Hai NiMs.
ik kan heel goed met jouw stukje tekst mee. Er ligt ook een angst ten grondslag aan mijn alleen voelen. Angst voor afhankelijkheid of kwetsbaarheid. In de afgelopen maanden zie ik nl steeds hetzelfde terug komen. En voor die angst, of de situatie van alleen zijn waar ik tegenop zie, wordt idd opgelost door compensatiegedrag. Daar ben ik me ook van bewust.
Kan jij mij ook helpen als het gaat om wat ik met mijn gevoel moet doen? Als zich een situatie voordoet, waarbij ik me alleen voel, ga ik compenseren? Ontlopen, of ga ik de situatie in en ervaar ik wat het met me doet? Is het iets om me voor alleen te voelen? Of valt het achteraf gezien dan wel mee en ontkracht je zo je angst?
En ik weet dat angst een bedenksel is. Tijd geleden had ik een topic waarin ik stelde, achter iedere angst steekt een onvervulde behoefte. Ik denk dat ik de stelling eens los mag laten op mezelf.
Ja ik kan je daar zeker mee helpen. Tenminste jij bent degene die het moet doen, want ik kan je alleen vertellen wat je moet doen. In dit geval is het een kwestie van omkeren van je angst. En dat betekend dus, dat je niet meer moet gaan compenseren, maar je echt even alleen moet voelen. Want zodra je die pijn gaat ervaren, kom je er vanzelf achter dat het geen reële pijn is, maar oude pijn. Dus zoek je iemand op om je niet alleen te willen voelen? Zeg die afspraak af, of maak die afspraak niet. Sms-je iemand omdat je aandacht wilt? Doe dat niet. Zet je de TV aan om afgeleid te worden? Zet hem dan weer uit. Wordt je heel bewust van je gedrag en keer dat gedrag dus om. Laat die angst om alleen te zijn los, want voor een volwassene is die angst totaal ongegrond en komt uit je verleden.
Het leven geeft je steeds terug waar je nog last van hebt omdat die energie nog in jou aanwezig is. Dan gaat het leven mee resoneren, en krijg je dus steeds die negatieve energie terug. Net zolang je die energie oplost in plaats van blijft ontwijken.
Je spreekt over angst voor afhankelijkheid en kwetsbaarheid. Probeer eens terug te halen, wanneer jij als kleine paulette het gevoel had te afhankelijk en te kwetsbaar te zijn? Daar zit namelijk je oude pijn, die je nu vanuit je afweer probeert te vermijden.