Loading...
nl

"Het paard als leraar"

Marenubium
Marenubium mrt 13 '10
Ik wil dit artikel graag delen met anderen, jullie.

Het volledige artikel is hier beschikbaar: http://www.innerned.org/hetpaardalsleraar.html

Het beschrijft bij lange na niet wat paarden ons allemaal kunnen vertellen, en hoe wij als mens (lees: roofdier) overkomen op het paard (lees: prooidier), maar het is hier wel erg duidelijk omschreven. Voor mensen die hier meer over willen weten, of meer willen lezen, schroom niet te reageren of mij even een pb te sturen smile

Het paard als leraar

Al zolang de mens het paard kent, is hij erdoor gefascineerd. Het paard symboliseert vrijheid, levenskracht, authenticiteit. Wij mensen streven dit ook na en dat gegeven maakt het mogelijk dat het paard voor ons een partner is in de heling van lichaam en ziel.

Het paard van vandaag is natuurlijk al lang geen 'gebruiksvoorwerp' meer zoals het dat vroeger was in de landbouw en vervoer. Helaas worden paarden ook in deze tijd vaak nog wel zo behandeld, bijvoorbeeld in de paardensport, maar er vind een duidelijke verschuiving van bewustzijn hierin plaats.

Het paard is, juist nu, op aarde om ons mensen iets te leren, ons terug te brengen naar onze natuur. Ze helpen ons om bewust te worden van onze verbondenheid met de natuur, met de kosmos, met alles om ons heen en hoe we vanuit die verbondenheid ons authentieke zelf kunnen vinden en in authenticiteit kunnen leven. Aanwezig zijn in het hier en nu is daarbij essentieel.

Het paard heeft geen oordeel, hij spiegelt simpelweg de gaven, uitdagingen en gebieden van ons als mens waar we als persoon kunnen groeien. Ze leren ons om emotioneel, fysiek en mentaal meer bewust te worden. Tijdens een paardencoachingssessie bijvoorbeeld, krijgt men in een relatief korte tijd via de wijsheid van het paard inzicht in bepaalde levensvragen en kunnen emotionele blokkades of trauma's geheeld worden.

Voor mij persoonlijk is het paard een ware leraar. Ik benader het werken met paarden dan ook niet (meer) met de vragen: 'Wat kan ik het paard leren?' of 'Welke training heeft mijn paard nodig?' Nee ik draai het liever om: ' Wat kan ik van het paard leren?'
Als ik het paard vanuit dit perspectief benader en dus zie als leraar, ervaar ik keer op keer weer diepgaande leer- en groeimomenten.

Waarom zijn paarden zulke goede leraren?

Paarden communiceren op natuurlijke wijze via lichaamstaal, energie en instinct (wat eigenlijk gewoon een ander woord is voor intuïtie). Ze pikken feilloos onze intenties op, ook onze intenties waarvan we ons niet bewust waren. Ze spiegelen onze intenties, gedrag, gedachten en energie, zodat wij, als wij ons daarvoor openstellen, bewust(er) kunnen worden van onszelf en het effect dat deze dingen hebben op het gedrag van het paard.

Het is voor paarden namelijk van nature zo dat de veiligheid van de kudde afhangt van het vermogen van ieder kuddelid om gevaar van roofdieren aan te voelen, op te pikken. Roofdieren, waaronder wij mensen, houden vaak stress vast in hun lichaam. Deze stress is zichtbaar in iemands lichaamshouding, maar zeker zo belangrijk, het is te voelen en zelfs te ruiken voor een hoogsensitief prooidier als het paard. Paarden zijn afgestemd op al deze niveaus van informatie en kunnen gemakkelijk de intenties van roofdieren onderscheiden. Ze voelen aan wanneer ze moeten vluchten voor gevaar, maar weten ook heel goed wanneer dat niet nodig is en ze veilig kunnen blijven grazen. In een kudde communiceren paarden met elkaar via gevoelens (energie overdracht) en reacties. Hun communicatie is zeer verfijnd en informatie wordt sneller overgedragen dan onze menselijke geest kan begrijpen. Als één paard nerveus wordt en instinctief vlucht naar veiligheid, vlucht de hele kudde gelijk mee, alsof ze op magische wijze verbonden zijn en allen tegelijkertijd weten en zich bewust zijn van het gevaar. Men noemt dit ook wel eenheidsbewustzijn.

Hoe vertaalt zich dit naar de relatie van ons mensen met onze paarden?

Als een mens incongruent is; het ene denkt, maar het andere voelt; of men heeft een verborgen agenda of intentie en probeert dit te verbergen; dan is het zo dat de energie/vibraties of stresssignalen van deze dingen overeenkomen met die van de intenties van een roofdier in het wild.

Dus bijvoorbeeld als iemand vrolijk 'doet' maar eigenlijk boos of gefrustreerd is, zal hij op den duur ontdekken dat het paard waar hij mee werkt uiteindelijk ook lastig en gefrustreerd wordt. Of, nog een voorbeeld, een persoon die heel angstig is maar doet alsof hij heel zelfverzekerd is, zou een paard kunnen hebben die niet meewerkt, geen 'respect' voor hem toont of niet naar hem toe wil komen.

Paarden geven er niets om wat je probeert te zijn, paarden weten en voelen aan wat je werkelijk voelt en wie je werkelijk bent, zelfs al ben je daar zelf niet bewust van.

Mijn ervaring is dan ook dat als er zich een gedragsprobleem voordoet bij een paard, dit in zeer veel gevallen terug te voeren is op de communicatie, interne energie en intenties van de mens(en) die met het paard omgaan, want zodra wij mensen in de persoonlijke ruimte van een paard stappen, worden we automatisch onderdeel van hun omgeving, hun kudde en dus is het paard afgestemd op onze gevoelens, intenties, gedachten en energie.
Delen:
gast
gast mrt 14 '10
Heerlijke dieren. Ik ben er mee geboren, en ik ga er ws ook weer mee dood (met de liefde voor deze dieren)
Ik heb hele goede leermeesters gehad (al was het merendeel merrie) Vooral de laatste die ik heb mogen kennen heeft mij zo veel geleerd, dat had ik voor geen goud willen missen.
Herken veel in dit artikel. Dank je marenubium
Ayasha
Ayasha mrt 14 '10
Ik ben het er niet mee eens, je mag zo gefrustreerd zijn van binnen als je wil, wanneer je een paard correct behandeld reageert het correct op jou. Een paard spiegelt je handelingen. Wanneer je onzeker bent zal je niet consequent handelen ook al probeer je nog zo hard, er zal altijd twijfel merkbaar zijn. Paarden merken die twijfel ontzettend snel op maar IMO wordt het paard hier enorm geromantiseerd. smile

In 99% van de gevallen zijn het geen paardenproblemen maar mensenproblemen... Vergeet echter niet dat er altijd paarden tussen zitten die simpelweg complex zijn van karakter. Echter voor 97% van die problemen heb je geen coach nodig die geld uit je zakken wil slaan maar gezond verstand.

gast
gast mrt 14 '10
Ik ben het met je eens dat je het niet teveel moet romantiseren en het ook niet moet uitbuiten in één of andere therapie vorm.
Als paarden jou ding zijn is het handig te weten hoe paarden in elkaar steken en wat hun drijfveren zijn en hoe ze op hun omgeving reageren. Dit leer je meestal vanzelf al in de omgang met de paarden. Al geldt dat zeker niet voor iedereen.
Juist omdat de meeste problemen die paarden hebben feitelijk mensen problemen zijn is het ook verstandig om ook naar jezelf, naar je eigen denken en doen te kijken als er problemen in de omgang ontstaan. Daar gaat het hier ook om lijkt mij. Of begrijp ik het nu verkeerd en bedoel jij dat ook?
Dat je die mensenproblemen ook op een andere manier kunt oplossen oké, maar waarom zou je daar geen paarden voor mogen/kunnen gebruiken?
Marenubium
Marenubium mrt 14 '10
Helemaal mee eens, Ayasha! Daarom ook mijn eerste opmerking. En daarom heb ik het hele artikel hier ook niet geplaatst.
Het gaat niet om die 'coaching' maar meer om: hoe benader je een paard vanuit haar/zijn point of view, en wat kan het paard jou vertellen. Niks te maken met het romantiseren van een paard...

Zoals Gast het uitlegt, dat was nu juist mijn bedoeling laugh
Het is gewoon zoals het is, ook al heeft een paard een 'lastig' karakter, de meeste "gedragsproblemen" van een paard, zijn veroorzaakt door ons mensen. En wie krijgt daar meestal van op zijn onterechte donder? Juist, het paard. Want we kijken vaak niet naar onszelf.
Volgens mij sta jij ook wel achter dat idee smile
Ayasha
Ayasha mrt 14 '10
gast: maar dat doe je niet door dit spiritueel te maken, de communicatie tussen paarden is niets meer of minder dan de communicatie tussen herten of andere kudde dieren, in tegendeel, Herten hun communicatie is veel verfijnder dan die van paarden. Bekijk het realistisch, observeer kuddegedrag en pas je eigen gedrag er op aan, geen gedoe met spiegeltjes, gewoon hun taal leren. Een paard voelt veel maar al sta ik jankend in stal dan nog luistert Pret naar me als ik haar even terug op haar plek moet zetten. smileZe reageren dus echt op het handelen en niet op het gevoel.

