Loading...
nl

Weten, geloven of beleven

gast
gast apr 5 '10
Maar dan nog is het geloven, niet weten. En ik zeg niet dat de metafoor waar het voor zou staan niet "echt" is, maar voor mij hoeft het niet een kruiseging geweest te zijn als zijnde de mens Jezus (van vlees en bloed) die aan het kruis genageld werd.
En de meeste verhalen die in de bijbel staan bevatten de waarheid maar het is mijns inziens niet de bedoeling alles letterlijk op te nemen. Zo eet je niet werkelijk het vlees van Jezus en drink je ook niet werkelijk zijn bloed. Dit zijn symbolen.
Delen:
Anke
Anke apr 5 '10
Ah, ik heb niet zoveel met de discussie over "geloven" en "weten". Voor mij zijn beiden inwisselbaar.
Feitjes doen me weinig, beleving des te meer.

Mij maakt het ook niet uit of er een echte kruisiging was of niet. Sta daar niet bij stil. Het beste wat ik in mijn ogen kan doen, is iets leren van het verhaal... het beleven op een manier die voor mij vanuit mijn hart goed voelt.
gast
gast apr 5 '10
Maar dan weet je toch wat het met jou doet, daar geloof je dan toch niet in wink
Petra
Petra apr 6 '10
Anke, wat zeg je dat mooi.. beleving is inderdaad uniek en staat op zichzelf, zoals geloof van binnenuit komt en voor iedereen ergens anders op gebaseerd of door geprikkeld is.
Anke
Anke apr 6 '10
Weten is het moderne geloven in mijn ogen...
Of ik nou geloof in wat iets met me doet, of dat ik het weet, dat is in mijn beleving hetzelfde.
Cialara
Cialara apr 6 '10
Ik zie daar anders een groot verschil in hoor, weten is veel meer dan geloven...

Je kunt iets geloven door het aan te nemen van een ander, zoals veel mensen geloven wat een dominee tegen hen zegt...

Weten is herkenning, beleving, diep van binnen en niet uit te wissen door een ander...
Cialara
Cialara apr 6 '10
PS, ik heb er even een nieuw topic van gemaakt smileik vind dit een discussie wel waard...
Anke
Anke apr 6 '10
Ik gebruik zelf ook wel het woord "weten". Maar dan heb je weer de moeilijkheid van het weten in wetenschappelijke zin, of in de zin van bewustzijn.

Wetenschap zie ik als een nieuwe vorm van religie.
Bewustzijn schaar ik zelf bij geloof. En geloof vind ik iets anders dan goedgelovigheid en volgzaamheid.

Het is de moeilijkheid van woorden en zeker van de woorden die in meerdere contexten ingezet kunnen worden. Het is precies waarom wetenschap en spiritualiteit zo vaak in conflict zijn. Woorden worden klakkeloos uit het ene gebied gehaald en in een andere context geplaatst. Geen wonder dat er dan iets geraakt wordt en er verwarring ontstaat.
gast
gast apr 6 '10
Wetenschap is het weten hoe de fysieke wereld werkt, religie/spiritualiteit is het weten hoe de ziel/geest werkt.
Beide zijn op zoek naar de waarheid van dit leven. Ze lijken tegenstanders maar dit is schijnbaar, ze hebben meer met elkaar te maken dan menigeen "denkt/gelooft/weet". Het is één van de vele paradoxen van dit leven.
Geloof is niet altijd de waarheid, ookal kun je dat dus wel als zijnde waarheid geloven. Weten is net zo min altijd de waarheid, ook al denk je het zeker te weten.
Het is trouwens ook niet gezegt dat religie en 'geloven in' samen horen, en wetenschap en weten samen horen. Een religieus/spiritueel iemand kan ook weten, omdat ze iets zelf ervaren hebben. En een wetenschapper geloofd ook wel eens iets omdat iets alleen nog theorie is.
Maar voor mij is het grote verschil tussen weten en geloven dat wanneer je iets weet het iets is dat je aan den lijve/ of in de geest zelf hebt meegemaakt/ervaren. En geloven iets is wat je nog niet zelf hebt meegemaakt maar dat je het wel als waarheid voor jezelf hebt aangenomen.
De waarheid is onwrikbaar en die kun je 'weten' of 'geloven', of gewoon daar laten zijn.

De zwaartekracht is er ook nog als wij het niet weten/geloven.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki