Heeeej Bellefleur!! Wat leuk!!! :D:D:D En wat leuk dat je dat hier ook vertelt, hihi. De beste manier om verschillende paardentypen te leren kennen, en volgens mij gaat er dan ook weer een wereld voor je open
Heel veel plezier alvast!
Steffie, het doet me pijn om je verhaal te horen. Dit is niet de eerste keer dat ik zoiets hoor over een spaans paard. Ze worden snel (op)gefokt, snel 'beleerd', en daarna komen ze in de handel terecht. Niemand weet wat er met ze gebeurd is, en de handelaar heeft er goud geld aan verdiend
Bij mij op de stal staat er ook 1, met een heel verleden. Altijd maar weer gokken wat er vroeger gebeurd is, bah.
Fijn behandeld is je paard in ieder geval niet, das duidelijk. Net als Arabieren zijn Andalusiers pas op latere leeftijd uitgegroeid, meestal rond hun 5e-7e levensjaar. Ook tussen de oren worden ze wat later volwassen dan 'normale' paarden. Helaas wordt hier nooit rekening mee gehouden in de handel. Op de Spaanse Rijschool wordt een paard NOOIT bereden voor hun 7e levensjaar; eerst wordt er jarenlang grondwerk verricht en wordt de training langzaam maar zeker opgebouwd tot hun 13e levensjaar. Goeie zaak in mijn ogen
Ik ken iemand die zelf haar andalusiers goed beleerd heeft, en zich bezig houdt met het rechtrichten van paarden. Misschien kun je bij haar ook advies inwinnen:
http://paardenrechtrichten.nl/
Het is wat TravelinThru zegt, met zoveel 'problemen' tegelijk is een dierenarts niets anders dan symptoombehandeling. Het is maar wat jij zelf wilt inderdaad; met heel veel tijd en geduld krijg je 'm vast weer goed omdat hij nog jong is, omdat hij wil en omdat jij wil
Dan moet je wel bij het begin beginnen met de juiste technieken en het rijden vooralsnog even laten. Zeker een jaar. Vooral grondwerk zal hem veel baat doen, hij moet echt zijn lijf en spieren weer 'herontdekken'.
Ik zal aan jullie denken!
Heel veel succes met deze mooierd meis, hou je ons op de hoogte??