Mag ik heel eventjes mijn verhaal kwijt? Oh ja, dat kan in dit topic...
Nog geen uur geleden zaten we lekker soep te eten bij de fysiotherapie, ik was bijna vrij. Om 13.00 uur komt er een collega aangesneld, en ze zei: willen jullie even kijken bij A. want het gaat niet goed met haar! Mijn collega's fysiotherapeuten gingen er heen, waarna er al snel weer één terugkwam met de vraag: weet jij het nummer van de arts heel snel? Nou, dan is natuurlijk het telefoonboekje nergens te vinden, en welk zoeken dan een eeuwigheid duurt was in feite misschien tien seconden. Ik toets het nummer en het blijkt in gesprek.
Mijn collega rent naar de manager, ik ren met de foon achter haar aan. Ze roept me na: bel 112 maar, ze is zo blauw als wat! Oke. Voor het eerst in mijn leven bel ik 112. Ik zeg mijn naam en meteen het adres en plaats en geef aan dat de cliënt blauw is.
Mijn collega roept naar me wat de saturatie is en aangezien ik daar geen verstand van heb zeg ik: ik geef mijn collega even. Ik ben bewust niet naar de client gegaan. Even later komt mijn collega terug: we moeten naar buiten, de ambulance opvangen en over het terrein loodsen.
Wat duren minuten dan lang! Ik stond buiten, nog met mijn jas aan en een paraplu. Het duurde tien minuten tot ik de ambulance hoorde, en ik heb ze allerlei bochtjes doorgeleid, want het terrein is zeer onlogisch en niet uit te leggen aan de foon. Ik heb de broeders naar binnen gelaten, waarna ik zelf buiten bleef staan en omliep naar mijn eigen werkplek.
Daar komende waren mijn eigen collega's daar ook weer. Ze zeiden me: je bent vrij, we kunnen nu verder toch niets doen. We horen vanzelf hoe het gaat met haar.
Gut. Dan stap je in je auto, en heb ineens geen zin om auto te rijden. Raar! Ik neem een poosje de tijd om even bij te komen.
Onderweg naar huis let ik steeds op of ik de ambulance in mijn achteruitkijkspiegel zie, want dan wil ik wel aan de kant kunnen gaan staan, met als gevolg dat ik zowat tegen een auto bots voor mij. De ambulance heb ik niet meer gezien.
Ik verbaas mij eigenlijk dat ik me mengde in dit gebeuren. Een jaar of vijf geleden zou ik als verlamd gereageerd hebben, en niet in staat tot wat dan ook. Nu ging het als vanzelf, maar het stond dan ook volledig los van geweld of iets dergelijks.
Ik ben toch blij dat ik iets kon doen, al was het maar in die stomme regen staan. Ik was zelfs in staat om de tijd op te nemen tot de ambulance er was, exact 12 minuten, wat ook de officiele aanrijtijd is.
De client is volledig afhankelijk, en functioneert als een kasplantje.
Op de terugweg kwam ik toevallig een lijkwagen tegen en stom genoeg dacht ik nog: dat is snel! Maar dat had er hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken.
Gek he, ik moest het ff kwijt. Ik ben nu dus vergeten om de post op de bus te doen en naar de supermarkt te gaan. Dat dan weer wel.