Loading...
nl

Mijn Leven als Kind (aanvulling op Engelmensen)

Marenubium
Marenubium mrt 29 '10
Omdat het kan. En voor diegenen met een 'adhd/autistisch/onbegrepen/whatever-bevonden Kind.

Mijn Leven als Kind


Ik ben Eva. Een kind van deze aarde. Alleen een kind uit een andere tijd. Een kind, alleen anders dan anderen.

Ik herinner mij een mooie plaats, een plaats vol liefde. Een plaats zoals het moet zijn. Ik ben stoffelijk op deze aarde. Ik was licht op die andere plaats. Mijn gedichten en verhalen spreken over die plaats, een andere wereld. Was dat mijn fantasie? Deed ik maar alsof deze plaats bestond om mij niet alleen te voelen? Een plaats waar ik in mijn dromen naar toe kon vluchten? Nee, weet ik nu.

Ik was alleen met mijn belevenissen. Ik vond het gemeen, mij hier zomaar achterlaten! Ik hoorde niet bij die mensen. Ik had niks aan hun regeltjes en gejaagdheid. Waarom moest ik naar dat vervelende gebouw dat ze "school" noemden? Daar kon ik leren. Leren om te zijn zoals zij waren? Die rare boekjes en cijfertjes…Kon je daar dan gelukkig mee worden? "Ha ha…neee.." was het antwoord. "Wel kun je later een mooie baan krijgen, en geld verdienen!" Owja?? Kun je daar gelukkig van worden? Daar kreeg ik verschillende antwoorden op.

Hmzz…van bomen leer je toch veel meer? Van de dieren leer je toch veel meer?? Weten jullie hoe een mossel leeft? Weten jullie wat een geelgerande watertor doet als hij onder water gaat? Weten jullie wat voor moois de bomen fluisteren? Weten jullie dat dat licht om jullie heen verandert als jullie boos of blij zijn?

Hebben jullie gemerkt hoeveel verschillende spinnetjes er in dat bosje zitten? Waarom zien jullie die mooie lichtmensen niet achter jullie?

"Je hebt gewoon teveel fantasie". Ow…is dat zo?
Buiten was het zo mooi. Als het zou gaan regenen kreeg alles een andere kleur! Als het zou gaan onweren zag ik rare sliertjes in de lucht. En werden de mensen bang. Als het avond werd kregen de bomen en planten zo’n mooie groene of roze kleur, en zag ik licht om mijn handen. Het najaar was heel vervelend, er hing een rare sfeer in de lucht, de wind deed rare dingen met mensen. Mensen waren ongelukkig in de winter. "Waarom vieren jullie toch kerst? Waarom doen jullie alsof je blij bent? Dat zijn jullie helemaal niet".

"Je bent gek". Ow…is dat zo?

En Eva begon zich inderdaad een beetje gek te vinden, ben ik nu raar? Dacht ik…Als ik deed zoals ik was, liep iedereen met een grote boog om mij heen. Of werd ik gepest. Dat kon ik eerst niet begrijpen, totdat een engel mij liet zien waarom. Vanaf dat moment zag en voelde ik ook de emoties van anderen. Toen begreep ik veel meer, maar begon me nog eenzamer te voelen. Dat kleine meisje ging zich steeds meer afsluiten.

Ik werd "gestraft" als ik mezelf bleef, dus ging ik "meespelen". Alleen was het geen leuk spel. "Het leven is een toneelspel, en de mens is acteur" las ik toen eens…Wie waren de toeschouwers dan? Ik voelde mij een toeschouwer. Ik begon steeds meer het spel te begrijpen, en ik vond het maar een dom spel. Ik ging maar toekijken en observeren. Dat was wel grappig zeg! Mensen die ruzie maken, en elkaars energievelden opzuigen…mensen die discussiëren en elkaars energie afpakken…Ruzie en discussies zijn een vorm van macht. Een raar spel, want niemand voelt zich er gelukkig mee. Waarom deden ze dat dan?

School en werk…slechts 3 jaar, of 3 maand hou ik het uit. Dan is er geen interesse meer, dan heb ik geleerd wat ik wil leren. "Je moet een diploma halen" "je moet werken" "je moet je zo en zo gedragen". Waarom nou toch? Werk maakt niet gelukkig. Geld maakt niet gelukkig. Zo’n raar papiertje maakt je niet gelukkig. Jullie zijn raar! Jullie zeggen wel vrijheid te willen hebben, maar jullie worden geleefd door al die rare regeltjes!

"Klets toch niet zo! Het is toch belangrijk?" Hmzz…voor mij niet. "Jij bent gek!" "Van mijn moeder mag ik niet meer met je spelen" "jij bent een losbol, jij zal nog eens in de goot belanden!" Nou, en wat dan nog? Dan zoek ik wel een leuk doosje.

"Tja, Eva…wat moeten we met haar" zeiden leerkrachten. "Eva is zoekende" zei een ander.

Waarom zien ze het niet? Waarom geloven ze me niet als ik zeg dat ze ziek zijn omdat ze alles opkroppen? Het werd een chaos in dat kleine hoofd. Machteloosheid. Heimwee naar een andere wereld. Eva was verdwaald. Opeens zag Eva een indiaan…Hey, jou ken ik! Een andere tijd, een andere plaats. Deuren openden zich, andere mensen lieten zich zien. Geuren uit andere tijden, woorden van vroegere bekenden. Angst maakte plaats voor liefde en licht, wanhoop ruilde met kennis en inzicht. Hihi…ik had ineens een heleboel mensen om mij heen die van mij hielden, en mij verder op weg hielpen! Een aardse leraar nam daarna de taak op zich.

Mijn Opa kwam naast me staan en deelde mijn vreugde in het leven. "Kijk eens opa, een mooie vlinder!" "Wat een uitzicht he!" "Dit heb ik gemaakt, mooi he" Opa was vroeger technisch docent en vond het heel leuk dat ik een opleiding goudsmid ging volgen. Sinds kort neemt Opa Oma wel eens mee, maar Oma snapt er nog niet zoveel van en is snel weer weg…dat is ook wel grappig, dan zitten opa en ik samen te grinniken.

Nu weet ik zoveel meer, ik begrijp ook veel meer. Ik voel niet alleen hoe anderen zich voelen, maar kan er ook begrip voor opbrengen. Ik stuur mensen die het moeilijk hebben energie en liefde. Boosheid ken ik niet meer zoals vroeger, wanhoop bestaat niet meer, jaloers? Waarop? Op een ander? Ha! Nee hoor. Als ik het even moeilijk heb zeg ik "We zien wel wat het wordt. Het komt wel goed, op wat voor manier ook". Dan haal ik diep adem en "ben" weer. Eva heeft geaccepteerd. En kan nu verder helpen.

De indiaan is er nog af en toe. Hij is medicijnman. Hij heeft ooit eens "gezegd" dat ik alleen verder kom als ik mijzelf zou helpen, pas dan kon ik ook mensen laten inzien.

School en werk? Heb ik nog steeds een hekel aan…hihi…Maar nu ik weet dat ik ook van die mensen weer kan leren, is het niet zo beangstigend meer. Er is rust nu. Er is liefde en de natuur verschaft zoveel kracht en schoonheid, wat maakt de rest dan nog uit? Eva is weer dat meisje van vroeger, alleen wat wijzer en gegroeid. Opa loopt nog steeds met mij mee, totdat het tijd is voor hem te gaan. Wanneer weet ik niet, van mij mag hij nog wel even blijven…hihi.
Ik ben. En ik zal zijn. Een kind van nu.


27-08-2000
Delen:
Anke
Anke mrt 29 '10
Herkenbaar en ook weer niet...
Ik zie je in ieder geval. Je bent voelbaar in dit verhaal. Dank je voor het delen!
gast
gast mrt 30 '10
Mooi Eva. Weet jij ondertussen waarom mensen er zo veel moeite mee hebben als iemand zichzelf is? Autenthiek dus.
Ik herken wel wat dingeltjes in jou verhaal. Voor mij was dit ook een heel vreemde wereld en kon niet begrijpen waarom mensen andere mensen zoveel leed aan deden, expres. Voor mijn gevoel kwam ik ook uit een andere wereld. School was een kriem. Ik heb zelfs een keer gedreigd om in de sloot te springen als ik daar weer naar toe moest. Ik was 5 jaar toen. Het was iedere dag een gevecht, tot ik me erbij neer gelegd heb en het maar braaf uitgezongen heb.
Ik heb niet zoveel met de "andere wereld" in de vorm van zichtbaar contact. Ik weet wel dat die er is en op een ander niveau sta ik er ook wel mee in verbinding.
Mooi om te lezen hoe jij er mee omgaat. Bedankt voor het delen.
admin
admin mrt 30 '10
Jouw verhaal is deels mijn verhaal, Eva.Komt heel veel overeen,bijna alles trouwens.
Ik zou het zelf kunnen geschreven hebben, ooit!
Ik lees dat het een tekst is van jou van het jaar 2000.
Ondertussen is er al weer 10 jaar verder. wat is er ondertussen nog aan evolutie met je gebeurt?
Ik neem aan dat je niet stil gestaan hebt..
Marenubium
Marenubium mrt 30 '10
Leuk te zien dat er herkenningspunten zijn smile

Origineel bericht van: Gast
Weet jij ondertussen waarom mensen er zo veel moeite mee hebben als iemand zichzelf is? Autenthiek dus.


Yuh. Als jij jezelf bent, ben je puur, en handel je vanuit jouw gevoel. Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan, en wensen eigenlijk dat zij net zo kunnen handelen. Dan is er meestal sprake van 'jaloezie' of jou het licht in je ogen niet gunnen...En eigenlijk komt dat voort uit angst: angst voor het onbekende, angst om überhaupt zichzelf te zijn. Dat is toch wel een beetje eng als je gewend bent vanuit het dualisme te handelen smileHet zijn meestal 'zielen' die wel willen, maar nog niet durven. En meestal 'zielen' die jou tegenkomen. Op dat soort momenten ga ik er althans niet meer vanuit dat zij er zijn voor mij, maar dat ik er ben voor hen. Met die gedachte in mijn achterhoofd, maakt het de situatie soms wat makkelijker.
Althans, voor mij geldt dat.

Origineel bericht van: Bellefleur
Ondertussen is er al weer 10 jaar verder. wat is er ondertussen nog aan evolutie met je gebeurt?
Ik neem aan dat je niet stil gestaan hebt..


Nope smileIk heb beseft, dat als ik mijzelf accepteer zoals ik ben, en daarvan volledig houden kan, dat ik me eigenlijk in een soort NIETS bevind. Dan heb ik geen bevestiging meer nodig van buitenaf, en dan kan ik werkelijk ZIJN. Dat gebeurt steeds vaker eigenlijk. Uiteraard heb ik nog steeds wel last van eigen opgelegde beperkingen, of aangenomen referentiekaders. En speelt onzekerheid mij nog steeds wel parten. Heel veel zelfs.
Ik ben en blijf nog steeds mens vanuit mijn opvoeding etc. laugh
Met al mijn onzekerheden en eigenaardigheden. Leer ik vanzelf wel mee omgaan smileDaar zijn gewoon en nog steeds ook andere mensen voor nodig. Uitwisseling, onderzoek, aftasten, leren dus. En daar zijn gelijkgestemden voor nodig. Die elkaar steeds weer afwisselen. Het komt zoals het komt, en het gaat zoals het gaat.
Acceptatie is en blijft eigenlijk gewoon het grootste sleutelwoord.
In deze weer: althans voor mij.

Knuffel.
Marenubium
Marenubium mrt 31 '10
Ooh wat mooi Liesanne...en die website ook; ik heb hier wat boeken van Jamie Sams. Bedankt voor de link laugh

Liefs,
Eva
*die nu site neuzen gaat*
Marenubium
Marenubium jun 5 '10
Theo.
Een man, een wijs en eenvoudig man. Iemand die mij liet zijn zoals ik was. Iemand die niet schermde met zweefteverige zaken, maar gewoon down to earth was en mij heel veel heeft meegegeven. Een surrogaat-opa, een aardse leraar voor mij.
Zijn erfenis mag ik nu doorgeven. Ik voel mij nietig en klein, en onzeker met en door al deze kennis. Kennis waarvan ik weet, dat ik deze altijd al bij me had. Nu 'moet' ik het alleen doen.
Theo zal er altijd zijn, maar het is toch anders, niet meer oog in oog met elkaar te staan.

Ondanks dat ik 'weet' dat ik alles in mij heb, en er klaar voor ben, blijf ik op zoek naar Theo. Maar geen aardling is met hem te vergelijken. Sterker nog...als ik denk er 1 gevonden te hebben, gebruikt deze of geen mij om zichzelf weer goed en 'beter' te voelen. Om even mee te zeilen op mijn energie. Of om vruchten te plukken van mijn 'weten'.
Why...waarom toch? Waar is Theo...mijn aardse leraar, die hoe dan ook mij bij staat...
Maar toch...is het anders.
Het gemis en eenzaamheid van toen begint me weer even te bekruipen.

1 van mijn katten rolt zich nu op bij mijn voeten, gebruik makend van de spaarzaam overgebleven ruimte op de stoel welke we nu samen delen.
Hoe flexibel zo'n beestje is...
Hij en ik, wij zijn 1. Al jaren lang.
Hoe zorgeloos zo'n beestje is...en gewoon kan genieten aan mijn voeten, opgerold als een bolletje wol en tevreden spinnend.
Ik wou nu voor heel even
dat ik mijn kat was.
gast
gast jun 6 '10
Ja Eva, soms zou het best lekker zijn als je even zou kunnen ruilen.

Van iedereen die we in ons leven ontmoeten kunnen we iets leren. Soms is het duidelijker en fijner, zoals Theo was, soms voelt het wat minder prettig zoals die anderen, maar leren doe je altijd. Wat je nodig hebt komt vanzelf.......
Vergeet niet dat Theo onvervangbaar is. Anderen vergelijken met hem is dan ook niet mogelijk.
Enne.....ik heb het volste vertrouwen in jou laugh
Marenubium
Marenubium jun 7 '10
Hey Gast smile

So true...ben het soms alleen beu om me dit steeds voor ogen te houden.
En Theo is en blijft inderdaad onvervangbaar.
Anderen vergelijken met hem, doet hen ook weer tekort... Ik weet.
Weet ni...misschien ben ik ietwat te ongeduldig hierin..zal heus, mijzelf kennende wink

Iig bedankt voor je woorden, deze doen mij even heel erg deugd!
Thnx en knuff smile
bloempje
bloempje jun 7 '10
wauw wat een prachtige verwoording van mijn eigen leven!!!
da's eng!

ik weet nog dat ik ooit (was 7 jaar ofzo) de vraag kreeg wie nou mijn echte vrienden waren. mijn antwoord was niemand......waarom niet dan, omdat ze allemaal maar doen alsof ze m'n vrienden willen zijn want als het om mij gaat zijn ze er niet.


dus zo herkenbaar ook die gevoelens, nu luisteren de mensen wel naar me, maar vroeger vonden de meesten dat er een steekje bij me los zat. inclusief mijn eigen moeder die het alleen maar erger maakte omdat ik haar met de neus op de feiten drukte door eerlijk te vertellen hoe zij zich voelde, en dat zij dat niet wilde zien en erkennen( nog steeds zo) maar mensen hebben gewoon de eigenschap om de "waarheid" niet te willen zien. dus zolang dat zo is moeten wij de speciale kids erdoorheen trekken zodat ze zich thuis voelen.

Liefs Bloempje bij wie dit verhaal zo veel herrinneringen boven brengt.
admin
admin jul 15 '10
hi Eva,

gelukkig had ik je verhaal niet gelezen voor de lezing, zodat ik neutraal kon zijn.

Maar je hele verhaal is zo voelbaar en herkenbaar voor me na wat ik gevoeld heb bij de lezing klopt precies....ik ga hier ook snel weer weg want ik wil geen info van mensen.

liefs va Bea
Islandlady
Islandlady jul 15 '10
Ik zie dit nu pas en het is al van maart jl. Ben er stil van en tranen lopen over mijn wangen. Herkenning, zeker!
Lin
Lin jul 15 '10
Heel intens voelbaar. De emoties van je stuk zijn stuk voor stuk voelbaar, net of er even met je mee gekeken mag worden over je schouder.Ik zie je zo staan samen met opa. 2 handen op 1 buik, niemand die er tussen komt.
Vergeet niet lieve Eva, dat als je aan opa denkt, hij ook bij je is.

Liefs Lin

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki