Hoi Kath,
Ik kan je geen antwoorden geven door met haar te praten, helaas kan ik dat niet. Wat ik wel kan, en dat heb ik gedaan, is kijken naar je foto's en zien of ik daar op dingen zie waar het aan kan liggen. Het eerste wat mij opviel is dat je op een stukje weiland rijd met een, althans daar lijkt het op, draadafrastering. Nu kan ik niet zien of je stiften gebruikt als je rijd, of heeft ze geen ijzers? Het is nl zo dat als je een paard rijd op gewoon gras, dat je dan in iedergeval stiften in moet doen omdat ze anders wegglijden. Als je dat nl niet doet heb je grootte kans dat ze wegglijden en daar heel onzeker van worden. (dit kan ook als je geen ijzers hebt gebeuren) Dit is niet ten gunste van je relatie opbouw met jou. (paard koppeld snel dit soort ongemakken en onzekerheden met de ruiter)
Op de foto's zie ik ook dat ze vooral in de galop tegen je hand komt. Het kan komen doordat ze niet nageeflijk is maar ook door de spanning die wordt veroorzaakt door de onzekerheid van het op gras lopen. Weet je misschien ook of ze veel met een slof gereden is?
Je zegt ook dat je haar nog niet zo lang hebt. Het is mij in de jaren dat ik met paarden omga opgevallen dat het bij de meeste paarden zo is dat de eerste maand dat ze op een nieuwe stal staan vrij mak en meegaand zijn. Na ongeveer een maand, soms twee, komt het ware aard van het besie weer naar boven. Alsof ze die eertse maand aan het aftasten zijn geweest hoe jij en de andere paarden in elkaar zitten. Het is altijd heel verleidelijk om een nieuw paard te vertroetelen en niet even consequent te behandelen. Je denkt er zelf goed aan te doen om ze zich welkom en thuis te laten voelen. Dat is een valkuil. Paarden zijn wat dat betreft oportunisten en als ze de kans krijgen om de macht in handen te nemen, dan doen ze dat ook.
En dat is niets anders dan de natuur van het besie. Ik wil hier niet mee zeggen dat je niet meer lief mag zijn voor haar, maar je moet je wel weer met respect en consequent gedrag de leiding over nemen.
De methodes van Klaus Hemphling
http://www.hempfling.com/
en Monty Roberts
http://www.montyroberts.nl/ zijn manieren om een beter contact met je paard te krijgen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je je paard niet hoeft weg te doen. Ze ziet er mooi uit.
Ik hoop ook dat er iemand is die je foto kan lezen.
Liefs Sylli