Marnubium: gedragsproblemen kúnnen ontstaan uit menselijke fouten. Maar ook uit het paard zelf. Alles op eigenaren steken is niet fair. smileEr zijn paarden die tja... Waar het gewoon nooit uit zal gaan. Dan kan je wel zeggen dat je dat dier "gewoon" moet opvoeden maar soms is werken met paarden ook toegevingen doen. Ergens niet zo zwaar aan tillen ook al "hoort" het niet zodat het dier zichzelf kan zijn en kan ontspannen waardoor al de rest wel gaat... Ik ga helemaal niet volgens de boekjes om met mijn paarden... Echt niet... Veel mensen zullen stellen dat ze daardoor niet goed opgevoed is terwijl het feit dat ze die dingen "mag" maakt dat ze uberhaupt handelbaar is. smile

Ik vind simpelweg dat dit stuk het te romantisch stelt. Het stelt het veel te simpel. smileHet is niet omdat je heel graag wil dat het dier luistert dat het dat ook doet, een dier luistert omdat je het van hem of haar "af dwingt" met handelingen. smile
gast
gast mrt 14 '10
Kath, ik denk dat je de strekking van dit verhaal verkeerd begrepen of ge-interpreteerd hebt. Het gaat er om dat paarden (in deze maar andere dieren net zo goed) reageren op wat jij uitzend bewust én onbewust. En dat paarden een bijdrage kunnen leveren aan jouw ontwikkeling tot een authentiek persoon. Dus iemand die handeld naar dat wat er van binnen speelt. En dat heeft niets met macht over paarden te maken zodat ze doen wat jij wil. Het gaat om samenwerking op gelijkwaardig niveau.
Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
samenwerken op een gelijkwaardig niveau is onzin. Een paard is niet gelijk aan ons en heeft daar de hersenen niet voor. Zoals ik al zei: Geromantiseerd. winkJe kan er mee samenwerken, wat zeg ik, je moet er mee samen werken, maar op gelijkwaardig niveau? Nee dat gaat niet lukken. smile

Werken met paarden houd net in dat je af en toe je eigen gevoelens aan de kant kan schuiven, als jij bang bent en je handelt er naar ga je weinig kanten op kunnen met die 500kg voor je.
gast
gast mrt 15 '10
Als je niet op dezelfde golflengte zit met die 500kg voor je bereik je ook niets wink
Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
Als jij op dezelfde golflengte kan zitten met die 500kg ga ik ernstig twijfelen aan je verstandelijke capaciteiten. Je kan ze begrijpen maar dat betekent niet dat je gelijkwaardig bent.
gast
gast mrt 15 '10
Ik denk dat je ze weldegelijk onderschat en ze nu alleen maar vergelijkt met jou menselijk brein vermogens. Arrogant zou ik zeggen.....
Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
Dat mag jij zeggen, ik noem dat realistisch. Sterk staaltje "geloven wat je wil geloven" wat mij betreft. smileIk houd zielsveel van die dieren en het zijn mijn beste maatjes... Maar zoals jij ze romantiseert gaat me echt een pak te ver. smile
gast
gast mrt 15 '10
Hoezo romantiseert? Wat is er romantisch aan?
Ayasha
Ayasha mrt 15 '10
op dezelfde golflengte zitten, gedachten en gevoelens lezen enz? :?
admin
admin mrt 15 '10
Origineel bericht van: Ayasha
Dat mag jij zeggen, ik noem dat realistisch. Sterk staaltje "geloven wat je wil geloven" wat mij betreft. smileIk houd zielsveel van die dieren en het zijn mijn beste maatjes... Maar zoals jij ze romantiseert gaat me echt een pak te ver. smile

Geldt deze bewering voor jou ook als het dolfijnen zouden zijn geweest waar dit over gaat.
admin
admin mrt 15 '10
het is niet mijn bedoeling dat we het nu over andere dieren gaan hebben hoor.
gast
gast mrt 15 '10
Dat bedoel ik dus niet met de zelfde golflengte. Daar bedoel ik mee dat dat wat jij wil en wat het paard wil overkomt bij beide. I.p.v. dat je paard jouw niet begrijpt, en jij je paard niet.
Blijkbaar zitten wij niet op de zelfde golflengte ondanks we allebij mens zijn winkDus dat is iig geen voorwaarde voor goede communicatie.
gast
gast mrt 15 '10
Oh wat jij misschien ziet als romantisch; je kan een paard echt niet voor de gek houden. Als jij bang bent voor hem/haar voelt ie dat wel degelijk aan hoe veel je het ook probeerd te verbloemen. Mensen kun je misleiden met veel mooie woorden, een paard niet.
admin
admin mrt 15 '10
Ik ben bang voor paarden,geen idee waar dat vandaan komt. Toch ging ik heel stoer naar de manege.
Nou daar kwam ie hoor de rotterd,hij keek me aan en liep regelrecht naar me toe en duwde me zowat omver met zn achterste.
Dat was heel grappig alleen vond ik het nog steeds eng.
gast
gast mrt 15 '10
Kath, ik weet wel zeker dat ik veel over mezelf geleerd heb door mijn omgang met de paarden. Ze zijn een perfecte spiegel. Voor mij iig.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420