Vanuit het waarnemen merk ik, dat nare dingen me minder raken, en dat is best raar.
Ben ik dan gevoelloos?
Neem ik alleen maar waar?
Wil ik alleen nog maar ZIJN?
Word ik dan enkel vegetatief?
Kunnen emoties me niet meer raken?
Heb ik zonder empathie en mededogen wel bestaansrecht?
In ons dorp woont een tweeling van elf jaar. De ene helft gaat naar regulier onderwijs, de ander naar speciaal onderwijs. De laatstgenoemde heeft nu een eind aan zijn leven gemaakt. Elf jaar.
Ik hoor er mensen over praten, ik zie tranen in ogen...
Ja, ik vind het erg. Tuurlijk. Maar... het lijkt wel of het me niet werkelijk diep van binnen raakt! Hoe kan dat? Ik probeer me te verplaatsen in de moeder die hem vond, en ik weet rationeel gezien dat deze familie het erg moeilijk moeten hebben: waarom raak ik dan niet langer van streek zoals 148 jaar geleden (bij wijze van spreken)wel het geval was? Ben ik dan - omdat ik meer waar neem en gewoon BEN - ongevoelig geworden? Kan ik enkel nog maar rationeel reageren?
Mijn beide dochters hebben het moeilijk: ze missen elkaar, en de oudste mist thuis: waarom kan ik daar gewoon mee om gaan zonder overstuur te raken?
Ik ben hier over aan het nadenken, vooral naar aanleiding van het gesprek hier over Haïti, met de verschillende visies, wat nogal emoties oproept bij velen.