De vreedzame krijger
*gaat boek zoeken*
Als ik hier op reageren mag...
Verwachten is in mijn ogen anders, dan hoop en dromen hebben.
Ik heb wel eens het idee, dat mensen dit met elkaar verwarren.
Verwachten heeft voor mij meer te maken met het 'afdwingen' van hoe jij bepaalde zaken wilt laten gebeuren/zijn.
Verwachtingen en verplichtingen van en naar elkaar toe, zijn in mijn ogen zaken die mij althans als mens 'tegenhouden' en inderdaad teleurstellingen (en verdriet/lijden) als gevolg hebben, ook voor de ander.
Het is mijn motto een beetje geworden, in elke relationele sfeer (zowel zakelijk als privé), en iets wat ik iedereen zeg: Alles is best, maar dan zonder verwachtingen en verplichtingen.
Uiteraard 'mag' je bepaalde zaken best verwachten van een ander, zoals bijv. met respect behandeld te worden, en in zakelijke sfeer zijn er nu eenmaal verplichtingen
Maar ik denk niet, dat je daar op doelt, Gast?
Natuurlijk blijft het soms moelijk om geen zaken te verwachten van een ander. Maar uiteindelijk gaat zoiets steeds soepeler, en zonder verwachtingen zijn er geen teleurstellingen, en creëer je voor jezelf (en de ander) de ruimte om veel meer en beter genieten van de kleine dingen! De ruimte om gewoon tevreden te kunnen zijn.
Verwachtingen houden je in, houden je tegen, om open te staan voor andere dingen die er ook nog zijn en jou gegeven worden.
Het is in mijn ogen niet 'verkeerd' om verwachtingen te hebben, maar je doet jezelf en anderen gewoon tekort als je maar blijft verwachten.
En daarmee eigenlijk blijft 'stilstaan'.
Dus heb ik voor mezelf besloten maar niet meer zoveel te verwachten
Het bevalt mij althans prima! Hihi.
En dat is mijn bescheiden opvatting