Loading...
nl

De Methode Coué

liesanne
liesanne feb 16 '10
"Mijn moeder is zeventien als ze besluit een lucifersdoosje op te eten. Het is de avond voor Kerstmis. Mijn grootmoeder is direct na het eten met haar vriend vertrokken in een taxi, zonder gedag te zeggen. Het geluid van dichtslaande autodeuren en het wegstervend geronk van de motor klonk lang na over de Amstelveenseweg.
Het doosje ligt al weken op haar bureau. Zelf gekocht toen lucifers niet meer op de bon waren. De afscheidsbrief op lichtblauw papier ligt klaar. Mijn moeder leest hem nog een keer door en gaat naar de keuken om een glas water te halen. De afwas staat er nog. Ze zet een ketel water op en pakt een teil. Behoedzaam sluit ze de keukendeur, doet de vaat, ruimt op en loopt terug naar haar kamer. In het grote huis heerst stilte. De andere meisjes slapen."


(Uit: De Methode Coué- Teuntje Klinkenberg)


Ik zag een aflevering van 'De wandeling' met Teuntje Klinkenberg. Het onderwerp wat ze aankaart -het doorgeven van het zichtbare en het onzichtbare van generatie op generatie- boeit mij enorm. Ik kreeg het boek 'De Methode Coué' afgelopen vrijdag voor mijn verjaardag. Ik las het in een keer uit. Een prachtig boek wat een apart topic verdient.

Familiepatronen in De methode Coué


Of je er nou gelukkig mee bent of niet: je familie is deel van je en heeft je gevormd. Iedere familie heeft dan ook zijn eigen verhaal. Zo ook die van Teuntje Klinkenberg. Ze is de schrijfster van het boek 'De methode Coué', een familiegeschiedenis over drie generaties moeders en dochters. Een relaas waarin ze vertelt over haar herinneringen, de kern van haar familie en het doorbreken van familiepatronen.
Bij Teuntje Klinkenberg wordt op haar zevenendertigste voor de eerste keer borstkanker ontdekt. In het boek De methode Coué vertelt ze openhartig over haar ziekte en familie. Haar familie geeft haar in deze heftige periode in haar leven stof tot nadenken. Ze wordt steeds herinnerd aan haar aan borstkanker overleden moeder Tineke. Het leven van Klinkenbergs moeder stond in het teken van het verlies van haar vader. Hij kwam om in een concentratiekamp.

Klinkenberg vraag zich in haar boek af of je familiepatronen kan doorbreken. Ze wil het met haar man en dochter heel anders aanpakken dan ze van huis uit gewend is. Op haar website vertelt ze in een interview: "Ik heb onderzocht in hoeverre ik bepaald ben door mijn familie. Ook wilde ik uitzoeken of ik in staat ben geweest - en in de toekomst in staat ben - om me hieraan te onttrekken. Dat is een heel belangrijk onderdeel van de behoefte geweest om dit boek te gaan schrijven." De biografie gaat over drie generaties moeders en dochters. Materiaal hiervoor had Klinkenberg genoeg: "Er waren oorlogsdagboeken en foto's. Er is veel bewaard en ik kon dus echt gaan graven." In haar boek schrijft ze:

'Ik bekijk de foto's die van ons gemaakt zijn. Lang geleden ingeplakt door mijn moeder en voorzien van bijschriften. Ik zie hoezeer mijn handschrift op het hare lijkt. Vijftig jaar later krijgt de foto een nieuwe betekenis. Ik weet wat er sindsdien allemaal gebeurd is. Mensen aan wie ik hem laat zien, denken dat ik die vrouw ben en het meisje mijn dochter. De overeenkomsten zijn opvallend. Van generatie op generatie geven we het zichtbare en onzichtbare aan elkaar door.'

Bij Klinkenberg is al drie keer borstkanker geconstateerd. "Na de derde keer dat de ziekte werd geconstateerd wilde ik kijken wat zo'n ziekte met een mens doet en wat het met mij heeft gedaan. Ik denk dat meerdere vrouwen zich zullen herkennen in de strijd." En dat heeft ze mooi weten te verwoorden. De methode Coué is dan ook een openhartig verhaal: over haar ziekte, familie en herrinneringen. Het boek toont ons het verschil tussen de generaties. En vooral in deze tijd - nu borstkanker steeds vaker voorkomt - zal het boek veel mensen aanspreken. Het geeft moed en laat het belang zien van preventieve controle.
(http://vrouw.nl/site/Familiepatronen_in_De_methode_Cou/list_messages/16220)


Teuntje Klinkenberg over De methode Coué op YouTupe:





Teuntje Klinkenberg in 'De wandeling' 22 januari 2010:

In deze aflevering: een gesprek met Teuntje Klinkenberg (1954). Zij is regisseur en getrouwd met zanger Huub van der Lubbe. Teuntje Klinkenberg groeide op in een communistisch gezin. Een belezen gezin, waarin veel over grote wereldse zaken werd gepraat. Maar over persoonlijke en verdrietige zaken werd gezwegen zoals het sterven van haar moeder aan borstkanker. Teuntje heeft hierdoor nooit echt afscheid van haar zieke moeder kunnen nemen. Als bij Teuntje zelf borstkanker wordt geconstateerd, besluit zij hierover openhartig te zijn. Zij benadrukt de noodzaak van om echt afscheid van een stervende te kunnen nemen. Van haar verscheen het boek -De methode Coué- over haar familiegeschiedenis.

http://www.nederland2.nl/uitzendinggemist/programma/kro-de-wandeling/102

Delen:
Helma
Helma feb 16 '10
Wat bijzonder! En wat enorm heftig!
Zonder hiermee het topic naar me toe te willen trekken word ik persoonlijk geraakt door dit verhaal. Zo herkenbaar.

Dank je wel Liesanne, voor het delen.
Beschermengel
Beschermengel feb 16 '10

Indrukwekkend verhaal Liesanne, ....mooi dat je het hier geplaatst hebt.
liesanne
liesanne feb 16 '10
De site van 'KRO de wandeling' met o.a. reacties en de uitzending:

http://dewandeling.kro.nl/201001/04teuntjeklinkenberg.aspx#


later is nu

Waar wil je op wachten?
Tot je wat zeker weet?
Alsof dat bestaat en
Zekerheid geeft
Is niet elke seconde
Een mogelijk uur U?
Waarom nog wachten?
Waarom niet nu?

Wat houdt je tegen?
Wat maakt je bang?
Dat wikken en wegen
Je blijft aan de gang
Je aarzelt nog even en
Wat heb je dan?
Dan is alles weer anders
En het komt er niet van

Later bestaat niet
Je weet hoe dat gaat
Later, dat gaat niet
Later is te laat

Dus doe hoe je zelf wilt
En neem je besluit
Denk je het te weten
Kom ervoor uit
Laat ze niet raden
Naar wat je bedoelt
Laat ze het weten
Hoe jij het voelt

Later bestaat niet
Je weet hoe dat gaat
Later, dat gaat niet
Later is te laat

Is niet elke seconde
Een mogelijk uur U?
Later bestaat niet
Later is nu

http://www.youtube.com/watch?v=1P7FUb0MZm4
gast
gast feb 16 '10
Heel mooi en heel waar maar oh zo moeilijk.....

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki