Eigenwaarde...
Vele mensen denken een eigenwaarde te bezitten, doch kennen zichzelf niet. Mensen dènken zichzelf te kennen, en aan die 'voorstelling van zichzelf' koppelen ze een waarde.
Maar als je daar over filosofeert - op wat is deze waarde bij de meesten is gebaseert -
dan gaat het om de waarde van hun ego/menszijn in de maatschappij en de plaats die ze daar hebben 'ingenomen' .
En werk, loon, status, bezit,vriendschap en sociale kontakten gekoppelt aan het gevoel van 'gelukkig zijn' zijn in hun ogen een graadmeter om zich aldanniet waardevol of waardeloos te voelen-vinden. Er wordt vergeleken, en gemeten, met elkaar..
en iemands persoonlijke overtuigingen over anderen, in vergelijking met zichzelf, is medebepalend aan die eigenwaarde.
Ook de druk van reactie's en oordelen van anderen, visie's van groepen, en het gevoel ergens bij te willen horen, en geliefd te worden.. is iets dat heel gevoelig kan liggen.
Als je daar allemaal los van komt..en kijkt en ervaart wie je in "wezen" bent,
dan is er een heel ander gevoel van eigenwaarde, namelijk die van jouw oorspronkelijkheid.
Die Eigenwaarde is Goddelijke waarde.
Toen ik op een gegeven moment 20 jaar geleden, totaal verloren in een een hoekje zat omdat ik door de maatschappij beoordeeld werd als niet waardevol genoeg, en ik mezelf daarin ook niet waardevol voelde..
(geen diploma, geen werk, mislukte relatie's, geen koopkracht, geen rijbewijs, geen deelname aan de maatschappelijke sociale contakten geen.. geen.. noem maar op) voelde ik me verdeeld.
Enerzijds, voelde ik me mislukt in het voldoen aan het beeld dat verwacht werd van mij, en teleurgesteld in de povere actie's die ik alsnog ondernam om dit beeld toch nog te proberen te bekomen. Maw, een deel van me was afhankelijk van anderen hun kijk op mij, en in die opzichte was er een enorm gebrek aan eigenwaarde....
En tergelijkertijd.. in een snel tempo ontwikkelde zich een innerlijke eigenwaarde door m'n contakt met het Goddelijke - dat er trouwens altijd al was geweest en ik nooit aan de kant had gezet, maar wel ondergeschikt had geplaatst aan de wensen van anderen .
Die eigenwaarde is gegroeid, en met die ogen kijk ik in en naar de wereld. Vanuit m'n Goddelijke waardevolle Zijn.
Ik heb geen gebrek aan eigenwaarde. God is m'n waarde.. en dit is nooit anders geweest, en dat zal nooit anders zijn.. want, zo ben ik, this is me!!!