Loading...
nl

Shiva.. mahashivaratri..

admin
admin feb 8 '10
Vrijdagnacht van 12 op 13 februari is het de nacht van Shiva,
dit vier ik al voor de vierde keer op rij..
dan ben ik vrijwel de hele nacht op,en wordt alles gewijdt aan Shiva, via muziek en meditatiee, en ontvankelijkheid voor Shiva.

Ik maak hier een topic, met uitleg, wie hij is, verhalen, ervaringen..
ook van anderen, zijn ervaringen of indrukken welkom, graag zelfs.



Even als intro..
Delen:
Farah
Farah feb 8 '10
ik zie niks helaas...
En ben erg benieuwd naar Shiva...
admin
admin feb 8 '10
deze ?

Marenubium
Marenubium feb 8 '10
Hey Belle smile

Ik heb nog nooit gehoord van Shiva, zoals jij dat hier neerzet.
Vertel eens wat meer??? Ik ben erg benieuwd!
De muziek spreekt me althans erg aan smile
admin
admin feb 8 '10
ja, ik ga zeker meer vertellen hoor..
be patient laugh
Farah
Farah feb 8 '10
helaas zie ik nog steeds niks...
admin
admin feb 9 '10
hoe kan dat? Kan je geen video-filmpjes afspelen?
admin
admin feb 9 '10
***SHIVA***


Shiva is Sanskriet en betekent " De Gunstige ENE "
en is één van de belangrijkste goden in het Hindouisme die wordt aanbeden als de Allergrootste Heer.
Hij wordt beschouwd als de vertegenwoordiging van het Opperwezen.
Hij staat bekent als het derde element in de Hindoe Trinity.

Heer Brahma is het eerste lid van de triade, Vishnu is de tweede en Shiva, de derde.

Brahma is de god van de schepping en hij is van oudsher aanvaard als de Schepper van het gehele universum.

Heer Vishnu, de belangrijkste god van het hindoeïsme en de Indische mythologie, in de volksmond beschouwd als de beschermer van het universum.

Heer Shiva is de destructieve vorm van de Almachtige. Aangezien de cyclus van vernietiging en recreatie altijd een cirkel is, is Shiva's primaire verantwoordelijkheid het handhaven van de levenscyclus.





Shiva zit in een meditatieve houding tegen de witte achtergrond van de besneeuwde Himalaya in Mount Kailas. Zijn houding symboliseert volmaakte innerlijke harmonie en evenwicht, ervaren door een man van Realisatie. Hij is geworteld in God-bewustzijn. Hij zwelgt in de zaligheid van de transcendente werkelijkheid. Niets stoort hem. De wisselvalligheden van de natuur, de uitdagingen van het leven, zijn de beproevingen van de aardse wereld niet van invloed op hem. Hij behoudt perfecte sereniteit, gelijkmoedigheid en rust in alle omgevingen en omstandigheden.


De sneeuw-witte achtergrond symboliseert de absolute zuiverheid van geest.
Wanneer de geest wordt verstoord, geagiteerd, zie je niet de goddelijkheid in jou. Besef je goddelijke zelf is als het zien van een weerspiegeling in een plas water.
Wanneer het water vuil is of verstoord kan je niet uw eigen reflectie zien. Alleen wanneer het water helder is en gestaag herken je je reflectie. Ook is de goddelijkheid in u verloren in een pool van gedachten. Als de gedachten vuil zijn (tamasisch) of geagiteerd (rajasisch) mis je je goddelijke Zelf. Door spirituele praktijken, als de geest absoluut zuiver is en stabiel herkent u uw opperste Zelf.
Dat is de staat van Shiva in Kaila

Op de gunstige gelegenheid van Mahashivaratri, Shiva voert de extatische dans van realisatie. In de dans is de Shiva-staat bekend als Nataraja. De dans symboliseert de sensatie van god-realisatie. Afgezien van de rijken van het wakende, droom-slaap en diepe staten van bewustzijn. Naast de 'ervaringen van het lichaam en zijn waarnemingen, de geest en zijn gevoelens, het intellect en zijn gedachten ligt de zaligheid van de Godheid. Shiva komt tot deze stand van Godheid en dansen met de roes van opperst gelukzaligheid.
admin
admin feb 9 '10
Ik ben geen hindoeiste, hoor, ben niet bij een Godsdienst aangesloten.
Wel ben ik een Devotée van Shiva. Dat wil zeggen dat ik aan hem ben toegewijdt(devoot). En hem ook ervaar en "voel" en ontmoet in vele momenten. (als ziel, als wezen, als engelmens...)
Net zoals je engelen ontmoet, en kunt ervaren, of een ander lichtwezen, zo ervaar ik SHIVA.
Ook met Isis, en Aartsengel Michael, heb ik deze bijzondere connectie.
Aarts-engel Michael is in connectie sterker geworden dooor de maanden heen, Shiva was er al.. en Godin Isis is zich in m'n leven aan het manifesteren.

De Mahashivaratri is een feest dat over heel de wereld wordt gevierd.
Met deze energie maak ik die nacht een verbinding, alsook met Shiva zelf. Ik spreek over shiva met heel veel toewijding. Hij is er ook altijd.
Ik deel dit graag. Het is als praten over je grootste geliefde, dat kan je niet inhouden.. daar wil je het over hebben! Dat straal je uit. gringrin


liesanne
liesanne feb 9 '10
Quote:
Net zoals je engelen ontmoet, en kunt ervaren, of een ander lichtwezen, zo ervaar ik SHIVA.
Ook met Isis, en Aartsengel Michael, heb ik deze bijzondere connectie.
Aarts-engel Michael is in connectie sterker geworden dooor de maanden heen, Shiva was er al.. en Godin Isis is zich in m'n leven aan het manifesteren.


Bellefleur, wil je hier wat meer over vertellen? Hoe is die connectie, hoe manifesteren ze zich?
admin
admin feb 9 '10
Origineel bericht van: liesanne
Quote:
Net zoals je engelen ontmoet, en kunt ervaren, of een ander lichtwezen, zo ervaar ik SHIVA.
Ook met Isis, en Aartsengel Michael, heb ik deze bijzondere connectie.
Aarts-engel Michael is in connectie sterker geworden dooor de maanden heen, Shiva was er al.. en Godin Isis is zich in m'n leven aan het manifesteren.


Bellefleur, wil je hier wat meer over vertellen? Hoe is die connectie, hoe manifesteren ze zich?


Heb je al eens een ervaring gehad, waarbij je het gevoel hebt gehad, contakt te hebben met een Engel, of een Lichtwezen?
Daar zijn vele gradatie's in.. en dat is voor iedereen verschillend.
De ene ervaart de connectie via muziek, de ander via... een wandeling in de natuur.. weer iemand anders, ziet met zijn/haar geestesoog veel licht, of zelfs het lichtwezen.. sommigen kunnen er mee communiceren...enz, enz, ieder heeft daarin een andere ervaring.
Dat komt omdat ieder ook uniek is. Zo zie ik dat. Vandaar dat mijn ervaring en die connectie heel persoonlijk is voor me.
Het is moeilijk te vertellen, des te meer wel te ervaren, een warmte, een taal van Liefde, een connectie die zo enorm voelbaar is, dat het lijkt alsof ik door een enorme Godheid wordt gedragen! grin
Shiva heeft zijn specifieke energie, kracht en ik voel wanneer Hij er is, dat Hij het is!
Doch ik heb ook het gevoel dit niet in woorden te kunnen omzetten. En ook .. worden de woorden - indien ik dat wel zou kunnen - wel gevoeld zoals ik ze bedoel?

admin
admin feb 9 '10
Erg mooi, dank je voor het delen, Belle.
Het blijft speciaal en bijzonder dat ik bij mijn Dolfijnreiki mijn Dolfijn Shiva toegewezen kreeg. Weet je dat nog?

Maar hoe eer je Shiva dan in een hele nacht? Wat doe je dan, wat is de bedoeling? Is het de hele nacht over en met hem praten? Brand je daar kaarsjes bij?

Namasté
AV999
AV999 feb 9 '10
Bellefleur.. wat symboliseert dat gedeelte van de maan (zoals bij mijn afbeelding) boven het hoofd van Shiva?
admin
admin feb 9 '10
Akhnookh, het symbolische gedeelte, ga ik zeker nog uitleggen hoor! graag zelfs.

Larapinta, ook het eren en het beleven van de Mahashivaratri zal ik nog vertellen.

Ben blij dat jullie het vragen!
admin
admin feb 9 '10
Ik ben er erg in geïnteresseerd! Met name intrigreert het mij, omdat de naam van mijn Dolfijn me doorgegeven werd tijdens de inwijding en dat om een reden Shiva. Kan niet anders. Ik volg het topic op de voet. Dank je wel!!
admin
admin feb 10 '10
Symbolen van de heer Shiva, zie afbeelding.


Grote haarbos, en lange wilde haren
De verwarde haren vertegenwoordigen de verbinding van Heer Shiva met de wind en ook met Brahma's "adem van het leven".
Heer Shiva is ook de meester van de yoga, en de drie sloten op Zijn hoofd betekenen het ideaal van yoga dat te maken heeft met de integratie van de fysieke, mentale en spirituele aspecten van het leven.


Geen kleding
Het onbedekte lichaam symboliseert het transcendentale aspect van Lord Shiva. In het hindoeïsme wordt er gelooft dat uiteindelijk de hele schepping door brand is verwoest en as overblijft , alleen dat het opnieuw werd verlengd in een nieuwe cyclus. De as uitgesmeerd op het lichaam van Lord Shiva betekent dat Hij alle fysische verschijnselen overstijgt en er niet beïnvloed door wordt.

Shiva's derde oog.
Shiva is ook bekend als Tryambaka Deva, wat letterlijk betekent 'drie-eyed Heer,' en wordt vaak afgebeeld met drie ogen. Zijn links en rechts ogen zijn respectievelijk de zon en de maan, terwijl Zijn derde oog het oog is van wijsheid. Zijn linkse en rechtse oog vertegenwoordigen de activiteiten in de fysieke wereld, en het derde oog in het midden van Zijn voorhoofd symboliseert de spirituele wijsheid en macht, het kunnen zien buiten de schijnbaarheid en ook het kwaad en het onrechtvaardige te kunnen vernietigen.

De Ganga-rivier
Ganga, of de rivier de Ganges, is de meest heilige rivier in India en vertegenwoordigt de causale wateren waaruit de aarde ontstaat. De heilige water van de Ganges betekent ook het wezenlijke element van rituele zuivering. Door het vashouden van de Ganges in zijn verwarde haren, laat Lord Shiva de heilige rivier toe om het de aarde te doorkruisen en zijn uitzuiverende water naar de mens te brengen.
De Ganga rivier is symbolisch getekend op zijn hoofd door drie golvende streepjes.

De maansikkel.
Vaak afgebeeld op het hoofd van Shiva is een halve maan, die de cyclische natuur van het universum voorstelt. Het opkomen en afnemen van de maan symboliseert de cyclus waardoor schepping evolueert. Aangezien Shiva de Eeuwige Werkelijkheid is, is hij buiten de tijd en de cyclus van de schepping.
Het maanprincipe vertegenwoordigt ook drie aspecten (drie frequentie-aspecten): Affection, dankbaarheid en moederliefde.

admin
admin feb 10 '10
De slang
Shiva wordt vaak afgebeeld met een slang drie keer om zijn nek opgerold. De drie rollen van de slang vertegenwoordigt de cyclus van de tijd - het verleden, heden en toekomst. De slang om de nek van Heer Shiva symboliseert zijn transcendentie over de cycli van de schepping en de tijd.
Lord Shankar(= andere naam van Shiva, hij heeft er 108) heeft de slang op negen punten op zijn lichaam - een op het hoofd, één rond de nek, één op elke arm, één op elke pols, een rond de taille en één op elke dij. Dit betekent dat zijn lichaam uit pure deeltjes bestaat.Slangen van zuivere deeltjes zijn overal op zijn lichaam aanwezig, het lichaam van Heer Shankar vertegenwoordigt het universum.

De drie-tand.De drieledige drietand met Shiva' symbolen ,bekend als met de naam "Trishul" ,symboliseert Zijn drie fundamentele krachten of Shakti, nl Iccha, Kriya, en Jnana (wil , actie en kennis). De drietand vertegenwoordigt ook de macht Shiva om het kwaad en de onwetendheid te vernietigen.

De Tijgervel
Heer Shiva wordt getoond zittend op of het dragen van een tijger huid.De tijger is het voertuig van Shakti, de godin van de macht en kracht, en omdat Shiva de meester is van Shakti, is hij buiten en boven elke vorm van geweld. De tijgerhuid die Shiva draagt symboliseert zijn overwinning op elke kracht. De tijger vertegenwoordigen ook lust, en Lord Shiva geeft aan, door te zitten op de tijgerhuid, dat hij de lust heeft veroverd en overwonnen.

Cialara
Cialara feb 10 '10
Mooi uitleg Bellefleur smile

Vond vooral de slang interessant...
admin
admin feb 10 '10
ahaja..juist! smile


De eerste vrouw van Shiva heette Shakti. (of Sati)

admin
admin feb 10 '10
Origineel bericht van: Eniroj
Mooi uitleg Bellefleur smile

Vond vooral de slang interessant...


als je voorbij de beeldspraak gaat en het symbolische van alles,
ontmoet je Goddelijke energie!
maw, het begint bij een symbool.. dat je begrijpt, en misschien kunt plaatsen in je eigen leven,
- daarom dat velen in Indie, en overal in de wereld trouwens.. vereren eerst via het beeld (en het woord bij het beeld)
Als je verder gaat dan het symbool, en dus de energie erachter weet te 'voelen' ervaar je het Goddelijke daarin.
Pas Dan ontmoet je Shiva (of een andere Godheid)...niet tijdens het zien van het symbool, of de verklaring daarvan. Maar tijdens het loslaten daarvan, en het ervaren van het Goddelijke!!
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki