Focus je op 1 ding, en concentreer je daarop.
Als je bijvoorbeeld in een winkel bent, kijk dan naar een boek of dingetje wat in een schap ligt. Concentreer je daar zo op dat de rest om je heen als het ware donker wordt, en niet meer bestaat.
Ga bij jezelf na wat je ziet, probeer elk detail te ontfrutselen. Bijvoorbeeld:
Ik zie een boek. Dit boek heeft een rose kleur. Aan de dikte te zien zal het zo'n 25 pagina's hebben... Nee, dat moeten er meer zijn. Zouden het er 40 zijn? Op de kaft zie ik een lijn staan met een sierlijke krul erin. Deze lijn is blauw van kleur. Ik kan een bloemvorm herkennen in het sierlijke gedeelte. (enz.) Je gedachten kunnen nog veel meer, maar dat valt niet echt te omschrijven hier.
Als je dit doet, wordt je rustig in je hoofd en stoot je de aandacht van anderen even af. Totaal zal zoiets een 10 tot 20 seconden duren. Dan kun je je weer concentreren op wat je ging doen. De angst zal terugkomen, maar in veel mindere mate. Is het nog te veel, zoek dan een ander object op, en herhaal bovenstaande.
Werkt voor mij heel goed. Ben je onverwachts aan de beurd, schrik dan gewoon wakker en zeg sorry, was effe in gedachten... Gebeurd iedereen dus daar staan ze tegenwoordig niet meer raar van te kijken.