Loading...
nl

Vit B12 tekort

liesanne
liesanne apr 8 '10
Ik wil jullie hierbij even wijzen op de site van Dr Hindrik de Jong en Stichting B12 tekort.

zie: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/index.html

en http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php

Bij sommige ziektebeelden zoals ME/CVS, Fibromyalgie, schildklierziekten e.a., maar ook bij psychische klachten kan er sprake zijn van een vit B12 tekort/opname stoornis. Heel vaak worden patiënten hier niet op onderzocht waardoor deze belangrijke diagnose wordt gemist.

Zelf heb ik deze site ontdekt omdat ik sinds enige tijd klachten heb die passen bij een schildklierziektebeeld en/of dus een vit B12 tekort. Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat mijn vit B12 gehalte een ‘laag-normale’ heeft, waardoor er verder onderzoek moet plaats vinden omdat het kan wijzen op een functioneel tekort.


Omdat meerdere mensen hier kampen met (vage) klachten dacht ik, ik geef het maar even door. Misschien is het een idee om je vit B12 gehalte eens te laten prikken…..


van de site van Hindrik de Jong:

Door de wetenschap gecreëerde pseudo-ziekten: Een ramp voor de mensheid èn de zorgkosten.

Drie van van de bekendste zijn:
Fibromyalgie
ME/CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom)
PDS (prikkelbare darm syndroom)
Het zijn allemaal situaties die klachten geven, laat dat duidelijk zijn. Het gaat om een klachtenpatroon. Men is in het verleden dit klachtenpatroon een naam gaan geven. Uiteindelijk hebben knappe koppen hiervoor criteria aangelegd zodat het duidelijk werd wanneer er over zo een klachtenpatroon (symptoomdiagnose) gesproken kon worden. Helaas heeft de medische wereld deze criteria gebruikt om er een echte diagnose mee te stellen alsof het een ziekte/aandoening is. De ene na de andere dokter nam dit gemakkelijk over. Deze "ziekten" worden gebruikt als verlegenheidsdiagnoses in het geval dat de dokter het niet meer weet.
Als de neuroloog of internist de oorzaak van de klachten niet kan vinden, dan ligt de diagnose ME/CVS op de loer. De gastro-enteroloog/MLD-arts die niet een van de bekende darmziekten kan vaststellen komt dan wel met PDS.
De reumatoloog is meester in het stellen van de diagnose Fibromyalgie als geen andere oorzaak van de klachten ontdekt kan worden. En als men iemand met een B12-tekort maar lang genoeg door laat lopen, die patiënt heeft ook gevoelige tenderpoints en krijgt zo gemakkelijk deze laatste diagnose. De diagnose is tegelijk eindstation waar weinig aan te doen is.
Het B12-tekort kan ondertussen ongestoord het verwoestende werk voortzetten. De grote misser die gemaakt wordt door niet goed te weten wat een B12-tekort kan veroorzaken, zelfs bij waarden die "normaal" zijn, binnen de referenties dus.


Over B12 en Seotonine
B12 is nodig voor de opbouw van het hormoon serotonine. Serotonine staat aan de baas van bijna alle hormonen.
Klachten zoals depressie, slaapstoornissen, overgewicht, vermoeidheidsklachten en onrust worden gekenmerkt door een ontregeling van het serotonine metabolisme.

zie verder: http://www.circadian.nl/serotonine/


ook veel informatie op deze site: http://burnout.50webs.com/
Delen:
Marenubium
Marenubium apr 8 '10
Cool Liesanne!
Helemaal mee eens smile

Aanvulling:
Vitamine B12(cobalamine)is nodig voor o.a. aanmaak van rode bloedlichaampjes en zorgt o.a. voor goede functionaliteiten van, en werking tussen diverse organen. Ook is B12 belangrijk voor je zenuwstelsel.
B12 vindt je in dierlijke producten zoals eieren, vlees, vis, melk.
Het zit ook in de zgn. visolie (DHA/EPA), maar zoek dan wel de goeie uit en niet 1 die verrijkt is met omega3 gevallen; als je al problemen hebt met je hormoonhuishouding dan is omega3 beter te vermijden!

Ook voor een goede werking (=smering) van de lever en gal hebben we nog altijd dierlijke eiwitten nodig. En dat vind ik dan weer grappig; er wordt al zooo lang geroepen dat dierlijke vetten/eiwitten zoveel mogelijk vermeden moeten worden, en is het zowat uit bijna elk zuivelproduct kapot gesterilliseerd. Sja.

Vet coole info Liesanne! Stichtingb12-tekort for the win smile
admin
admin apr 8 '10
Yup, handig om te weten.
Ik heb zelf een chronisch tekort aan vit.b12 en je wil niet weten hoe moeilijk huisartsen doen als je dan om die injecties vraagt..goed dat er een stichting is.
heel veel artsen doen hier niet aan mee, omdat ze het *onzin* vinden.
Soms...
Mijn dochters gehalte was in oktober 1100 en in januaris zat ze op 400.
De reactie van de huisarts was: oh das normaal hoor..
Dat ze al jaren met vermoeidheidsklachten loopt was hij voor het gemak even vergeten.
Ben nu op zoek naar een nieuwe huisarts smile
Marenubium
Marenubium apr 8 '10
Geeez!
Niet om het even Karin, maar in een vorig topic 'viel' je me aan omdat ik iets had te oordelen over artsen.
Kind a funny, don't you think!
Sja.
Funny dus.
admin
admin apr 9 '10
Ja klopt jij gaf een oordeel over *alle* artsen.
Ik heb hier een oordeel over 1 arts, ik scheer ze niet over 1 kam, das wel een verschil.
Ben ik nu je volgende slachtoffer?
Succes!
Marenubium
Marenubium apr 9 '10
Origineel bericht van: Karin
Ja klopt jij gaf een oordeel over *alle* artsen.


You're very very sure???

Origineel bericht van: Karin
Ben ik nu je volgende slachtoffer?
Succes!


Ahah, als jij dat wilt laugh
Be my guest smile
admin
admin apr 10 '10
Origineel bericht van: Marenubium
Origineel bericht van: Karin
Ja klopt jij gaf een oordeel over *alle* artsen.


You're very very sure???

Origineel bericht van: Karin
Ben ik nu je volgende slachtoffer?
Succes!


Ahah, als jij dat wilt laugh
Be my guest smile



Mag ik als moderator vragen om hier niet elkaar in de haren te vliegen? Het zou fijn zijn Mare, als je iets genuanceerder je oordeel klaar hebt op een open forum, en als je ergens niet over eens bent, dit even in een pm met de betreffende persoon wil overleggen? Vond het wel een beetje aanvallend overkomen, terwijl Karin alleen een opmerking maakte over haar eigen HA die het niet erkent als een vitB12 gehalte wel drastisch daalt.

Thnxx
Warme groet Marjan
admin
admin apr 10 '10
Mijn VitB12 gehalte wordt gelukkig heel regelmatig in de gaten gehouden. Ik kan iedereen trouwens de smelttabletten van Bloem aanraden, als je HA de injecties niet wilt toedienen omdat ze het vaak het probleem niet erkennen!!

Liefs
Marjan
admin
admin apr 10 '10
Sorry, ik had ook kunnen besluiten om die laatste opmerking niet te plaatsen, dus ik ben net zo goed stom bezig....had niet gehoeven.

Ja die tabletten heb ik nu ook, ik ben benieuwd of het inderdaad helpt.
admin
admin apr 10 '10
Ze helpen wel hoor. Ik heb ze via het ME/CVS centrum Lelystad en heb er zeker baat bij smile

-xxx-
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 10 '10
Beste Laparinta, ik snap je ingrijpen, maar ik denk juist dat beide forumleden eens dieper zouden kunnen kijken waarom ze zo op elkaar reageren. Een kernkwadrantje zou hier wel eens tegenaan gegooid kunnnen worden wink

Weerstand hoort ook bij groei.

Liefs.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 10 '10
Persoonlijk vind ik niet dat Mare ongenuanceerd is. Ze is direct. Dat is wat anders....
admin
admin apr 10 '10
Je mag het anders voelen hoor meis, en weerstand hoort zeker ook bij groei !!
Ik bedoelde het ook zeker niet verkeerd smile
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 10 '10
Dat je het niet verkeerd bedoelt, daar ben ik van overtuigd!

Het is goed eens te onderzoeken waarom je je irriteert aan iemand. Leert je iets over jezelf.

Veel liefs voor iedereen grin
admin
admin apr 10 '10
Vitamine B12, als vegetarier hou ik dat wel in het oog dat ik dat aanvul.
Het zit in gedroogde abrikoosjes, en noten, en dat eet ik dan ook regelmatig.. hmmm lekker!!
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar apr 10 '10
Het valt me op van mezelf dat ik de laatste tijd ook grijp naar eieren, pinda's.... Teken van behoefte??
admin
admin apr 10 '10
Het is alleen vaak zo, dat mensen met een laag vitB12 gehalte deze vitamines niet meer opnemen via het maag- darmkanaal. En daarom zijn die smelttabletten onvervangbaar, die worden via het mondslijmvlies opgenomen.

-xxx-
admin
admin apr 10 '10
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Dat je het niet verkeerd bedoelt, daar ben ik van overtuigd!

Het is goed eens te onderzoeken waarom je je irriteert aan iemand. Leert je iets over jezelf.

Veel liefs voor iedereen grin


aan wie ben jij geiriteert dan, hemelwandelaar?
admin
admin apr 10 '10
Origineel bericht van: Larapinta
Het is alleen vaak zo, dat mensen met een laag vitB12 gehalte deze vitamines niet meer opnemen via het maag- darmkanaal. En daarom zijn die smelttabletten onvervangbaar, die worden via het mondslijmvlies opgenomen.

-xxx-


aha, das een goeie tip!! grin
admin
admin apr 10 '10
smilewant die abrikoosjes zijn heel lekker hoor!! Alleen doen ze dan niet wat jij eigenlijk wil wink

laugh
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki