Loading...
nl

Wat is "het goede"

admin
admin dec 12 '09
Origineel bericht van: gast
Maar wat is het goede......

als je dat voor jezelf invult, en je past dat toe,
dan kom je voor jezelf er wel achter..of je dat ook daadwerkelijk als "het goede" ervaarde.

ps, het goede heeft hier niet dezelfde betekenis als het woord "goed" in "goed en kwaad",
want daar worden de woorden gebruikt als oordeel.
Het goede staat daar los van. (zo ervaar ik het toch)
Delen:
gast
gast dec 12 '09
Ja daar kan ik me in vinden Belle. Het heeft niets met goed en kwaad te maken, dat is meestal aangeleerd gedrag. Maar daardoor kan het "goede" soms niet als het goede ervaren worden. Wat voor mij het goede is is dat wat op dat moment in die situatie nodig is.
admin
admin dec 13 '09
aan een moderator.
.. zou je van de twee voorgaande quotes (Bellefleur en Gast) een topic willen openen?
Heb het gevoel dat er mooie inzichten kunnen inzitten die naar buiten mogen komen.

Liefs
Bellefleur.

Nee, topic tittel niet " goed en kwaad" lieverds, maar "wat is het goede..".. grin
kan het zelf niet veranderen, vermoed ik.
Beschermengel
Beschermengel dec 13 '09

Het is al opgelost zie ik.....er kon niet geregeerd worden?

Is opgelost, dank BS smile
admin
admin dec 13 '09
Origineel bericht van: gast
Wat voor mij het goede is is dat wat op dat moment in die situatie nodig is.

ok, zou je dan evengoed kunnen zeggen " het juiste"..?
gast
gast dec 13 '09
Wat is het verschil? Als je zegt; het goede antwoord is.....of je zegt; het juiste antwoord is.....
Zit er verschil in volgens jou?
admin
admin dec 14 '09
Ja ik zie een verschil..
Het goede antwoord, er zijn meerdere goede antwoorden op iets.
en dat is het goede daaraan, want dat maakt het breedt.

het juiste daar is er maar één van. zit je een beetje in de andere richting ben je al niet meer juist.

gast
gast dec 14 '09
Voor mij is het eerder een andere manier om het zelfde te zeggen. Maar het gaat niet om de woorden maar om de daden. En wij zijn m.i. niet in staat om te oordelen of iets het goede of juiste is omdat wij niet het totaal overzicht hebben. In onze ogen kan iets misschien niet het goede zijn omdat we het vergelijken met dat wat we denken te kennen of zoals we het van anderen aangeleerd hebben.
Waar wij vaak naar kijken en wat we willen beoordelen of het het goede is of niet is een punt in iets wat een cirkel is.
Lena
Lena dec 14 '09
smilemaar als je nu denkt het goede te doen...?
gast
gast dec 14 '09
Dan kun je er onder gaan lijden als de uitkomst van jou daden niet overeen komen met dat wat je dacht......
admin
admin dec 14 '09
Origineel bericht van: gast
Voor mij is het eerder een andere manier om het zelfde te zeggen. Maar het gaat niet om de woorden maar om de daden. En wij zijn m.i. niet in staat om te oordelen of iets het goede of juiste is omdat wij niet het totaal overzicht hebben. In onze ogen kan iets misschien niet het goede zijn omdat we het vergelijken met dat wat we denken te kennen of zoals we het van anderen aangeleerd hebben.
Waar wij vaak naar kijken en wat we willen beoordelen of het het goede is of niet is een punt in iets wat een cirkel is.


Je zit nu toch vanuit het beoordelingstraatje te praten. Daar wilde ik met m'n topic eigenlijk niet naar toe.
want dan zitten we algauw in "goed en fout" en wilde die eens niet naast elkaar.

Het goede is voor mij aldatgene dat je vanuit liefde doet, voor jezelf en een ander... zonder eigenbelang.
Het goede is aldatgene dat je doet vanuit begrip, warmte, vertrouwen, zuiverheid, mededogen, dankbaarheid, bekommernis.
Bekommernis kan niet eens opzichzelf staan, zonder begrip, warmte vertrouwen, mededogen..ect.
Als de Gidsen zeggen "jullie zijn goede mensen" dan betekent dat, dat we in oorsprong die kwaliteiten bezitten.
Het kan dan nog zijn dat je eens iets niet juist deed.. omdat het verkeerd uitpakte, als je het uit goedheid deed.. kan het niet mis geweest zijn. Dan is er toch een meerwaarde.

Inderdaad Gast, geen woorden maar handelen. Handelen IN goedheid! Mooi. grin
Cialara
Cialara dec 14 '09
Het goede of het kwade; dat is nou juist onze dualiteit. Wij zien alleen maar goed of slecht, zwart of wit. We leven in een perfecte imperfecte wereld en moeten leren dat er tussen goed en fout nog iets anders is namelijk Oorzaak en gevolg, die hoeft niet altijd goed of slecht te zijn. En dan krijgen we trialiteit, dat is hetgeen waar we in deze wereld naar toe moeten.

Dus wat is het goede... bestaat dat wel? Misschien moeten we hier helemaal niet over oordelen...
admin
admin dec 14 '09
nee, schat inderdaad,
deze topic gaaat juit NIET over ' goed en kwaad' , gaat juist NIET over dualiteit.En NIET over beoordelen.
Het valt me op dat het moeilijk het voor sommigen om Goedheid los te zien staan van de beoordeling, en om een goedheid te zien die niet gaat over aangeleerde goed/fout;
gast
gast dec 14 '09
Alles wat uit harmonie en balans ontstaat is het "goede". Ook dat wat er "moet" gebeuren om die balans te herstellen is het "goede" of dit nu wel of niet als "goed" wordt ervaren door de mens.
Er zit m.i. ook wel een verschil in wat de mens als "goed" ervaart en wat voor het geheel het "goede" is. De (onbewuste)mens ervaart de wereld vanuit de dualiteit zoals Jorine ook al aangaf, en is niet in staat verder dan zijn/haar eigen belevingswereld te kijken.
gast
gast dec 14 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Origineel bericht van: gast
Voor mij is het eerder een andere manier om het zelfde te zeggen. Maar het gaat niet om de woorden maar om de daden. En wij zijn m.i. niet in staat om te oordelen of iets het goede of juiste is omdat wij niet het totaal overzicht hebben. In onze ogen kan iets misschien niet het goede zijn omdat we het vergelijken met dat wat we denken te kennen of zoals we het van anderen aangeleerd hebben.
Waar wij vaak naar kijken en wat we willen beoordelen of het het goede is of niet is een punt in iets wat een cirkel is.


Je zit nu toch vanuit het beoordelingstraatje te praten. Daar wilde ik met m'n topic eigenlijk niet naar toe.
want dan zitten we algauw in "goed en fout" en wilde die eens niet naast elkaar.

Het goede is voor mij aldatgene dat je vanuit liefde doet, voor jezelf en een ander... zonder eigenbelang.
Het goede is aldatgene dat je doet vanuit begrip, warmte, vertrouwen, zuiverheid, mededogen, dankbaarheid, bekommernis.
Bekommernis kan niet eens opzichzelf staan, zonder begrip, warmte vertrouwen, mededogen..ect.
Als de Gidsen zeggen "jullie zijn goede mensen" dan betekent dat, dat we in oorsprong die kwaliteiten bezitten.
Het kan dan nog zijn dat je eens iets niet juist deed.. omdat het verkeerd uitpakte, als je het uit goedheid deed.. kan het niet mis geweest zijn. Dan is er toch een meerwaarde.

Inderdaad Gast, geen woorden maar handelen. Handelen IN goedheid! Mooi. grin


Zijn deze vetgedrukte woorden niet de deugden, die samen met de zonden in onze dualiteit leven?
admin
admin dec 14 '09
Ké? laugh
Cialara
Cialara dec 14 '09
Bedoel je dan misschien dat hetgeen je ziel je ingeeft te doen? Het totaal volgen van je intuïtie en vertrouwend op hetgeen er aan je wordt doorgegeven vanuit de bron?
gast
gast dec 14 '09
Als je onder die bron je natuur verstaat, ja. Maar het volgen van je intuïtie moet dan wel zonder inmenging van je ego zijn anders is het niet zuiver.
gast
gast dec 15 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Ké? laugh



Het enige dat je in je antwoord wilde duidelijk maken is de andere kant van de medaille. Maar het is nog steeds de zelfde medaille, snap je.
admin
admin dec 15 '09
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Bellefleur
Ké? laugh



Het enige dat je in je antwoord wilde duidelijk maken is de andere kant van de medaille. Maar het is nog steeds de zelfde medaille, snap je.



Nee, ik wilde dat helemaal niet doen, hoor Sylvia.

het enige wat ik niet had mogen doen, is het invullen wat het inhoudt voor mij.. want dan bestaat er een discussie van het tegendeel, en daarin onthou ik me graag! Omdat het daar niet over ging.
Goed is voor mij een gegeven, dat losstaat van enig tegendeel/ of andere kant.
er staat niets tegenover GOED. en voorjou wel.. en dat geeft dan een discussie die ik niet zo graag wil voeren.

Dus jij mag gerust het jouwe hanteren, hoor Syl, met alle plezier..
Ik zie en ervaar het Goede , en dat is aparte bestaande iets en het is nog niet uit te leggen. zo zal ik het in het vervolg zeggen.. smile
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki