Voor mij is het eerder een andere manier om het zelfde te zeggen. Maar het gaat niet om de woorden maar om de daden. En wij zijn m.i. niet in staat om te oordelen of iets het goede of juiste is omdat wij niet het totaal overzicht hebben. In onze ogen kan iets misschien niet het goede zijn omdat we het vergelijken met dat wat we denken te kennen of zoals we het van anderen aangeleerd hebben.
Waar wij vaak naar kijken en wat we willen beoordelen of het het goede is of niet is een punt in iets wat een cirkel is.
Je zit nu toch vanuit het beoordelingstraatje te praten. Daar wilde ik met m'n topic eigenlijk niet naar toe.
want dan zitten we algauw in "goed en fout" en wilde die eens niet naast elkaar.
Het goede is voor mij aldatgene dat je vanuit liefde doet, voor jezelf en een ander... zonder eigenbelang.
Het goede is aldatgene dat je doet vanuit begrip, warmte, vertrouwen, zuiverheid, mededogen, dankbaarheid, bekommernis.
Bekommernis kan niet eens opzichzelf staan, zonder begrip, warmte vertrouwen, mededogen..ect.
Als de Gidsen zeggen "jullie zijn goede mensen" dan betekent dat, dat we in oorsprong die kwaliteiten bezitten.
Het kan dan nog zijn dat je eens iets niet juist deed.. omdat het verkeerd uitpakte, als je het uit goedheid deed.. kan het niet mis geweest zijn. Dan is er toch een meerwaarde.
Inderdaad Gast, geen woorden maar handelen. Handelen IN goedheid! Mooi.