Origineel bericht van: Lena
Origineel bericht van: Marenubium
Wat is de beweegreden voor een uniek persoon/wezen, om de waarheid van een ander aan te nemen en zich dit haar/zijn eigen waarheid te maken?
Want eenieders weten is en eenieders waarheid, en daarmee eenieders uniciteit!
heel mooi gezegd,maar ook hierin heeft een ieder zijn eigen waarheid...

True. Ik zeg ook niet dat we elkaar niet in elkaars waarde moeten laten

Quote:
waarom jehove getuige heten
waarom je islamiet noemen
waarom ben je christen
waarom daarin weer katholiek
waarom je islamiet noemen
waarom ben je christen
waarom daarin weer katholiek
En daar issie weer: De sociale identiteitstheorie

Plus, en ik zeg het nog eens, Een geloof is niets anders dan het klakkeloos aannemen van een ander zijn opvatting en mening c.q. groepsvorming. Ten behoeve van WAT?
Waarom zou je je met zoiets willen identificeren, en daarmee jouw uniciteit verwerpen? Veel 'gelovigen' hebben hun 'bijbel' nooit (goed) gelezen, maar ze staan onvoorwaardelijk achter dat woord, wat meestal door hun voorganger wordt gepredikt.
Op die wijze leg je je verantwoordelijkheid totaaal buiten jezelf. Maar je hoort wel bij de groep. Ook wel zo makkelijk...toch?
Maar goed, we waren het geloof ik al over eens dat 'engelmens' in deze niet als 'geloof' bestempeld mag worden. Grinn.
Quote:
zou het ook kunnen zijn...en nu heb ik het niet over wat je wordt aangeleerd..
dat de mens zelf een keuze heeft?
dat de mens zelf een keuze heeft?
Geldt dat niet in de algemeenheid zo dan?
Quote:
of dat de mens gelijkgestemden zielen tegenkomt? herkenning...
in gesprek raakt?
onderzoekt...
wie zegt jou dat dit zomaar aannames zijn?
in gesprek raakt?
onderzoekt...
wie zegt jou dat dit zomaar aannames zijn?
Ooh maar daar heb je mij ook nooit over gehoord. Uiteraard kun je mensen opzoeken waar je wat mee DEELT, en bij wie je wat herkenning vindt. En dat laatste...is NIET hetzelfde als erkenning. Even een belangrijke noot

Je hebt immers gelijkgestemden nodig om jezelf af te kunnen stemmen. Op jouw waarheid. Als daaruit groepsvorming ontstaat, is dat meestal weer vanuit het ergens 'willen bijhoren' en erkenning krijgen, iets betekenen. Daarmee leg je dus ook weer je verantwoordelijkheid buiten jezelf, en laat je je leiden door angst. (wat over identiteit: Linkje en kort maar krachtig over de sociale identiteitstheorie: Nog een linkje)
Quote:
jou waarheid is misschien niet mijn waarheid...
door vragen leer je
maar wat nu als jou waarheid ook mijn waarheid is, wat dan.?
door vragen leer je
maar wat nu als jou waarheid ook mijn waarheid is, wat dan.?
Als dat zo is, dan denk ik dat ik als kloon van jou door het leven ga

Dat kan toch alleen maar als je jezelf kloont?
Quote:
hebben wij dan alleen gelijk?
zien wij alleen het goed?
zien wij alleen het goed?
Hoe bedoel je dat precies? Of wie bedoel je met 'wij'?
Quote:
nee dus want die waarheid zullen wij hier misschien niet vinden...op aarde dan.....
maar als je kijkt naar de evolutie van alles....
maar als je kijkt naar de evolutie van alles....
Ik kan je hierin niet zo goed volgen, wat bedoel je precies?
Heb jij dan niet jouw eigen waarheid en weten IN jouzelf?
Quote:
kun jij mij dan vertellen waarom de engelmens niet bestaat?
en waarom niet?
en waarom niet?
Hierom:
Origineel bericht van: Marenubium
Want...zijn wij allen niet 1 voor 1 gewoon uniek...?
Hebben wij dan nog steeds wel classificaties nodig, of is dat iets vanuit een dualistische gedachte dan wel polarisatie ontstaan...?
Hebben wij dan nog steeds wel classificaties nodig, of is dat iets vanuit een dualistische gedachte dan wel polarisatie ontstaan...?
En 'engelmens' is NiMS' waarheid. Er bestaat dus maar 1 'engelmens': NiMS.
Lena, het gaat hier niet zozeer om wat 'goed' of 'fout' is, maar meer om de idee achter 'engelmens', wat niet terug te zien is hier. Waarom zou je je dan wel zo noemen? Tuurlijk kun je op bepaalde vlakken herkenning vinden binnen de term 'engelmens'. Maar geldt dat voor ALLE punten? Dan ben je toch een kloon van NiMS? Waar blijft jouw eigen innerlijke weten en waarheid dan, jouw uniciteit?
Ik veroordeel helemaal niemand, ieder zijn/haar eigen keuze inderdaad, maar er zijn toch wel redelijk wat tegenstrijdigheden aanwezig hier

@Bellefleur a.k.a ................: Strakke actie van pearl! Geweldig!