Loading...
nl

"Het paard als leraar"

Marenubium
Marenubium mrt 15 '10
Aye Gast smile
Same here.

Het heeft echt niks te maken met het 'romantiseren' van een paard. Het is en blijft inderdaad een beest met 4 benen, en wat in vergelijking met ons het verstand van een klein kind heeft.

Echter. Wij mensen zijn roofdieren, en handelen daar naar. Wij handelen vanuit dat opzicht, en vanuit dat referentiekader. Katten en honden snappen we dan ook vanuit dat opzicht.

Een paard is een prooidier, en reageert heel anders dan wij mensen gewend zijn. Wij zijn dan vaak geneigd het paard vanuit ons 'roofdieren-opzicht' te benaderen, en zoals wij zijn.
Maar een paard heeft geen verborgen agenda's, kent geen oordelen, en handelt puur en instinctief, omdat het paard vanuit het NU handelt. Gosh, waarom snappen wij mensen dat niet tongue

Als je een paard met veel bombarie benadert, en zelfs nog grijnst ook, dan heb je een aanvallende houding voor dat paard. Het paard kent dan maar 2 opties: vluchten of aanvallen.
Het paard kan jou hierin leren, meer naar je eigen gedrag te kijken, en hoe dat overkomt op een dier (of ander mens), wat veel subtieler (of onzekerder) in elkaar zit. Het paard kan jou leren, het paard-zijn te begrijpen.
Zoals het altijd geweest is: wij benaderen paarden vanuit ons zijn, en proberen het paard altijd zoveel mogelijk aan onze wil te onderwerpen. Zoals we dat ook met honden en katten doen.
Dit artikel (en zo ook vele andere artikels en boeken) gaat er vanuit: het paard benaderen vanuit het paard, dus vanuit een andere optiek, samen een mooi spel aangaan, waarbij wederzijds begrip ontstaat, en waarbij je je gedrag aanpast aan het referentiekader van het paard (want die kan jou immers nooit tegemoetkomen met zijn kleine breintje). Van daaruit kun je veel meer bereiken met je paard, en kan jou paard jou veel meer vertellen.

Bij een paard is het leidinggeven, en geleid worden.
Geven en nemen. Het paard kan jou als mens hierin leren hoe je subtieler kunt worden in je lichaamstaal, communicatie, en je ego/emoties/gedachten/aangeleerde referentiekaders/etc naast je neer kunt/moet leggen (tenminste, als je dat wilt en ervoor openstaat).
En dus werken en handelen vanuit het NU en vanuit je intuitie. Want intuitie is immers veel sneller dan gedachten/ratio. Net als bij een paard, want dat denkt ook niet, want het moet direct kunnen reageren op een situatie.

Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
Origineel bericht van: nougnag

Geldt deze bewering voor jou ook als het dolfijnen zouden zijn geweest waar dit over gaat.

Ja, ander dier, andere werking van het brein, andere communicatie. Ik weet dat dolfijnen een stuk slimmer zijn dan paarden maar alsnog zijn ze niet vergelijkbaar met mensen. smile
Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
Origineel bericht van: gast
Oh wat jij misschien ziet als romantisch; je kan een paard echt niet voor de gek houden. Als jij bang bent voor hem/haar voelt ie dat wel degelijk aan hoe veel je het ook probeerd te verbloemen. Mensen kun je misleiden met veel mooie woorden, een paard niet.

Da's gek, heb er tans al een paar "misleid" smileMisschien moet je zelf bewuster worden van je lichaamstaal... smileDat is nl het enige dat paarden gebruiken.
Marenubium
Marenubium mrt 16 '10
Jeej Ayasha...je hebt zelf paarden, en je zit zo op dat 'romantiseren' te hakken...Lees dan eens wat er OOOK nog eens gezegd wordt?

Je misleidt een paard ECHT niet, alleen als jij je OPDRINGT als LEIDER, en daarmee jouw WIL opdringt aan het paard. Het paard zal volgen, absoluut, omdat een paard van nature uit gewoon graag een leider heeft. Als dat paard in jou eenmaal een leider heeft gevonden, zal hij/zij altijd jou signalen volgen.
Is dat wat je echt wilt? Is dat, hoe jij om wilt gaan met jouw paarden: ze laten doen wat jij wilt, uit angst en onderdukking, omdat ze het volste vertrouwen in jou hebben?

Suit yourself zou ik zeggen, en wees er trots op dat je jouw paardje hebt weten te 'misleiden' in jouw ogen. Dat paard zal het niet verdiend hebben, daar ben ik zeker van. Want inderdaad, lichaamstaal is zo ongeveer het grootste en enige communicatiemiddel wat een paard tot zijn beschikking heeft, als het gaat om communicatie met de mens. Zover zijn kleine breintje het toelaat...in jouw ogen.
Het is alleen de mens, die deze subtiele signalen niet op weet te vatten en het gedrag van het paard niet juist weet te interpreteren. Stupid us. Wij zijn toch zoveel 'slimmer'?
Volgens mij niet.
Ayasha
Ayasha mrt 16 '10
Waarom maakt het uit of ik zelf paarden heb? Mag ik dan niet meer realistisch zijn over hun capaciteiten?

Ik heb nog geen enkel paard onderdrukt. Maar het is bullshit om te zeggen dat je niet bang mag zijn bij een paard. Zolang je lichaamshouding verteld dat jij de leider bent, ben je de leider. Punt uit. Een paard is geen gedachtenlezer of whatever, ze zijn gewoon grandioos in het lezen van lichaamstaal en daar gaan mensen vaak de fout in. Dat is het punt waar het 99% van de tijd misloopt.

Het paard dat ik misleid heb, had anders in de slacht gestaan, dus kom jij mij nog maar een keer veroordelen. Die verrekte merrie mag verdorie blij zijn dat er iemand de moeite heeft genomen om haar effe duidelijk te maken dat er ook mensen zijn die niet bang voor haar waren want anders was ze er al lang en breed niet meer geweest, het is idioot om te denken dat je alles kan oplossen met aaitjes en "braaf paard". Dan heb je gewoon nog nooit een verkl**t paard in handen gehad. En daar kan ik dan weer niets aan doen. winkMaar ga hier dan geen onzin verkondigen dat je alles met liefde en vertrouwen kan oplossen. Vertrouwen is de basis van elke band tussen paard en ruiter maar zo nu en dan moet vertrouwen "even wachten" zodat je het zelf overleefd. Ja, mijn merrie is bang voor mij geweest en dat is ook meteen de enige reden dat ik nooit in het ziekenhuis ben gekomen door haar in tegenstelling tot degene die het voor me met haar geprobeerd hadden, inmiddels gaat ze door het vuur voor me zonder dat ik daar enige druk op moet leggen.

Ik hoop dat je geen paard tegen komt dat je uit die droom helpt dat het bij geen enkel paard nodig is om ooit eens iets harder in te komen dan het "foei". Liever 1x goed dan dat eindeloze gezeik dat sommige hebben met paarden waarbij zowel paard als ruiter gefrustreerd raken, paard omdat er geen duidelijkheid is en niet meer weet wat het moet doen en daardoor ronduit agressief wordt na een tijd en ruiter omdat dat klerebeest niet wil luisteren (waar ze dan niet bij stilstaan is dat een paard "paardje jij moet dit doen als ik dat doet" niet verstaat.)

Ik word echt boos van dit soort teksten, ik heb al zoveel dieren verpest zien worden door dit soort liefdesverklaringen... Nog niet zo lang geleden een jong dier zien gaan op verdorie een maand tijd.... Wil je een paard? Prima, maar verdiep je dan in het wezen paard en doe niet alsof ze hoog-intelligent oid zijn. De enige reden waarom sommige mensen denken dat ze alles zo snel merken, is omdat die mensen zich niet bewust zijn van zichzelf. En dat ligt niet aan het paard zijn geniale krachten maar aan jezelf.
gast
gast mrt 16 '10
Het is weer eens jouw interpretatie van hoe een ander dan wel met zijn paard omgaat.
Je weet niet eens hoe die ander omgaat met dat paard en je weet al helemaal niet of dat paard verkl**t is zoals jij dat zegt.
Niet ieder paard is verkl**t overigens. Kan het wel met je eens zijn dat er paarden zijn die dat wel zijn en een iets andere omgang nodig hebben dat andere niet verkl**te exemplaren.
Met liefde kan ik ze ook een trap geven als dat op dat moment wenselijk is. Doen ze bij elkaar ook en mijn trap kan nooit zo hard zijn als die van een ander paard. Dus zielig vindt ik dat niet. Maar je moet wel weten wanneer je tot zo'n actie over gaat en ze niet doet uit angst maar omdat je iets duidelijk wil maken.
Mooier is het dat je die situaties voor kunt zijn, en daarvoor moet je weer weten hoe een paard reageerd op zijn/haar omgeving.

Als je echt bang bent zend je dat ook in je lichaamstaal naar dat paard uit. Hij/zij hoeft daar niet paranormaal begaafd voor te zijn.

Nog even dit; het gaat niet om de inteligentie van het paard, het gaat om de wisselwerking tussen mens en paard. En dat de mens zich bewust kan worden van zijn gedrag. Het is niet het paard die denkt; goh laat ik dat mens eens een lesje leren. Het paard reageerd gewoon op zijn omgeving zoals hij/zij dat al millenia lang doet.
Ayasha
Ayasha mrt 16 '10
Situaties voor zijn kan niet altijd gast. En dat zeg ik dus net, als je je angst in je lichaamstaal niet kan verbergen ben je gewoon niet genoeg bewust van je eigen lichaam. Ik was doodsbang voor Pret op een gegeven moment maar daar heeft zij toch weinig van gemerkt. Anders had het heel anders afgelopen met me. smileDus het KAN wel... Dat veel mensen die vaardigheid niet hebben betekent niet dat het niet kan. smile

Die wisselwerking loopt helaas ook vaker mis dan dat hij goed gaat... En dat irriteert me nu net aan dat tekstje, het geeft geen realistisch beeld... Het is heel mooi als het zo kan gaan en als paard en mens elkaar begrijpen maar in praktijk is dat echt maar een heel klein gedeelte dat dat echt kan... En die mensen denken door dit soort dingen nog steeds dat ze goed bezig zijn terwijl die arme dieren elke keer een beetje dichter naar de grens van krankzinnigheid gedreven worden.
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420