... Dat is vaak eerder een machtsspel van het ego, het inspelen op de angst van een ander, en ja, in dat geval gaat mijn eigen ego in verweer...
gast
gast mei 26 '10
Ik begrijp wat je bedoeld Jorine. Voor mij gold precies hetzelfde. Heb je wel eens gekeken in hoevere anderen iets "moeten" om dat wat jij wil uit te laten komen?
En of het nu met liefde gaat of niet; moeten is moeten.
Heb zelf ontdekt dat als je, net als in de dagtekst van vandaag, leeft met het universum/de bron/God of hoe je het wilt noemen voorop, dat je komt in een soort van synchroniteit waarin er geen "moeten" meer is maar dat alles op de juiste plaats op het juiste tijdstip gebeurd. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is leven en genieten van iedere ervaring die je krijgt.
Cialara
Cialara mei 26 '10
Ja, dat gaat ook wel goed de laatste tijd.

Alleen af en toe, loop ik er kennelijk toch nog tegenaan. Ik ben daarom ook op zoek hoe dat komt. Maar dank voor deze nadenker Sylvia smile
Takhihiii
Takhihiii mei 29 '10
Willen creëert moeten, moeten creëert niet willen...

Als je uit de tegenstelling stapt tussen jou en de ander en het logische oorzaak-gevolg spiegelt, dan zou de oplossing zijn; zelf het willen loslaten.

Het gezegde; 'Ik moet niets' is daar de uitdrukking van.

Als ik in de spiegel kijk van 'Ik moet niets' zie ik; 'Ik kan alles'
Als ik uit de tegenstelling stap wordt gezien; 'Alles kan'

Moeten bestaat in die optiek helemaal niet en ik vind het daarom heel begrijpelijk dat je in opstand komt tegen het illusionaire moeten. Maar laat het geen strijd worden tussen egos want daar gaat het helemaal niet om. Ego neemt het stokje over, omdat egos graag willen vechten. Dat hondje moet je nog trainen...
Cialara
Cialara mei 29 '10
Loslaten is inderdaad het beste... dank je Takhihiii smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki