Hmmmm... ik heb het over mezelf afgeroepen. Ik wilde waarschijnlijk dolgraag getest worden!
Dat is vandaag gebeurd.
Ik wil het graag met jullie delen, want ik heb er dus tranen om gelaten. Er zijn vandaag twee perfecte situaties geweest waarbij ik dus flink geconfronteerd werd met mezelf. Ik was me de hele tijd vandaag bewust van dit topic, en ik dacht: oke, dat bedoelde Gast dus
Vandaag was ik op het werk. Ik werd teruggebeld door de kinderpsychiater, want ik had gisteren een boodschap voor haar achterlaten. S, mijn jongste dochter, gebruikt sinds half december ritalin. Tegen de kerst, en ook de laatste weken, was Sandra vooral savonds nogal huilerig en erg gedeprimeerd vanwege het feit dat haar zus hier niet meer woont. Ze vindt het saai in huis, en ze mist haar en haar vriend. En dat vond ik wel vreemd, want ze is al in september verhuisd, maar de medicijnen dus vanaf december...
Nu las ik gisteren de bijwerkingen nog eens van Ritalin, en blijkt dat je er wisselende stemmingen van krijgt en er gedeprimeerd van kunt raken. Dus wilde ik een telefonisch consult. Ik sprak met deze nieuwe psychiater (de vorige is vertrokken naar een andere regio) en ik vertelde haar van de situatie. Ook vroeg ik haar of het mee kan spelen dat drie personen in de familie manisch depressiviteit (oma, mijn vader en oom ) hebben/hadden, en of dat wel bekend was toen zij ritalin kreeg, en of ze dan die medicatie uberhaupt wel mag! De psychiater klonk verontrust en zou het gelijk uit gaan zoeken. Ik gaf nog aan dat het in het dossier van haar staat.
Een uurtje later werd ik teruggebeld. We moeten gelijk stoppen met de medicatie, want het kan een manie uitlokken! Ze zou dus daadwerkelijk deze aandoening kunnen ontwikkelen door het gebruik van ritalin. Ik ben geschokt. Toen Sandra er van hoorde, was ze erg overstuur. Ik heb mijn excuses aangeboden aan haar dat ik haar blootgesteld heb aan medicijnen die ze helemaal niet mag en we hebben allebei gehuild.
Dat is nog niet alles. Vanmiddag was ik bij mijn huisarts voor het plaatsen van een spiraaltje. Dit is nodig, omdat de menstruatie zo ernstig is, dat ik tijdens die eerste dagen eigenlijk de deur niet uit kan. Tijdens een verjaardag had ik in november mijn spijkerbroek er helemaal onder zitten, zodat ik vroeger naar huis kon gaan.
Ik kon kiezen tussen een spiraal en de pil: dat laatste heb ik 17 jaar geslikt, maar daardoor was ik toen erg dik vond ik, 90 kilo. Dus dat was en is geen optie. Nu dan, vandaag die spiraal: het deed verschrikkelijk zeer! Ook lag ik te trillen als een rietje door die pijn. De vrouwelijke arts in opleiding zei: sorry, ik ga nu niet verder, ik haal er een andere arts bij. De andere arts wilde het niet doen en zei; stuur maar door naar de gyneacoloog. Nu heb ik dat afgebeld tegen de avond. Dit wil ik niet nog een keer. Dus nu is er niets gedaan en dat zal voorlopig zo blijven. Dit raakt mij persoonlijk. Weer een pijnlijke gebeurtenis rondom mijn vrouwelijkheid.
Dus. Zodoende. Twee keer getest op één dag! Ik heb het overleefd en ik ben er achter dat ik niet gevoelloos ben, en dat van mijn dochter vind ik wel het ergste. Ik hoop dat de medicijnen gauw uit haar systeem zijn en dat ze er geen blijvende schade aan overhoudt.
Er bestaat geen toeval. Het moest weer zo zijn. Ik wil nu niet enorm mijn best gaan doen om erg objectief te worden, en er van een afstand naar te kijken, - dus net alsof - en dan tot de ontdekking komen dat ik mezelf voor de gek hou. Ik laat het even bezinken.
Maar ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden. Ben ik door de mand gevallen? Leek het ook te mooi om waar te zijn? Ik ben trouwens niet teleurgesteld: het zegt iets over waar ik nu sta. Ik ben nog steeds dezelfde als gisteren, maar weet weer iets meer over mezelf.
Wat zit het leven toch bijzonder in elkaar!