Loading...
nl

Meditatie Muziek of stil?

Harbringer
Harbringer dec 17 '09
Mag je muziek gebruiken? Zodat je geen gedachten in je hoofd hebt? Maar alleen observeerd/ervaard. Of een bepaalde sfeer schept.

En als dat mag, mag je dan ook op de muziek focussen?

Of zal dit niet werken en is stille meditatie het best? (ja zal vast wel persoonlijk zijn maargoed)
Delen:
Emuca
Emuca dec 17 '09
Ik denk dat het heel erg persoonlijk is... Maar beide kan toch wel?
Rainbow
Rainbow dec 17 '09
Je mag meditatie muziek gebruiken als je bedoeld over de chakra's en de goden, maar zorg wel dat deze muziek bij jou past kwa horoscoop enz, en weet waar alles voor staat, niet zomaar iets opzetten. (mijn mening)
Cialara
Cialara dec 17 '09
Allebei kan. Het ligt een beetje aan je meditatie.
Rainbow
Rainbow dec 17 '09
de bergmeditatie kan ik jou het beste aanraden om jouw gids te ontmoeten, je moet op jouw ademhaling heel goed letten en terwijl gewoon luisteren wat er gezegd word tijdens de meditatie en het jou visualiseren
Takhihiii
Takhihiii dec 17 '09
De gedachten in je hoofd kun je ook observeren. Dat is óók meditatie.

Muziek is maar muziek, maar gedachten, die zijn eindeloos...
Maryssa
Maryssa dec 17 '09
Naar muziek luisteren rustig op de bank en daar helemaal in opgaan is voor mij ook een (lichte) vorm van meditatie. Als ik aan ZEN meditatie doe heb ik liever geen muziek omdat ik dan mijn ademhalingen tel en muziek te veel afleidt. Bij een chakra meditatie heb ik juist heel veel baat bij muziek en een stem daarbij die me aanzet tot visualiseren.

Wat ik wil zeggen is dat het per persoon en per soort meditatie verschilt, probeer wat muziek uit en mediteer ook in stilte. Voel wat goed is voor jou.
Cialara
Cialara dec 17 '09
Origineel bericht van: Rainbow
de bergmeditatie kan ik jou het beste aanraden om jouw gids te ontmoeten, je moet op jouw ademhaling heel goed letten en terwijl gewoon luisteren wat er gezegd word tijdens de meditatie en het jou visualiseren


Waarom zeg je dit eigenlijk? (En dan vooral het vetgedrukte?)
Natalie1986
Natalie1986 dec 25 '09
Ik kan juist niet mediteren als ik muziek hoor of iemand hoor praten!
Dan wordt ik afgeleid en komen de gedachtes juist
Takhihiii
Takhihiii dec 25 '09
Ik heb vroeger geleerd dat elke afleiding kan gebruikt worden tijdens meditatie.

Mediteren op een (ingebeelde) eenzame bergtop is makkelijk, maar ik moet nu denken aan het verhaal van de schapenhoeder die langs de bergtop liep, en begon te schelden tegen de monnik die daar al jaren in stilte en eenzaamheid mediteerde. De monnik schreeuwde iets terug en verbrak daarmee zijn zwijggelofte.

Om de vraag of je muziek mag gebruiken juist te beantwoorden, moet je eerst bepalen waarom je meditatie doet. Zoek je éénpuntige concentratie of allesomvattende?

Wil je even tot rust komen? Dan kan je muziek opzetten maar net zo goed een uiltje knappen. Wil je onder alle omstandigheden je rust bewaren? Dan is het hele leven één grote meditatieoefening en hoef je niets speciaals te doen.
Muin
Muin dec 25 '09
Origineel bericht van: Harbringer
Mag je muziek gebruiken? Zodat je geen gedachten in je hoofd hebt? Maar alleen observeerd/ervaard. Of een bepaalde sfeer schept.

En als dat mag, mag je dan ook op de muziek focussen?

Of zal dit niet werken en is stille meditatie het best? (ja zal vast wel persoonlijk zijn maargoed)


Harbringer, wat betekent meditatie voor jou? Wat wil je bereiken via meditatie?
Muin
Muin dec 25 '09
Origineel bericht van: Takhihiii
Ik heb vroeger geleerd dat elke afleiding kan gebruikt worden tijdens meditatie.

Mediteren op een (ingebeelde) eenzame bergtop is makkelijk, maar ik moet nu denken aan het verhaal van de schapenhoeder die langs de bergtop liep, en begon te schelden tegen de monnik die daar al jaren in stilte en eenzaamheid mediteerde. De monnik schreeuwde iets terug en verbrak daarmee zijn zwijggelofte.



Ik vind het uitstekend dat die monnik zijn zwijggelofte op die manier verbrak. Die schapenhoeder is mijn inziens op de juiste tijdstip gekomen. Fijn dat mensen elkaar kunnen spiegelen. Ik zie ik zie wat je niet ziet, je ziet je ziet wat ik niet zie en samen zien wij iets wat wij niet eerder hebben gezien.
Spiegelen en nog eens spiegelen. Leuk!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki