Gut zeg, ik maak ook eens een grapje en moet dan gelijk in mezelf gaan kijken, lol! Druiloren.
Hmzz. Voor mij heeft 'bevoorrecht' zijn/jezelf zo voelen, ermee te maken dat je meer rechten hebt dan een ander, c.q. 'voorgetrokken' wordt. Zie hiervoor de definitie van 'bevoorrecht'.
Door jezelf 'voorgetrokken' te voelen, leg je weer iets buiten jouzelf om eigenlijk. Alsof er iets is wat jou bevoorrecht/benadeelt. Da is ni zo lekker puh.
In mijn opinie is eenieder de gelijke van een ander, en is er geen onderscheid/wordt er geen onderscheid gemaakt. Voor mij heeft dat dezelfde betekenis als jezelf bijzonder voelen, zoals ik dat al eerder aangaf.
Datzelfde geldt ook voor 'benadeeld'. Zoals iemand laatst tegen mij zei: Het leed wat ik heb geleden, kan niemand begrijpen, en het leven heeft mij in de steek gelaten.
Voor mij persoonlijk zijn dat 2 extremen:
1. jezelf bevoorrecht voelen = jezelf meer voelen dan een ander (guru-gevoel/leider);
2. jezelf benadeeld voelen = jezelf minder voelen dan de ander (slachtofferrol/volger)
Maar het hangt er idd vanaf met welke intentie zoiets gezegd wordt, of in welke context