ikzelf heb geen ervaringen met andere mensen om te weten te komen wat jouw voorig leven zou kunnen zijn.
zelf heb ik in het verleden (dat toch al een tijdje geleden is) een droom gehad, dat ik in een klein maar gezellig dorp een taartenbakker was die eten met mensen deelde en ik kreeg veel liefde terug.
het rare van dat verhaal is dat ik al eten kookte toen ik een jongetje was van 6 jaar en het heeft me nooit losgelaten, ik kook heel graag zeker voor andere mensen die me dierbaar aan het hart liggen,.. ons kookboek van de boerinnebond (de bijbel onder de kookboeken) heeft daar een prachtige verwoording voor gegeven..
een mens eet graag, een mens drinkt graag.
eten en drinken zitten diep in onze manier van leven ingeworeld.
koken maakt deel uit van een cultuur.
koken, met voedsel bezig zijn betekent creëren,
kookkunst is een levenskunst die mee de relaties tussen mensen vorm geeft.
samen eten brengt gezelligheid mee en staat symbool voor verbondenheid, voor samenhorigheid.
het is een stuk intimiteit delen.
heb 10 jaar in de horeca gestaan als beroep maar heb het moeten opgeven omdat ik geen leven meer had (de horeca is het zwaarste beroep buiten de bouw), teveel uren klopte en geen prive leven meer had.. het is ook moeilijk om jezelf te blijven als de hoofdkok je bevelen toe roept.
ik heb daar alles bij elkaar geteld wel mooie momenten beleeft maar dat weegt niet op wat ik er allemaal voor moest terugdoen.
ik kook al mijn hele leven, ik kook veel en maak moeilijkere zaken die niet weggelegt zijn voor de gewone doorsnee huisvrouw.
al mijn exen zeiden tegen mij dat ik 1 van de beste koks was doe ze ooit hebben gekent.
toen ik samenwoonde met ann vroeger, was ze 6 tot 7 killo aangekomen toen het af was na zo'n 3 jaar te hebben gevreëen.
als een meisje voor mij wilt koken weiger ik dat meestal :-) omdat ik dit liever zelf doe, ze mogen wel eens komen kijken maar ik sta in de keuken liever alleen en ben liever alleen bezig omdat dat mijn domein is, ik koester dat, het koken op zich.. en ik kan gemakkelijk 4 uur per dag in de keuken staan thuis want ik doe dat heel graag, en het laat me niet los.
mss dat je ooit eens bij mij mag komen eten ETH ;-) dan wil ik voor jou eens graag een klassieke lasange voor jou maken met als voorgerecht een italiaans soepje (kan niet direcht op de naam komen)je mag kiezen.. minestrone of gazpacho (een koude soep) en tiusami is mss wat zwaar na die lasange...
ik maak mijn soepen altijd met een blanke fond, zodat ik geen water of een bouillon blokje eraan moet toevoegen.
zo'n blanke fond moet wel lang pruttelen en daarna moet het 24 uur trekken voor de optimale smaak te verkrijgen.
ik ken alle basis technieken van de franse keuken, dat heb ik ook geleert op school en doe ik enorm graag, zelf mijn ketchup maak ik zelf, daar is heinz niets tegen :-)
ach mijn droom is ooit een klein restaurantje te openen voor mezelf met weinig uren dat het open is, gewoon om me goed te voelen, ik werk ook altijd met verse kruiden en dagverse groenten, vlees of vis speciaal geinporteerd vanuit de kust.
ik doe alles zelf, als ik bv. garnalen nodig heb dan pel ik die ik koop zelden de gepelde want die trekken niets qua smaak.
vers, verser, verst... :-)
koken dat kan ik goed omdat ik dat al 26 jaar doe.
ik heb veel tijd voor mezelf in dit leven dus kan ik het me permiteren om veel en graag te koken.
ik draai er mijn hand niet voor om om een perfecte bearnaise saus te maken of een sabayon.
tegenwoordig experimenteer ik veel met de chinese en oosterse keuken in het algemeen.
die droom van die taartenbakker is me altijd bijgebleven en die droom koester ikzelf, ik weet niet met zekerheid of dat mijn vorig leven was maar ik denk het wel omdat koken altijd al mijn passie is geweest.. vroeger en nu