Loading...
nl

'probleem'paard, wie helpt?

Ayasha
Ayasha aug 8 '06
Het gaat dus om deze 9-jarige merrie die voor de nodige problemen zorgt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JACZC76U

normaal kan je hier de foto in grotere versie bekijken:

http://www.mijnalbum.nl/Album=LDDRWMFN

toen deze foto's gemaakt zijn was ze btw nog braaf, deze zijn van zaterdag.

Laat ik wat specifieker zijn, mijn vragen zijn dus voornamelijk:
waarom ze me maar niet lijkt te accepteren/respecteren als ruiter, of ze pijn heeft, en waar haar probleem nu precies zit, zodat iik haar beter kan begrijpen en weet hoe ik op haar moet reageren. Ik weet dat het een fragiel paard is.Ook zou ik willen weten of ze me eigenlijk wel als baas wil...En misschien of ze een stukje uit haar verleden kwijt wil (het ontbrekende stukje)
Delen:
????
???? aug 8 '06
Hoi Kath,

Ik kan je geen antwoorden geven door met haar te praten, helaas kan ik dat niet. Wat ik wel kan, en dat heb ik gedaan, is kijken naar je foto's en zien of ik daar op dingen zie waar het aan kan liggen. Het eerste wat mij opviel is dat je op een stukje weiland rijd met een, althans daar lijkt het op, draadafrastering. Nu kan ik niet zien of je stiften gebruikt als je rijd, of heeft ze geen ijzers? Het is nl zo dat als je een paard rijd op gewoon gras, dat je dan in iedergeval stiften in moet doen omdat ze anders wegglijden. Als je dat nl niet doet heb je grootte kans dat ze wegglijden en daar heel onzeker van worden. (dit kan ook als je geen ijzers hebt gebeuren) Dit is niet ten gunste van je relatie opbouw met jou. (paard koppeld snel dit soort ongemakken en onzekerheden met de ruiter)
Op de foto's zie ik ook dat ze vooral in de galop tegen je hand komt. Het kan komen doordat ze niet nageeflijk is maar ook door de spanning die wordt veroorzaakt door de onzekerheid van het op gras lopen. Weet je misschien ook of ze veel met een slof gereden is?

Je zegt ook dat je haar nog niet zo lang hebt. Het is mij in de jaren dat ik met paarden omga opgevallen dat het bij de meeste paarden zo is dat de eerste maand dat ze op een nieuwe stal staan vrij mak en meegaand zijn. Na ongeveer een maand, soms twee, komt het ware aard van het besie weer naar boven. Alsof ze die eertse maand aan het aftasten zijn geweest hoe jij en de andere paarden in elkaar zitten. Het is altijd heel verleidelijk om een nieuw paard te vertroetelen en niet even consequent te behandelen. Je denkt er zelf goed aan te doen om ze zich welkom en thuis te laten voelen. Dat is een valkuil. Paarden zijn wat dat betreft oportunisten en als ze de kans krijgen om de macht in handen te nemen, dan doen ze dat ook.
En dat is niets anders dan de natuur van het besie. Ik wil hier niet mee zeggen dat je niet meer lief mag zijn voor haar, maar je moet je wel weer met respect en consequent gedrag de leiding over nemen.
De methodes van Klaus Hemphling http://www.hempfling.com/
en Monty Roberts http://www.montyroberts.nl/ zijn manieren om een beter contact met je paard te krijgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je je paard niet hoeft weg te doen. Ze ziet er mooi uit.

Ik hoop ook dat er iemand is die je foto kan lezen.

Liefs Sylli
Ayasha
Ayasha aug 8 '06
Sylli, ik ga al ruim tien jaar met paarden om, heb 2 paarden op stal staan waarvan eentje onberijdbaar was toen ik er mee begon en waar ik nu alles mee kan en de tweede een hengst is.
Deze derde merrie is van begin af aan consequent mee omgegaan. Ik weet wel hetn odige over paarden om ze op de juiste manier aan te pakken, deze merrie heeft geen ijzers en haar hele leve lang op gras gelopen. Geen van mijn paarden heeft ijzers of stiften, en geen van hen misdraagt zich zo als zij!
Het gaat hier dus niet om onzekerheid wb de ondergrond. :)
Ik weet ook dat paarden in een 'testperiode' komen. Maar ik denk niet dat dit test gedrag is, het voelt in elk geval niet zo! Omdat ik niet denk dat het puur te maken heeft met het rijden oid, roep ik andere hulp in :)Ik zie het aan haar ogen dat het niet haar ware aard is...Ik kom er alleen maar niet achter wat het dan wel is.

over het niet nageeflijk: dat klopt, ze is niet nageeflijk omdat ze lang niet gereden is, en nooit echt dressuurmatig gereden, ze is 9 maar kan gezien worden als een 3-jarige die pas opgeleerd is. :)Daarom dat ze in galop alle teugelruimte krijgt van mij (je ziet op de foto's dat ik geen moeite doe om haar nageeflijk te krijgen) zodat ze zelf haar balans een beetje kan zoeken en dat ze zelf kan bepalen wanneer ze mijn hand op zoekt, dit doet ze pas wanneer ze daar klaar voor is :)
????
???? aug 8 '06
Het is niet mijn bedoeling geweest om jou te kleineren voor wat betreft jou omgang met en kennis van paarden. Ik ken je verder niet, ik weet niet wat je allemaal al gedaan of niet gedaan hebt met paarden, ik reageer alleen op wat ik zie. Ieder paard is een individu, en wat voor de ene misschien niet telt, telt voor een ander weer wel. Ik heb zelf verschillende paarden gehad en die waren allen heel erg verschillend. (ik zit zelf vanaf mijn 7 jaar tussen de paarden dus weet ik er ook het een en ander van)
Het paard dat ik nu verzorg is ook geen makkelijk typje. Wordt door verschillende mensen, waaronder haar eigen eigeneren, als gevaarlijk bestempeld. En ja, op sommige momenten is ze dat ook zeker. Maar ik heb uit eigen ervaring ontdekt dat respect hebben voor haar en luisteren naar haar dreigementen en daar ook goed op reageren helpt in het opbouwen van een goede relatie.
Ik denk ook zeker dat je bij je zelf moet nagaan of je echt "iets hebt" met dit paard. Want als dat niet helemaal het geval is zal ze dat zeker merken en is het bijna onmogelijk om een goede band te krijgen. Dit soort merrie's gaat ws niet voor minder.

Heb je wel les van iemand. Of is er iemand in de buurt die je kan helpen? Het is natuurlijk nooit verkeerd om de hulp van anderen in te roepen, ook al vind je misschien zelf dat je het in je eentje moet doen.
Maar een paard loopt van nature niet met een weggedrukte rug en tegen de hand. Dan is er of rijtechnisch of lichamelijk wat aan de hand.

Begrijp me niet verkeerd, ik doe het alleen om je te helpen.

Greetz
Sylli
Ayasha
Ayasha aug 8 '06
Ik krijg binnenkort les, ben nog iemand aan het zoeken die thuis les wil en kan geven. Ik weet dat ik het niet alleen kan maar voorlopig zal ik haar toch even zelf moeten kunnen rijden.
Er is zeker een klik tussen ons, al vanaf het eerste moment. Ik denk dat ze vnl bang is..

En sorry voor mijn misschien wat snauwende reactie maar ik kreeg het gevoel dat je dacht dat ik er geen ide van had waarik mee bezig was, nogmaals sorry daarvoor :)
mause
mause aug 8 '06
hoop dat het probleem snel opgelost wordt en dat jullie samen nog lang kunnen genieten van elkaar.
????
???? aug 8 '06
Blij te horen dat je wel een klik heb met haar. Dit maakt het ws allemaal wel makkelijker. Ze moet vertrouwen in jou krijgen en dat kan alleen als je een klik hebt. Probeer zoveel mogelijk naar je eigen gevoel te kijken in je omgang met haar want ze zal ongetwijfeld jou gaan spiegelen.
Handel naar je gevoel en niet naar je redenatie.

Succes
Ayasha
Ayasha aug 9 '06
dat maakt het inderdaad wat makkelijker en ik hoo ook zeker dat deze mooie dame me als leider en vooral als vriendin wil gaan zien :)

Ze heeft vandaag weer redelijk haar best gedaan, nog gespannen maar niet meer gevaarlijk. Het zal afwachten zijn of dat dit is omdat ze geschrokken is van gisteren en het dus nooit meer doet, of dat ze vandaag gewoon in een goede bui was.
Kiwa
Kiwa aug 9 '06
Ik hoop echt dat het gewoon niet haar goede dagen zijn. Want op de manì¨ge waar ik ga zijn er dagen wanneer een paard altijd op hol slaat en zijn ruiter laat vallen terwijl hij dat gewoonlijk niet doet.
Succes nog!
Ayasha
Ayasha aug 14 '06
even een update over Pretty, misschien dat jullie dat wel leuk vinden. Ik heb de kleine meid gisteren gelongeert en ze luisterde prima naar de commando's!
Ook het rijden gaat alweer wat beter. ze wil alleen nog steeds niet op die ene volte, dus tot mijn lesgever komt houden we het op de volte bij C :)
Mijn lesgever zou me nog wat laten weten wanneer hij kon komen, hij is net terug dus een dezer dagen hoor ik wel wat van hem :)
LPChip
LPChip aug 14 '06
Dat is goed nieuws Kath. Hopelijk gaat het straks allemaal op rolletjes.
????
???? aug 14 '06
Goed te horen dat het de betere kant op gaat.
Ga zo door zou ik zeggen.

Hoe is't met je enkel?

greetz

Sylli
Ayasha
Ayasha aug 14 '06
nou, daar heb ik nog steeds wat last van :)Maar ik leef nog :+ Deze dame heeft me al meer aangedaan :D(oa de longe die in mijn rug staat omdat miss schrok 8-) )
Dus ik leef nog :D:D:D
Ik hooooop dat ik mijn lesgever woensdag hier kan krijgen :D
Ik zal mam dan ook foto's laten maken ;)
????
???? aug 14 '06
Maar Kath, hoe krijg je het voor mekaar dat de longe in je rug staat?
Ik hoop dat je instructeur je goed kan helpen en dat hij snel kan komen.
Hou ons op de hoogte [clover]

greetz,

Sylli
Ayasha
Ayasha aug 14 '06
nou ik niet zozeer, paardlief daarintegen wel. Ik was aan het klungelen met de longe ( :orijden is allemaal niets, maar de longe vind ik zo enorm onhandig, zeker bij haar! Ze blijft nog niet netjes op een volte dusja :=) dus de longe zat van rechts naar links rond mijn rug.
En net voordaty ik die rond me uit had schrikt ze en trekt ze dus aan de longe waardoor de longe dus op de linkerkant van mijn rug staat en dat nu een mooi 'brandwondje' geworden is :DIk hoopte dat het vandaag weg zou zijn maar vrees dat het nog tot woensdag zal blijven, maar het doet pijne n morgen moet mijn rugband weer aan dus dat beloofd : (wondje zit op mijn onderrug en zo'n band pikt daar nogal op :=)

Ik hoop ook dat hij snel gaat komen, hij zou me wat laten weten, nu nog hopen dat ie dat niet vergeet, maar mogen les ik bij hem met mijn andere pony dus dan hoor ik het wel (hoop ik)
Debiorah
Debiorah aug 18 '06
Ben blij te horen dat je wat hulp gevonden hebt, nu moet het gewoon gaan lukken! [Ok]
Heel veel suc6 met pretty en hou ons op de hoogte!

[Kiss]Deborah
Ayasha
Ayasha aug 24 '06
omdat ik een paar foto's had beloofd:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZVAYDFSL[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=FHS6BTZI[/img]
en, wel erg onduidelijk maar het moet maar even. Galop op rechts op de volte die ze eigenlijk niet wilde doen:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=HTJ6XU4F[/img]
En dat allemaal sinds we samen gevallen zijn en we ons beide rot schrokken :+
????
???? aug 24 '06
Het ziet er in iedergeval een stuk beter uit dan op de eerste foto's. Maar ik weet maar al te goed dat foto's een moment opname zijn, maar ik geloof je als je zegt dat het een stuk beter gaat. (ze loopt nu in iedergeval meer nageeflijk)
Goed dat je hulp gevonden hebt.
Ayasha
Ayasha aug 24 '06
ze loopt inderdaad nageeflijk maar het aller belangrijkste: ze ontspant!
(ja ik heb liever een ontspannen paard dat niet perfect aan de teugel loopt dan een in de krul getrokken hoogspanningsdraadje)

edit: Sylli, zit jij toevallig op Bokt.nl?
????
???? aug 24 '06
Ik kom daar inderdaad wel eens, maar ik post daar niet zo vaak. Mij te eigenwijs iedereen daar. (of ik ben er zelf te eigenwijs voor kan ook ;))
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420