Loading...
nl

Kan iemand mij iets vertellen over medicijnwielen?

Cialara
Cialara apr 24 '10
Tijdens één van mijn zielsreizen kwam ik in een medicijnwiel of iets dergelijks terecht. Het was gemaakt van stenen en rode aarde en kruiden. Kan iemand mij iets vertellen over deze medicijnwielen die vroeger door Noord-Amerikaanse Indianen werden gebruikt?

Delen:
Takhihiii
Takhihiii apr 25 '10
Ik vertel je iets aan de hand van de foto die je heb geplaatst. Het zou goed kunnen dat ieder medicijnwiel zijn eigen specifieke werking heeft, de details mag je zelf invullen.

Je ziet op de foto dat het medicijnwiel in vieren verdeeld is. Elke as vertegenwoordigt één van de windrichtingen. De windrichtingen zijn verbonden met de vier seizoenen van het aardejaar en de vier levensfasen van de mens. Er zijn nog veel meer vierdelige cycli, als je maar weet dat de verdeling alleen maar bestaat om het geheel vatbaar te maken voor het beperkte inzicht van de mens. Een ster van grote afstand zou alleen maar de buitenste cirkel zien, die rond gaat zonder begin, zonder einde. Wij mensen worden echter geboren op de aarde (eerste fase, het oosten, de lente), we worden volwassen (tweede fase, het zuiden, zomer), we krijgen kinderen (derde fase, het westen, herfst) en we sterven (vierde fase, het noorden, winter). Door deze levenscyclus zijn wij verbonden met de aarde, waar alles volgens cycli verloopt.

Wanneer een mens nu het idee heeft dat hij het contact met moeder aarde een beetje kwijt is, kan hij een medicijnwiel maken of bezoeken en daar gaan mediteren. Als hij denkt dat er iets nieuws staat te wachten, dan kan hij op de steen in het oosten gaan zitten. Misschien wil hij iets afsluiten, dan gaat hij in het noorden zitten. Misschien is er een plek die hem roept.

Het mooie van dit medicijnwiel is dat het middengedeelte open gelaten is. Het centrum van het medicijnwiel is de plaats van de schepper, het grote mysterie. Prairie-indianen legden op deze plaats een bizonschedel. Tatanka, de bizon, was de spil waarom hun bestaan draaide, maar binninin de schedel is er lege ruimte. Slechts dankzij de ruimte bestaan er dingen. Een lege ruimte kan gevuld worden met voorwerpen, met mensen en dieren en planten en dat is te zien en te omschrijven, maar de lege ruimte zelf is niet zichtbaar, niet tastbaar en onbeschrijfelijk.

Daarom noemden de Lakota indianen hun schepper Wakan Tanka; geest van het grote mysterie.
Marenubium
Marenubium apr 25 '10
Yup yup, komt ie!

Indianen gaan er vanuit dat alle ruimte heilig is, elke centimeter ruimte staat in verbinding met de speciale energie van 1 of ander levend wezen. Daarom dient elke centimeter ruimte geeerd te worden. Het Medicijnwiel is een uitdrukking van deze kennis. Het wordt meestal gevormd door 12 grote stenen die in een kring worden gelegd, waarbij de 4 grootste stenen de windrichtingen aangeven.
De stenen worden vanuit het Zuiden met de klok mee gelegd. Het heet ook wel het Levenswiel, en staat symbool voor het pad wat je aflegt in je leven.

Het Zuiden is de plaats van het Heilig Kind (waar het leven begint/Voelen) met het totemdier/hoeder Muis, het Westen is de plaats van de Heilige Krijger (volwassenheid/Introspectie), met als totemdier/hoeder de Grizzly Beer, het Noorden is de plaats van de Heilige Wijze (wijsheid/Denken), met als totemdier/hoeder de Witte Buffel, het Oosten is de plaats van de Heilige Geest (Inspiratie), met als totemdier/hoeder de Adelaar. De steen in het Oosten wordt als laatste gelegd, omdat de ruimte binnen de cirkel wordt gevuld met Geest die door de oostelijke opening naar binnenkomt. Deze Oostelijke opening is de Gouden Deur naar verlichting. Wanneer deze gesloten wordt, is het moment aangebroken om Geest te vragen de ruimte te vullen opdat wederkerige verering en liefde kan ontstaan. Dit is de basis manier en 1 van de manieren om het Medicijnwiel te maken, en verschilt per Indianenvolk. Sommigen gaan uit van de 12 maanden, anderen gebruiken weer 36 stenen met elk hun eigen betekenis.

De cirkel staat voor het vrouwelijke, en het kruis staat voor het mannelijk en markeert de belangrijke momenten van overgang. Die momenten zijn belangrijk op ons levenspad, en wijzen ons er op waar we op dit moment staan in het Wiel.
Ieder mens en alle leven op aarde doorloopt volgens de Indianen het patroon van het Medicijnwiel, wat dus zowel voor mannelijk als vrouwelijk staat, goddelijk en aards, en de spaken van het kruis zijn de paden die je leiden naar het Centrum, De Grote Geest, de kracht in jezelf, het AL of de Bron.

Het woord Medicijnwiel is afkomstig van de Noord-Amerikaanse Indianen, warbij het woord 'Medicijn' de betekenis heeft van 'Kracht'. Het is de levenskracht die in iedereen bestaat; het Wiel stelt je in staat in jezelf dit zelfhelende vermogen te (her-)ontdekken, en om dus bij jezelf te komen. Ze gaan er vanuit dat alles wat je nodig hebt, in jezelf aanwezig is.

Het Wiel werd of wordt tijdens een (sjamanistisch) zonnewende ritueel gebruikt, wat van het Wiel een heilige krachtplaats maakt. De cirkel is dan ook heilig, en mag alleen via de vier windrichtingen worden betreden.
Wat ik ervan weet, is dat iedereen zijn/haar steen in de cirkel kan leggen, en dan gaat bepalen waar hij/zij op dit moment staat in het leven. Tevens werden de grootste medicijnwielen in Alberta waarschijnlijk gebruikt als samenkomst plaatsen voor diverse volkeren.

Boekentips:
'Moeder Aarde Astrologie'- Kenneth Meadows
'Medicijn Kaarten'- Jamie Sams & David Carson

Linkjes:
http://www.centrumindianenverhalen.nl/medicijnwiel.html
http://www.marjanka.nl/Astro/moederaarde-cultuur.htm
http://whole-earth.tv/levenswiel.html
http://www.trance-art.nl/literatuur/artikelen/overige-onderwerpen/medicijnwiel
Cialara
Cialara apr 25 '10
Takhihiii en Marenubium, ik wil jullie allebei bedanken voor jullie prachtige uitleg. Het brengt me een stuk dichter bij de betekenis voor mijzelf en mijn belevenis.

Ik vind het altijd leuk om me te verdiepen in de dingen die ik aangereikt krijg en dit was er zo een.

Nogmaals Thnx laugh
Marenubium
Marenubium apr 26 '10
laugh
Graag gedaan!
Krijgen we ook jouw schrijven te lezen aangaande deze ziels-reis..????
Cialara
Cialara apr 26 '10
Nee in dit geval niet smileHet was iets te persoonlijk.
Takhihiii
Takhihiii mei 23 '10
In tegenspraak met Marenubium zeg ik dat het woord medicijnwiel onmogelijk van indianen afkomstig kan zijn. Denk maar eens na; voordat er mensen uit het westen kwamen, kenden ze in Amerika helemaal geen wielen. Het woord moet dus wel ontleend zijn aan westers gedachtengoed. En zo gaat dat met veel spirituele kennis die zogenaamd van ´de indianen´ afkomstig is. Ook de twaalf maanden is bijvoorbeeld typisch westers gedachtengoed.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki