Loading...
nl

Goede voornemens 2010

Helma
Helma jan 10 '10
'Ik neem iets voor', het klinkt al alsof het toch niet gaat lukken wink
Toch ben ik voornemens om dit jaar eerder zaken uit te spreken die me dwarszitten. Want ik heb mijn lessen in 2010 al gehad, al twee keer zelfs! Ergens mee rond blijven lopen ben ik een kei in. Ik vreet het op, en slik het telkens in. En dat moet maar eens afgelopen zijn. Gisteren twee keer de koe bij de horens gevat. Een schoonzusje opgebeld om iets recht te zetten, en mijn schoonzoon teruggefloten. Wat moeilijk allemaal!

Dit blijft voor mij een actueel ding, tot ik er eindelijk eens mee aan de slag ga! Mijn broers zijn bijvoorbeeld naar mijn moeder toe heel duidelijk, ze zeggen ronduit: 'nee ma, dat bepalen we zelf', of 'ma, genoeg!'. Maar zo bot wil ik niet zijn. Ik kan dat eenvoudigweg niet. De moeilijkheid is soms, dat ik wel duidelijk wil zijn, maar zonder iemand te kwetsen. Hoe pak je dat aan? Geen idee, nog. Al ging het deze twee keer - met andere mensen - wel goed.

Mijn voornemen is dus om naar anderen duidelijk te zijn, zonder daarbij de ander af te fikken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar het is wel belangrijk om helder te zijn in mijn mening. Of het gaat lukken? Ik ben benieuwd.
Delen:
Cialara
Cialara jan 10 '10
Dat zachte heelmeesters stinkende wonden veroorzaken is een oud gezegde wat volgens mij wel van tafel geveegd mag worden intussen. Ik zie voldoende bewijzen van het tegendeel smile
Helma
Helma jan 10 '10
Jorine, ik begrijp wat je bedoelt. Echter, voor mij is het gezegde nog best wel actueel winkEen oud dingetje, waar ik maar niet los van kom, lol...
admin
admin jan 10 '10
Goed voornemen Helma, kan ik nog wat van leren.. laugh
admin
admin jan 10 '10
Heel goed voornemen Helma smile
Ik wil in 2010 ook veel meer mijn eigen keus maken, kiezen wat belangrijk voor mij is en daarvoor opkomen. Zonder dat ik anderen weer tegen het hoofd stoot en kwets. Ben ook wel een flapuit soms en dat kan soms ook veel te heftig zijn.
Middenweg daarin zoeken dus. Heel jaar om veel te leren ligt voor me smile
nibel
nibel jan 10 '10
goede voornemens dat denk ik elk jaar ?? niet opgeven , er kom van alles in de weg dus ,me niet meer ergeren aan anderen , ze ontwijken ? zeggen wat ik denk?
Aan mezelf werken loslaten ....toekomst morgen is vandaag gisteren
steeds jaren doe ik de zelfde foute dingen maar 2010 zal ik mijn best doen jij toch ook samen sterk
Natalie1986
Natalie1986 jan 11 '10
Goede voornemen Helma!!

Ik hoop dat het lukt aangezien ik weet hoe moeilijk het is!

Mijn goede voornemen is een huis krijgen!! Ik wil zo graaag verhuizen het is zoo moeilijk om er een te krijgen!
Helma
Helma jan 11 '10
Soms moet je tegen mensen iets zeggen, om eerlijk te kunnen zijn naar de ander, maar vooral ook naar jezelf toe. En als de ander dat dan als kwetsend ervaart, kan dat ook iets van de ander zijn.

voorbeeld: al jarenlang zoek ik heel zorgvuldig naar een cadeautje voor mijn moeder als ze jarig is. En telkens bracht ik iets mee waar ik een halve dag naar gezocht had. Echter, zij vroeg telkens om de bon, om het te ruilen of terug te brengen, dit is echt al een keer of vijf gebeurd! Nu krijgt zij in het vervolg geld van mij. Stel nu, dat zij mij zegt: he, wat jammer, een cadeautje is eigenlijk wel zo leuk!, dan zou ik haar graag uit willen leggen dat het moeilijk is voor haar iets te vinden, dus dat ik in het vervolg daar voor kies. Als zij dat dan als kwetsend ervaart, dan is dat haar probleem. Snap je?

Misschien geen goed voorbeeld. Maar je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken. Je eigen belevingswereld is soms niet die van de ander, en verschil in visie of karakter heeft daar nou eenmaal invloed op. Jammer dan...

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki