Loading...
nl

Bevoorrecht..

admin
admin mei 13 '10
Iemand zegt " Ik ben bevoorrecht om dit of dat mee te maken, te krijgen, te beleven.. of wat dan ook.."

wat roept het idee dat iemand heeft om "bevoorrecht te zijn", bij je op..
Delen:
Farah
Farah mei 13 '10
Ja ach, lekker laten gaan.

Begrijp wel wat je bedoelt.
Marenubium
Marenubium mei 13 '10
ahah dan krijg ik spontaan een allergische reactie laugh
Iemand zei eens: Ik vind mezelf zoo bijzonder omdat ik deze gave heb!
Ehm... ik denk dat je dan iets niet begrepen hebt.
Bevoorrecht klinkt als iets beter, maar creert nog steeds in mijn ogen een 'ik' en 'hunnie' gevoel. Je stelt jezelf daarmee op een hoger treetje dan je buuv en buum. Maar dat is puur mijn opinie smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 13 '10
Als je een allergische reactie krijgt, lijkt het me iets dat je heel erg raakt. Bij mijn opleiding noemen we dat punten waarin je eens in jezelf zou kunnen gaan kijken waarom je dat zo diep raakt.
L'arbre de vie
L'arbre de vie mei 13 '10
Een allergische reactie...dat lijkt me ook een puntje dat aandacht nodig heeft. wat raakt dat in jou marenubium dat je daar zo heftig lichamelijk op reageert?
gast
gast mei 13 '10
Ik weet het niet maar ik denk dat iemand die zich bevoorrecht voelt niet direct zichzelf op een "hogere" plek zet dan anderen. Dat hangt er van af vanuit welke intentie het gezegt wordt. Als dit wel jouw idee is dan is het misschien wel zo dat je jezelf "hoger/beter" dan anderen zou voelen als jij dit zou zeggen. Maar dan bekijk en interpreteer je hetzelf vanuit dualiteit. En dat hoeft bij die ander niet het geval te zijn lijkt mij.
Ik kan me ook wel eens bevoorrecht voelen als alles gaat zoals het gaat en er weinig tegenslag is. (ik noem dat dan altijd "zondagkindje") Zeg ik daarmee dan dat ik "beter" zou zijn dan anderen? Misschien is het wel zo maar ik denk niet dat "ik" (lees;mijn ego) er heel veel invloed op heb gehad.
admin
admin mei 13 '10
er is het woord "bevoorrecht" en er is het woord "benadeeld"
eveneens hoor ik mensen zeggen " ik ben benadeeld" ..
gast
gast mei 13 '10
Wat wil je hier mee zeggen Tinne?
poppy
poppy mei 13 '10
Bevoorrecht betekend voor mij niets meer of minder dan iets positiefs mogen ervaren...
Iets wat je mag leren, voelen, ontdekken, meemaken...noem maar op...
Zodra het negatief wordt ben je niet meer bevoorrecht...
(heb dit toevallig vandaag al eerder geschreven...)

Benadeeld daarintegen is altijd negatief...
Het betekend voor mij dat er iets gedeeld wordt tegen je zin in...
Lena
Lena mei 13 '10
ja poppy zo voel ik het ook
dankbaar ook voor de ervaring en het mogen beleven ervan wink
Marenubium
Marenubium mei 13 '10
Gut zeg, ik maak ook eens een grapje en moet dan gelijk in mezelf gaan kijken, lol! Druiloren.

Hmzz. Voor mij heeft 'bevoorrecht' zijn/jezelf zo voelen, ermee te maken dat je meer rechten hebt dan een ander, c.q. 'voorgetrokken' wordt. Zie hiervoor de definitie van 'bevoorrecht'.
Door jezelf 'voorgetrokken' te voelen, leg je weer iets buiten jouzelf om eigenlijk. Alsof er iets is wat jou bevoorrecht/benadeelt. Da is ni zo lekker puh.

In mijn opinie is eenieder de gelijke van een ander, en is er geen onderscheid/wordt er geen onderscheid gemaakt. Voor mij heeft dat dezelfde betekenis als jezelf bijzonder voelen, zoals ik dat al eerder aangaf.
Datzelfde geldt ook voor 'benadeeld'. Zoals iemand laatst tegen mij zei: Het leed wat ik heb geleden, kan niemand begrijpen, en het leven heeft mij in de steek gelaten.
Voor mij persoonlijk zijn dat 2 extremen:
1. jezelf bevoorrecht voelen = jezelf meer voelen dan een ander (guru-gevoel/leider);
2. jezelf benadeeld voelen = jezelf minder voelen dan de ander (slachtofferrol/volger)

Maar het hangt er idd vanaf met welke intentie zoiets gezegd wordt, of in welke context smile
admin
admin mei 13 '10
Druiloren?

Quote:
In mijn opinie is eenieder de gelijke van een ander


Lol, das dan duidelijk.. laugh
gast
gast mei 13 '10
Haha, ik voel me bevoorrecht slachtoffer te zijn geworden doordat God (of een andere guru) mij hier in deze hel het leven heeft laten lijden/leiden wink
admin
admin mei 13 '10
Hel? Oh nee zo ervaar ik het leven niet, soms is het k*t, maar de mooie momenten overtreffen altijd weer de slechte.
Ik voel me bevoorrecht om op dees aardkloot rond te mogen wandelen.. laugh
admin
admin mei 13 '10
Het zijn denkwijzen die vanuit jezelf zijn gecreëerd, bevoorrecht of benadeeld. En dat betekent uiteindelijk dat je niet in het nu bent. Of voor dat moment niet aangesloten bent op de "Bron". Maar meestal als je zo denkt is het al een langere periode, je geloof is vermindert. Je ziet het even niet. je bent overdonderd door het leven, je neemt niet voldoende tijd om bij jezelf stil te staan, noem maar op. Hoeveel mensen zijn er 24 uur per dag aangesloten op de Bron? De meesten kennen dus de dualiteit van dit denken. Heel menselijk uiteindelijk.

Het kan ook zijn dat je de situatie van een afstand bekijkt en dan ook deze woorden gebruikt, dan is het uit liefde.. of wordt iets met menselijke woorden gesproken waarbij je dus een "gevoel" onder woorden brengt en uitdraagt. Het gevoel is of wordt niet ver-innelijkt, maar gewoon uitgesproken om het duidelijk te maken naar een ander toe.
gast
gast mei 13 '10
Hahaha Karin, het was een reactie op Marenubium.
Nee, voor mij is het leven op aarde geen hel. Dat maken de mensen die het zo ervaren er zelf van. Net zo goed als dat ik het er van maakt dat het voor mij meer een hemel is, met alles erop en eraan. Natuurlijk zijn er dingen die voor mij anders zouden mogen (menselijke bemoeienissen bijv), maar aan de andere kant besef ik ook dat alles niet anders kan zijn dan het IS.
admin
admin mei 14 '10
Origineel bericht van: gast
Wat wil je hier mee zeggen Tinne?



Ik ben over woorden aan het nadenken..
Ergens wordt er uitgedrukt dat er iets is als een te kort of een te veel...

Deze termen (bevoorrecht en benadeeld)zie ik gebruikt worden,vanuit een gevoelsmatige benadering. Als je in de wereld kijkt, zie je veel tekorten bij mensen, bij volkeren, en uiteraard zie je ook tevelen (om het zo maar uit te drukken)

op de een of andere manier raken deze woorden mij, omdat het voor mij niet in balans is.
welk woord bestaat er voor " er is genoeg voor iedereen "?
gast
gast mei 14 '10
Er zijn geen woorden voor de waarheid......waarheid IS het midden tussen de twee tegenstellingen.

Er is genoeg voor iedereen, er is alleen een deel dat bang is tekort te komen en daardoor meer naar zich toehaalt "voor de zekerheid" waardoor er op andere plaatsen een tekort ontstaat.

Heb je ook al eens aan "meer" en "minder" waardig gedacht?
Hoe kan het dat de ene persoon zich minderwaardig voelt en een ander zich meerderwaardig?
Het minderwaardig voelen wordt vaak als een probleem gezien terwijl meerderwaardig voelen dat in mensen ogen niet een probleem is. Maar het ene kan niet zonder het andere bestaan in een dualistisch systeem.
admin
admin mei 14 '10
Origineel bericht van: gast
Er zijn geen woorden voor de waarheid......waarheid IS het midden tussen de twee tegenstellingen.



Ja, dat is het..en die waarheid voel ik. Ze is te ervaren, nadat je de twee uitersten hebt ontmoet.
Eruan
Eruan mei 14 '10
Bevoorrecht is vooral een heel dubbel woord, net als heel veel woorden om gevoelens en gedachten uit te drukken, want er is geen woord die een gevoel of gedachte precies kan uitdrukken.

Zo spreek ik van bevoorrecht uit dankbaarheid voor wat ik meemaak. Zonder dat ik vind dat ik het beter heb dan anderen. Ik denk dat we allemaal dankbaar mogen zijn voor dit leven, en voor wat me we meemaken, en als iemand er voor kiest om dit bevoorrecht te noemen dan zie ik dat niet als een probleem.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki