Het klinkt zwaar en het is ook zwaar, ik ben de laatste die dat zal ontkennen, maar je moeten leren leven met een langdurige of blijvende ziekte.
Ik kon in april 2008 van de ene op de andere dag ineens niet meer opstaan vanuit mijn bed, lage rugklachten en enorme uitstraling naar mijn beide benen. Bleek een accute ontsteking in mijn onderrug te zijn en een kleine hernia. Nou medicijnen, therapie en dan gaat het wel weer over dacht ik.
Niets was minder waar en na heel veel onderzoeken in verschillende ziekenhuizen bleek dat ik naast de hernia en de toen nog onschuldige ontsteking, de ziekte van Bechterew heb, dit is een vorm van reuma. Artitus en artrose kwamen hier ook nog bij. Op het moment dat je dat hoort stort je wereld in, ik was toen nog pas 30 jaar en wist dat ik een ziekte had gekregen die nooit meer weg zou gaan.
Ik moet voor de rest van mijn leven 2 a 3 maal per week naar therapie, ik slik dagelijks pillen om het proces van de reuma te vertragenen en voor het slapen gaan nog spierverslappers,
tijdens de periodes van actieve ontstekingen in mijn rug en inmiddels ook in mijn handen, enkels en schouders slik ik ontstekingsremmers. En werd tot overmaat van ramp ook nog eens ontslagen op mijn werk om medische redenen.
Ik werd behoorlijk depressief en zag het even helemaal niet meer zitten.
Tot ik besefte dat er nog altijd mensen zijn die er veel erger aan toe zijn en dat deze mensen het ondanks alles toch nog in zich hebben het leven positief te benaderen.
Ik heb mijn leven weer opgepakt, omdat ik geen werk meer had ben ik met een kappersopleiding begonnen, veel mensen verklaarden me voor gek en zeiden dat ik dat toch nooit zou kunnen volhouden met mijn rug, en het klinkt gek, maar dat heeft me juist nog sterker gemaakt.
Ik ben niet van plan mijn ziekte mijn leven te laten bepalen, ik leer leven met mijn ziekte, er wordt mij wel eens gevraagd wat ik ga doen als de reuma zo erg wordt dat ik niet meer kan knippen.
Ik ben daar helemaal niet mee bezig, ik ga geen dingen laten omdat ik dat later misschien niet meer kan doen, ik ben gewoon heel dankbaar voor de periode die ik nu heb, de periode waarin ik wel kan doen wat ik graag wil.
Het is inmiddels een heel verhaal maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, mensen geniet van het leven en de kleine dingen die je gegeven worden, ook al is het negatief, probeer het positief te benaderen. Denk niet teveel aan wat je allemaal niet meer kunt, maar denk meer aan wat je allemaal nog wel kunt!
Liefs Chantal.