Loading...
nl

Betekenis van Bloemen

Beschermengel
Beschermengel mrt 24 '10



Zonnebloemen Betekenis

Zonnebloemen zijn symbolisch van aanbidding. Zonnebloemen draaien hun hoofd naar de zon, dat is de oorsprong van hun gemeenschappelijke naam. Zonnebloemen behoren tot het geslacht Helianthus, een verwijzing naar Helios, de zonnegod.

Natuurhistorisch

Zonnebloemen zijn inheems in de Amerika en zijn bloem van de staat Kansas. De zonnebloem groeit doorgaans in struikgewas land en droge gebieden. Zonnebloemen variëren sterk in grootte, afhankelijk van hun adaptieve genetische make-up, maar kan maxima bereiken hoogtes van ongeveer 10 '.

Zonnebloemen zijn onlangs gefokt voor de productie van kortere rassen voor de tuin te gebruiken. De bloemblaadjes waren oorspronkelijk vrij klein en onregelmatig, zodat er ook inspanningen zijn gedaan om de grootte en het aantal bloemblaadjes te verhogen.

Sommige dubbel bloemblad rassen zijn ook gemaakt als variaties in de kleur van het centrum (bruin tot zwart) en zelfs van de kroonbladen (honing, beige, crème roze, zacht geel, bleek roodbruine).

Voedingsdoeleinden

Zonnebloempitten zijn verpakt met een gezonde vetten, vitamine E, proteïnen, vezels en mineralen. Zonnebloemolie kan ook worden gebruikt voor het koken. Zonnebloem dienen als dierlijk voedsel, ook, voornamelijk voor vee en vogels.

Historische en Moderne toepassingen

De zaden van zonnebloemen zijn gebruikt door de Indianen voor blauwe of zwarte kleurstof en de bloemblaadjes voor gele kleurstof. Kleinere zonnebloem rassen worden vaak gebruikt als snijbloemen voor boeketten en bloemstukken.

Door Kathleen KARLSEN, MA
Delen:
Beschermengel
Beschermengel mrt 24 '10


Roses Flower Betekenissen

Rose Flower Symboliek

Meer dan enige andere bloem, de roos is gewaardeerd om zijn schoonheid de wereld. Symbolische associaties met de roos bestaan al sinds de dagen van de oude Romeinen en Grieken. Rozen zijn geïdentificeerd met liefde en passie sinds die tijd, te beginnen met hun associatie met de godinnen Aphrodite, Isis en Venus. Cleopatra zou hebben Marc Anthony ontvangen in een kamer letterlijk knie-diep in rozen.

De bloem symboliek in verband met rozen is liefde, herinnering, passie (rood), zuiverheid (wit); geluk (roze); ontrouw (geel); onbewuste schoonheid, en ik hou van je.

Wilde rozen hebben vijf kroonbladen. Dit heeft geleid tot hun symbolische verbinding met de wonden van Christus in de christelijke iconografie. De roos symboliseert ook de Maagd Maria zelf, die bekend stond als de "Mystic Rose."

De geschiedenis van Roses

Er zijn fossielen dateren rozen terug zo'n 35 miljoen jaar. Rozen zijn inheems in de Verenigde Staten. Montana en Oregon zijn de oudste fossielen roos. De roos is de meest complexe stamboom van alle bekende bloem soorten met meer dan 30.000 soorten.

Rozen werden voor het eerst 5000 jaar geleden geteeld in Aziatische tuinen. In het Oosten, dames uitgevoerd rozenblaadjes in hun portemonnee en heren gemaakt wijn en fytotherapie met de bloemen. Samen met de naam Orchid, Rose is een van de meest populaire namen voor meisjes in China. Confucius schreef dat de keizer van China bezit meer dan 600 boeken over de teelt van rozen.

Rozen werden geïntroduceerd in Europa tijdens het Romeinse Rijk en werden vervolgens gebruikt voor de versiering. Romeinen waren bekend tapijt enorme feestzalen met rozenblaadjes. Experts rozen verdelen in twee groepen. "Oude rozen" zijn die geteeld in Europa vóór 1800. "Moderne rozen" zijn geteeld sinds ongeveer het begin van de 19e eeuw. Voor de teelt, de rozen bloeiden meestal slechts eenmaal per jaar. Nu rozen bloeien ergens elke dag van het jaar.

Rozen en Moderne Cultuur

Meer dan 4000 nummers zijn geschreven over rozen. Rozen zijn ook de inspiratiebron voor alles, van behang tot China patronen op stof ontwerpen. Rozen zijn een terugkerend thema in de kunst, meubels, architectuur en poëzie.

Shakespeare noemt de roos minstens 70 keer in zijn toneelstukken en sonnetten: "Een roos door een andere naam zou ruiken zo zoet '(Romeo en Julia);" Van alle bloemen, dunkt me een roos is de beste "(The Two Noble verwanten) en "Als ik de roos geplukt, kan ik niet geven het van vitaal belang groei weer" (Othello).

Rozen zijn emblemen van Engeland en New York City. De essentiële oliën van rozen gebruikt voor parfums zijn duurder dan de olie van een andere bloem. De roos is, inderdaad, de koningin van alle bloemen.

Door Kathleen KARLSEN, MA EN NING YEH, PH.D.
Beschermengel
Beschermengel mrt 24 '10



Tulip Flower Betekenissen

Tulip Flower Symboliek

Tulpen zijn over het algemeen symbool voor roem en perfecte liefde. De symbolische betekenis ook veranderen met de kleur van de tulpen. Rode tulpen betekenen "Geloof me" en zijn een verklaring van de liefde. Bonte tulpen betekenen "je hebt mooie ogen." Gele tulpen betekent "er is zon in je lach." En crème kleurige tulpen betekenen "Ik zal altijd van je hou." Tulpen zijn de belangrijkste nationale symbool van Nederland, rivaliserende klompen en windmolens!

Tulip Natural History

Tulpen komen oorspronkelijk uit Perzië en werden naar Nederland in de 17e eeuw. Ongeveer 150 soorten tulpen groeien in het wild, vooral in bergachtige, koude regio's. Zodra de hybride tulp was, een uitgebreid scala aan kleuren en vormen bloemblad werden gecreëerd. De naam voor tulpen komt van de hoofdtooi gedragen door vele volkeren het Midden-Oosten bekend als een tulband of de Taliban. In het Latijn wordt dit vertaald naar "Tulipa '.

Grote tulpentijd

In de jaren 1636-37, Grote tulpentijd oordeelde in Nederland. Tulpen werden een symbool van rijkdom en status en werden verhandeld als valuta. Een bed van tulpen kon kopen een klein huis. Sommige zeer gewaardeerde tulpen waren nog meer kostbare en een enkele lamp zou kunnen worden verhandeld voor een groot huis en al van het land, meubels en andere accessoires.

Wanneer de tulp markt crashte, was het vergelijkbaar met de beurskrach in de 20e eeuw. Duizenden ondernemers werden geruïneerd wanneer de zeepbel barstte.

Door Kathleen KARLSEN, MA
admin
admin mrt 26 '10
Goh, wat interessant! Heb je misschien ook een uitleg over fresia's? Dat zijn "mijn" bloemen, al mijn leven lang ...

Liefsssss
Beschermengel
Beschermengel mrt 26 '10


Ik ga strakjes zoeken smile
Beschermengel
Beschermengel mrt 26 '10

Was ook de lievelingsbloem van mijn moeder smile

Ik kan hem niet vinden bij Kathleen Karlsen jammer .. frown

Ik heb wel een andere korte uitleg over de fresia ..



Freesia, symbool van de platonische liefde, kan ook worden aangeboden in vriendschap, evenals witte acacia.



Niet erg veel, maar het is een heerlijk ruikende bloem en ook mooi als boeket... smile
admin
admin mrt 26 '10
Toch superlief dat je het hebt opgezocht!!!
Ik vind het inderdaad zo heerlijk ruiken ... en deze bloem raakt me. Vraag me niet waarom hoor smile

Liefsssss
Beschermengel
Beschermengel mrt 27 '10

Graag gedaan.. smileja ze ruiken echt heerlijk en koop ze soms als ze er zijn, want ze zijn er gewoon niet altijd.

___________________________





De Morning Glory in de Chinese Kunst

De ster-vormige morning glory staat symbool voor een enkele dag per jaar dat de Chinese geliefden, Chien Niu en Chih Neu, mogen ontmoeten. Volgens de Chinese overlevering, Chien Niu was een jongen die begin werd toevertrouwd aan de zorg van de waterbuffel nemen in de hemelse koninkrijk.
Een meisje genaamd star Chih Neu werd belast met de naaister taken. Ze werden verliefd, en de romantiek veroorzaakt hen te verwaarlozen hun taken. In woede, God dwong de jonge geliefden te scheiden aan beide zijden van de Silver River en liet vervolgens slechts een keer te ontmoeten tijdens het hele jaar.

Morning Glory Feiten

De morning glory is zo genoemd, omdat de bloem bloeit in de ochtend en sterft door de middag. De bloemen zijn trechtervormig en liever volle zon. Morning glorie zal groeien in de arme, droge bodem. Ze zijn een wijnstok bloem en zijn uiterst nuttig voor hekjes waar ze verminderen de kosten voor verwarming en koeling van gebouwen.

Oude en Moderne gebruik van Morning Glories

Morning glorie bekend zijn in China om hun geneeskrachtige eigenschappen. De zaden worden gezegd dat een laxerende werking. Grote hoeveelheden van de zaden kan ook hallucinogene worden.

Het water morning glory, ook bekend als water spinazie of moeras kool, kan worden gegeten als sla. Hoewel het is gecategoriseerd als een federale schadelijke Weed, de staat Texas maakt water spinazie die worden geteeld voor persoonlijk gebruik.

In het oude Mesopotamië, was morning glory sap gebruikt in combinatie met stof uit de Castilla elastica boom een stuiterende rubberen bal maken meer dan 3000 jaar geleden.

Door Kathleen KARLSEN, MA EN NING YEH, PH.D.
Bleu Angel
Bleu Angel mrt 27 '10
Hier nog een met een asociatie en liefde voor de kleine dappere Fresia
Pultje
Cialara
Cialara mei 14 '10
Hoi Beschermengel,

Kun je voor mij misschien ook de betekenis van de lotus bloem opzoeken?

Liefs Jorine
Cialara
Cialara mei 17 '10
Hoi Cobie,

Ik heb even gekeken op de site die jij hierboven noemde, maar daar stond de lotusbloem niet tussen. smileDus ik heb even de vrijheid genomen om zelf te zoeken naar de betekenis, en aangezien ik die dan nu toch heb, wil ik die jullie allemaal niet onthouden laugh

Lotusbloemen
De roze lotusbloem
De roze lotusbloem is symboliek voor de ware ziel van een individu en staat voor puurheid. De Lotus groeit met zijn wortels in de modder via een lange steel door het water naar het licht. Deze wordt ook gezien als de menselijke groei. De mens groeit vanuit een onbewust leven (wortels in de modder) via zijn levenspad (de lange steel) naar het bewustzijn (de geopende lotusbloem).
In haar hoogste bloei vertegenwoordigt de Lotus het zuiver spirituele. Het is tevens symbool van schepping, aangezien god Brahmaa (de schepper) uit de lotusbloem verscheen die van de navel van god Vishnu ontsproot.

Witte lotusbloem
Dit symboliseert de staat van totale geestelijke zuiverheid en geestelijke perfectie, en pacificatie van onze aard.

Rode lotusbloem
Dit symboliseert de originele aard van het hart (Hrieday). Het is de lotusbloem van liefde, medeleven, hartstocht, activiteit en alle kwaliteiten van het hart.

Blauwe lotusbloem
Dit is het symbool van de overwinning van de geest over intelligentie, wijsheid en van kennis. Het wordt altijd afgebeeld als gedeeltelijk geopende knop (in tegenstelling tot de rode lotusbloem); zijn middengedeelte wordt nooit getoond.

Marenubium
Marenubium mei 17 '10
Ik heb nog wat aanvullende informatie over de Freesia, aangezien dit ook 1 van mijn lievelingsbloemen is wink


De Freesia is ook wel bekend als het Kaapse lelietje van Dalen, is afkomstig uit Zuid Afrika, en is vernoemd naar de Duitse arts Freese. De bloem komt voor in verschillende kleuren:

Witte Freesia (in een boeket) = Onschuld
Gele Freesia = Ik wil mijn vreugde met je delen
Blauwe Freesia = (groeiend)Vertrouwen, kracht en medeleven (goddelijke liefde)

De witte Freesia wordt ook wel samen met rozen en alstroemeria in een boeket verwerkt, waar zij symbolisch voor de Heilige drie-eenheid (Trinatatis/Triskele)staan; de Drievuldigheid verwijst naar de volheid, verscheidenheid en eenheid in God als Schepper, Verzoener en Verlosser of Vader (Moeder), Zoon (Dochter) en Heilige Geest (Godin).
In sommige 'geloofsstromingen' worden Freesia's ook gebruikt als gift/verering aan/van de astrale wereld.

Verder:
De Freesia bloeit in mei/juni. Hierdoor staat zij voor een nieuw begin, prilheid (onschuld), en kwetsbaarheid. De geur van bloemen kan ons op diverse geestelijke niveaus bereiken en stimuleren. Bloemengeuren hebben elk hun eigen uitwerking op de subtiele niveaus: de geur van Freesia's herbergt reinheid en goedheid (net als lelies en rozen).


De Freesia is erg gevoelig voor uitdroging, dus de bloemen worden 'vers van de pers' verkocht. Op water met speciale voeding voor knol- en bolgewassen laat de bloem lang gedijen, en kunnen zelfs alle knoppen op de 'kam' gaan uitkomen.
Als deze niet uitkomen, dan de kleinste knopjes verwijderen, zodat de andere bloemen langer blijven leven.
Daarnaast is de bloem erg gevoelig voor ethyleen. Dus niet bij rijpend fruit, groente en uitlaatgassen zetten.
Beschermengel
Beschermengel mei 17 '10


Dat is mooi de aanvulling van de fresia ..ik kon het nergens vinden Bedankt Marenubium smile

Jorine ik zie het nu pas wat je vraagt over de lotus, fijn dat je de informatie erbij gezet hebt !
Emuca
Emuca mei 17 '10
Is er misschien ook informatie over de madelief? smile
Beschermengel
Beschermengel mei 17 '10

Een klein madeliefje gevonden smile


De bloem symboliek in verband met het madeliefje is zuiverheid, onschuld, trouwe liefde, schoonheid, geduld en eenvoud. Madeliefjes zijn vaak afgebeeld in weilanden in middeleeuwse schilderijen, ook bekend als een 'bloemrijke mede. " Madeliefjes worden verondersteld meer dan 4.000 jaar oud en haarspelden versierd met madeliefjes werden gevonden tijdens de opgraving van het Minoïsche paleis op het eiland Kreta. Nog verder terug, werden de Egyptische keramiek versierd met madeliefjes. Madeliefjes werden gebruikt in Maria Gardens.
admin
admin mei 17 '10
En je kan er zo mooi kransen van maken, hier in het park bloeien er veel, van deze bloemetjes wordt ik heel vrolijk, net of ze lachen smile
Morning Glory vind ik prachtig, ik heb er zeker tien gezaaid in de tuin.
Emuca
Emuca mei 17 '10
Ik wil ook weer een krans maken. Is leuk. smile
Beschermengel
Beschermengel mei 18 '10
Hier nog wat informatie over het madeliefje, en inderdaad vroeger heb ik ook veel kransen gemaakt om in mijn haar te doen smile




Madeliefje




Wie kent dit lieve plantje niet .De officiële naam is Bellis perennis wat letterlijk "liefje in de wei" betekent. Ze hoort tot de familie van de composieten of samengesteldbloemigen. Uit het dichte bladrozet, dat plat tegen de grond ligt, groeit op een steeltje een kleine bloem met in het hart wel 100 gele buisbloemetjes en daarom heen 10-tallen witte straalbloempjes. Madelief bloeit van het vroege voorjaar tot het late najaar.'s Nachts en bij regenachtig weer blijft de bloem gesloten, maar als de zon schijnt opent de bloem zich en richt zich de hele dag naar de zon om maximale levensenergie te ontvangen,dit verschijnsel noem je heliotroop. De plant groeit in grasvelden en in bermen, elke grondsoort is goed indien er maar vocht en voedsel aanwezig is. Madeliefje was vroeger gewijd aan de germaanse godin Ostar, godin van de lente en de schoonheid. In de 13e eeuw werd het gebruikt om te zien of iemands liefde werd beantwoord:blaadje voor blaadje werd uit de bloem getrokken en afwisselend werd gezegd hij/zij houdt van me,hij/zij houdt niet van me...... Er werd natuurlijk gehoopt dat bij het allerlaatste blaadje gezegd kon worden:hij/zij houdt van me. De plant kan er goed tegen dat er over haar heen wordt gelopen, zelfs van de grasmaaier trekt ze zich niets aan. Madeliefje wordt hier juist sterker van.Daarmee laat ze zien dat ze goed met trauma's om kan gaan. In de Kruidengeneeskunst wordt madelief gebruikt bij: Lichamelijk :kneuzingen,spierrheuma,huiduitslag met koorts(mazelen en rode hond).Werkt bloedreinigend. Psyche: Madeliefje maakt je blij!!en helpt je met het verwerken van trauma's Thee maak je van 2/3 bloemen en 2/3 blad : pluk een handvol en overgiet het met ½ l. kokend water.10 minuten laten trekken en afzeven.Dit kun je dan verdeeld over de dag opdrinken. Wil je het als een compres gebruiken dan maak je de thee wat sterker. Culinair gebruik: De bloemen zijn eetbaar en heel decoratief.Lekker in kruidenboter of samen met het blad in de sla. Of strooi wat bloemen op het laatst over de soep.Als je daar niet blij van wordt! De bloemknopjes kunnen worden ingelegd zoals kappertjes. Nota: pluk altijd bloemen die op een schone plek groeien bv. in je eigen gazon en was ze voor gebruik.

Zorg net zo goed voor je tuin
Als voor je kinderen
Dat geeft gezondheid, kracht en groei

www.beterinbalans.net
Serenity
Serenity feb 3 '11


Naam Betekenis

Acacia, mimosa vriendschap
Akelei onbetrouwbaarheid
anemoon verwachting, zorgzaamheid
anjer grilligheid
Aster herfstvreugde, gelukkige ouderdom
bamboe duurzaamheid, oprechtheid
Camellia schoonheid
Dahlia weelde, pracht
distel afweer, zorg en kommer
dorre tak ondergang
eik kracht, onoverwinnelijkheid
geranium ontmoeting, vriendschap
goudsbloem naijver
hortensia onstandvastigheid
Sempervivum(huislook); eeuwig leven, onkwetsbaarheid en lang, leven, voorspoed, rijpheid
Hyacinthus macht, vrede
Iris mannelijkheid, Mariabloem
Jasminus vriendschap, naastenliefde
Crokus blijdschap, lentebode
kruidje-roer-me-niet lichtgeraaktheid
lelietje-der-dalen eenvoud, meimaand
madeliefje reinheid, maagdelijkheid
Narcissus ijdelheid, nieuw leven
Papaver hoogmoed
pioen vergankelijke weelderigheid, nobelheid, hoogmoed, schaamte, keizerlijke macht, overdaad
Primula hoop
riet buigzaamheid
roos vreugde, geluk, genegenheid, liefde
sneeuwklokje hoop, lenteverwachting, vrede, macht, carnaval
strobloem onsterfelijkheid
wilg nieuw leven, blijheid

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki