Loading...
nl

Loslaten, hoe dat nu echt moet....

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 30 '10
Er is al een aantal keer een topic geweest over loslaten en hoe dat nu eigenlijk moet. Ik wil daarom dit keer even de aandacht schenken aan het proces van loslaten, en waarom dat niet werkt.

Wat je namelijk aan het doen bent als je aan het loslaten bent, is dat je met al je energie bezig bent, met juist datgene dat je niet meer wilt. Je raakt er dan zo gefocussed op, dat je het juist bij je houdt. Want iedere keer, wordt je er weer aan herinnert dat je het nog vasthebt. Als je energie is juist bezig met dat loslaten van datgenene, dat je zo gefocussed wordt op dat stuk, dat het lijkt alsof het je achtervolgt.

Loslaten is dan ook iets dat heel veel energie kost, maar totaal niets oplevert. Want je bent er zo erg mee bezig, dat het juist blijft plakken.

Ik wil dan ook graag aan iedereen die iets wil loslaten, een gedachte meegeven, die je hierbij kan helpen:
Quote:
"In plaats van iets los te laten, kun je het maar beter laten."

Wanneer je dingen gewoon laat, dan haal je je aandacht er vanaf en zal het veel makkelijker zijn om er geen last meer van te hebben. En als je het genoeg hebt gelaten, zal het als vanzelf van je afvallen. Wordt je de volgende keer dus ook geconfronteerd met iets dat je moet loslaten? Zeg dan gewoon: "Laat maar!", tegen jezelf.
Delen:
admin
admin jan 30 '10
ja, en dat is nu zo moeilijk, dat loslaten.

Net als de opdracht: denk nu even niet aan een roze olifant!
En waar denk je dan aan...?

Maar de boodschap is duidelijk! Aandacht richten op andere zaken.
Cialara
Cialara jan 30 '10
Ha dat is een goeie NiMS! En het klopt inderdaad.

Zodra iemand zegt dat ik iets moet loslaten, lukt dat van geen kant, maar als ik zelf zeg "laat maar" dan is het zo gebeurt smile

Mooie uitleg NiMS.
admin
admin jan 30 '10
Ik zeg dikwijls "knip"..
admin
admin jan 30 '10
Heel mooi verwoord nims!
Ht lijkt mij iets wat zeker zal werken
als je idd bezig bent met loslaten word je er constant mee geconfronteerd en kun je het niet loslaten
als je je eigen leventje gaat leiden en met andere dingen bezig bent gaat het loslaten vanzelf!
admin
admin jan 30 '10
Ehm....maar zo werkt het toch ook?
Loslaten net als een ballon...en doei..!
Zo heb ik het altijd gedaan eigenlijk.
Hoe doen mensen dat anders?
admin
admin jan 30 '10
Maar ... stel er is iets gebeurd in je leven, en dat wil je loslaten. Je hebt er niks meer mee, het kost je energie en je baalt er van. Dan laat je het maar.
Maar komt het dan niet ooit toch als boemerang terug naar je? Omdat je "denkt" dat je het met die "knip" of ballon hebt losgelaten maar nog niet verwerkt hebt.
Zo kan ik wel loslaten waar ik niet mee bezig wil zijn, energie en problemen bij anderen laten. Maar wat er diep van binnen zit, dat gaat niet op die manier voor mijn gevoel.

-xxx-
gast
gast jan 30 '10
Ik denk ook niet dat loslaten werkt als je het nog niet verwerkt hebt. Dan krijg je het m.i. ook steeds weer als een boemerang terug. En steeds een stukje heftiger en duidelijker tot je er echt niet meer omheen kunt. Ik zou zeggen; pak het vast, bekijk het van alle kanten, zie wat het met je doet en als je hebt ingezien waar het nu feitelijk om gaat kun je het echt loslaten. Dan komt het hopelijk niet meer terug, als dat wel gebeurd is er toch nog meer aan de hand. Maar er voor weglopen door het zo gezegt los te laten werkt m.i. niet.
admin
admin jan 30 '10
Ja precies ... en dan kan je het wel in die ballon stoppen van Karin winkDan waait het weg voor altijd.
admin
admin jan 31 '10
Ja klopt syl, ben ik met je eens.
je zult eerst moeten bekijken wat het met je deed, doet en dan van daaruit zien wat het je heeft gebracht en dat zal echt niet altijd meevallen.
Maar als het eenmaal is uitgediept kun je het daarna laten wegvliegen, dan heb je door wat de bedoeling van die ene les of hoe je het wil noemen was.
liesanne
liesanne feb 2 '10
Loslaten is voor mij vooral de beheersing opgeven. Toelaten.
Wanneer je aan een touw trekt en je laat het los, laat je er zijn wat er aan de andere kant trekt. Dat verdwijnt dan misschien niet zozeer, maar je voelt de zwaarte niet meer.

Deze tekst had ik al eerder geplaatst, vind ik nog steeds heel mooi:

Om los te kunnen laten is liefde nodig.
Loslaten betekent niet dat het me niet meer uitmaakt,
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.

Loslaten betekent niet dat ik'm smeer.
Het is het besef dat ik een ander niet kan beheersen.
Loslaten is toegeven dat ik het resultaat niet meer in de hand heb.

Loslaten is niet proberen om een ander de schuld te geven,
het is jezelf zo goed mogelijk maken.
Loslaten is niet zorgen maar geven om.
Loslaten is niet even regelen, maar ondersteunend zijn.

Loslaten is niet oordelen,
maar en ander toestaan mens te zijn.
Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
maar het de ander mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
het is een ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.
Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand willen zetten,
maar elke dag nemen zoals die komt en mezelf er gelukkig mee prijzen.
Loslaten is niet anderen bekritiseren of reguleren,
maar proberen te worden wat ik droom te kunnen zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
maar groeien en leven in het heden.
Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.


admin
admin feb 2 '10
Hele mooie tekst! Dank je Liesanne!
admin
admin feb 2 '10
Dank je wel voor het delen! Prachtige tekst smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki