Loading...
nl

Nag Hammadi

Pegasus
Pegasus nov 2 '09
Dit weekend gedroomd over een plek die ik niet kende. In mijn droom hoorde ik dat ik in Nag Hammadi was. Hier zouden rollen gevonden zijn. Dit vertelde iemand. (Deze plek blijkt in werkelijkheid gewoon te bestaan! Had er nog nooit van gehoord). Ik was hier al eens langs gekomen, samen met mijn vriend, maar we hadden toen geen tijd en waren verder gegaan. Maar nu hadden we tijd en wilden binnen gaan kijken. We zijn bij een heel oud gebouw, boven op de berg. Staat wat gras, verder is het kaal, in de zin van geen bomen o.i.d. We komen bij een gebouw aan de zijkant. Het is hoog, oud en met hele grote groene deuren. Als je het aan de buitenkant ziet, in eerste instantie niets bijzonders. We gaan naar binnen. Daarachter is het heel groot en mooi. Er zijn ook een soort tuinen en het is er licht. De ruimte is heel hoog en heeft een soort gewelven. We lopen hier rond. Maar sommige stukken mag je alleen komen onder begeleiding. Dit doen we, uit respect, maar het liefst kijken we zelf rond. Ze laten ons een heel klein schaaltje zien. In dit schaaltje kan iets heel snel groeien, uit het niets. Het is heel geheim. Een soort geheim van hoe de schepping werkt. Vandaar ook de rondleiding. Deze informatie mag niet in verkeerde handen terecht komen. We moeten verder... maar wij willen het liefst nog even terug, om beter te bekijken hoe het ging. We lopen wat rond door het gebouw. Er is een aanval van mannen in gevechtskleding met pistolen en oude gevechtsvliegtuigen (propellor vliegtuigen). Ze vallen het gebouw aan. Een man drukt mij een ketting in handen, met allemaal oranje kralen. Ik moet deze beschermen. Hij zegt dat hij bij mij in veilige handen is, bij mij zullen ze de ketting niet zo snel zoeken. De ketting mag niet in verkeerde handen komen, het bevat de wijsheid hoe de wereld in kaar zit. Het lukt om de ketting te beschermen. Wat daarna gebeurd kan ik me niet meer echt herinneren en ik word op een gegeven moment wakker.
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 2 '09
Wat een bijzondere droom. Lijkt wel alsof het een herinnering uit een vorig leven is.
Debiorah
Debiorah nov 2 '09
Was je al op de hoogte van de Nag hammadi geschriften? en heb je hier een bepaalde verbinding mee?
Pegasus
Pegasus nov 3 '09
Nee, ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Maar omdat ik zo duidelijk een naam onthield, ging ik kijken of het een bestaan iets was.
Debiorah
Debiorah nov 3 '09
Dan is het interessant om te onderzoeken welke verbinding tot jou heeft, wat voel je, denk je hierbij? Waar staat het symbool voor? Het gaat niet om de letterlijke geschriften, het gaat om de boodschap.
gast
gast nov 3 '09
Ik zou me toch ook eens verdiepen in de geschriften.
Ken je het evangelie van Thomas wel misschien?
Pegasus
Pegasus nov 3 '09
Ik ga er in duiken.....
Cialara
Cialara nov 3 '09
Je kunt ook het evangelie van Maria Magdalena lezen, is ook uit Nag Hamadi opgedoken. Het is niet helemaal compleet, maar wel zeer interessant om naast dat van Thomas te lezen wink
Pegasus
Pegasus nov 3 '09
Ga ik zeker doen. Dank je wel voor de tip.
pe51
pe51 nov 3 '09
Hallo Pegasus,

Ik heb naar je droom gekeken en ik heb over een deel van de droom een gevoel gekregen.
Ik begrijp hierdoor wat het thema van de droom is, dat heb ik hieronder beschreven.

Maar er zijn delen waar ik nog geen gevoel over gekregen heb.
En ik heb ook geen gevoel gekregen over hoe het thema van de droom in jouw leven geplaatst moet worden.
Het kan zijn dat je het lezen van deze gedeeltelijke verklaring zelf begrijpt hoe je dat moet doen.
En dat als je die informatie opschrijft, ik de rest van de droom kan begrijpen.

Omdat ik de droom nog niet helemaal begrijp heb ik alleen een verklaring geschreven met daaronder iets meer over de symbolische naam.
De verklaring per deel (zoals ik dat normaal gesproken doe) kan ik nog niet schrijven.

de betekenis

De droom gaat over een plaats, die Nag Hammadi genoemd wordt.
In het Egyptische plaatsje Nag Hammadi werden in 1945 oude spirituele geschriften gevonden.
Zie hiervoor bijv Wikipedia: Nag Hammadi.

De plaats waar je in je droom bent wordt Nag Hammadi genoemd.
De droom bedoelt hier volgens mij mee, dat deze plaats in je droom voor jou een 'vindplaats van spirituele kennis' is.
Net als het Egyptische plaatsje Nag Hammadi, dat een vindplaats voor spirituele kennis was.
Ik begrijp de naam Nag Hammadi dus als een symbolische naam.

Deze plaats in je droom staat volgens mij voor een plaats in je eigen geest.
De droom gaat dus eigenlijk over een plaats in je geest, die een soort van vindplaats van spirituele kennis is.
Jij en je vriend waren al een 'langs' deze plaats (in jezelf) geweest, maar nu gaan jullie deze spirituele vindplaats in je geest samen verkennen.

Omdat er dingen van hoge spirituele waarde zijn word je hier bij wijze van spreken 'rondgeleid', om alles goed te laten verlopen.
Net als dat je soms in een museum rondgeleid wordt om alles goed te laten verlopen.
Het is een heel oud gebouw, de kennis is dus heel oud.

Wanneer jullie hier een tijdje geweest zijn, wordt deze plaats (in je geest) aangevallen door anderen.
Die anderen vallen je aan in de stijl van tijdens de tweede wereldoorlog, dat is te zien aan het type vliegtuigen.
Ze zullen dus opgegroeid zijn in die stijl van leven, denken en voelen van die tijd.

Het kan gaan om personen in je leven die in die tijd jong geweest zijn.
Ze hebben een invloed op je geest, aan de droom te zien.
Ze vallen de spirituele stijl in jezelf aan, waar je zonet kennis mee gemaakt hebt.
Aan jou wordt dan vanuit die spirituele plaats in je geest gevraagd een deel van de kennis te beschermen, wat je uiteindelijk ook lukt.

-

Het verhaal van de droom is dus dat je een plek in je eigen geest die je nog niet kende aan het verkennen bent met je vriend.
En plek waar je een heel oude spiritualiteit vindt.
Die plek in jezelf wordt dan door anderen aangevallen en jij helpt vervolgens met het beschermen van die kennis.

De vraag is nu, hoe dit verhaal van de droom waar is in je leven.

* Herken je op een of andere manier dit thema van de droom in je eigen leven?
* Ben je de dag of laatste 3 dagen vóór de droom op een of andere manier alleen of met je vriend samen bezig geweest met dit thema spiritualiteit in jezelf?

---

Peter.

~ deze droomverklaring kan goed zijn, half goed of helemaal fout - maak daarom zelf uit wat je ervan gelooft ~

===


  • wat meer over de naam Nag Hammadi

    De plaats van de droom wordt 'Nag Hammadi' genoemd. Hier zouden rollen gevonden zijn.
    Nag Hammadi is een plaatsje in Egypte, in de buurt waarvan in 1945 oude Christelijke gnostische teksten gevonden zijn.
    Zie bijv Wikipedia: Nag Hammadi.

    Als je de droom verder leest, dan zie je dat deze gebouwen op de berg het niet het echte Nag Hammadi kunnen zijn.
    Je was wel op een berg, maar niet in Egypte. In de droom zal Nederlands gesproken zijn.
    Daarom kan hier niet het letterlijke plaatsje Nag Hammadi bedoeld zijn. En moet het wel om een droomsymbool gaan.

    De droom bedoelt met Nag Hammadi als droomsymbool, dat deze plaats in je droom als Nag Hammadi is.
    Dat de eigenschappen van het Egyptische Nag Hammadi in deze plaats in je droom terug te vinden zijn.
    Het echte Nag Hammadi staat bekend als een vindplaats voor oude spirituele geschriften.
    Daarom moet de droom bedoelen dat deze plaats in je droom voor jou als het ware een(zelfde soort) vindplaats van oude spirituele geschriften is.
    Deze plaats heeft dezelfde waarde voor jou als Nag Hammadi voor anderen heeft.

    Het Nag Hammadi in je droom is geen plaats buiten jezelf (op aarde).
    Het stelt een vindplaats van oude spiritualiteit in je eigen geest voor - het 'Nag Hammadi in jezelf'.

    Een verschil tussen het echte Nag Hammadi en het Nag Hammadi in je droom is, dat in Nag Hammadi in 1945 oude spirituele geschriften gevonden werden.
    Terwijl jij in je droom spirituele voorwerpen vond.
    Ondanks dit verschil gebruikt de droom toch de naam Nag Hammadi. Daarom zullen de oude geschriften in het echte Nag Hammadi staan voor oude spirituele kennis.
    Zoals boeken in dromen meestal voor de kennis staan in dat boek.
    Daarom zie ik het zo dat deze plaats in je droom Nag Hammadi heet omdat het voor jou een heel oude vindplaats van spirituele kennis is.
    In je droom zie je die oude spirituele kennis bijv ook terug bij de oranje kralenketting.
    Daarin zit de oude spirituele kennis over hoe de wereld in elkaar zit.

    Je bezoekt deze plaats samen met je vriend en jullie waren er al eerder langs geweest.
    Het zou kunnen betekenen, dat je met die vriend eerder over het spirituele hebt willen praten, maar dat niet echt gedaan hebt - (je bent er toen als het ware alleen maar langs gelopen).
    En dat je er nu wel samen dieper op ingaat (nu gaan jullie er als het ware binnen).
Pegasus
Pegasus nov 4 '09
Goh Peter, wat een mooie omschrijving. Ik laat hem nog even op me inwerken en bezinken.... voordat ik kan reageren.... Ik wil je wel alvast bedankt voor de tijd en de moeite die je erin hebt gestoken en voor de helderheid van het uitleggen van de symboliek.

En ik ben heel benieuwd, misschien maf, maar wat heb jij met dromen? Hoe ben je ertoe gekomen om dromen te gaan uitleggen en ben je op deze manier gekomen? Ik vind het prachtig!
pe51
pe51 nov 4 '09
Bij mij ging het zo:

Rond 1990 raakte ik geïnteresseerd in het esoterische en las er veel over.
In 1993 of 1994 kreeg ik een droom, die me zei dat ik kon kiezen om later in m'n leven mensen te gaan helpen met helderziendheid, magnetiseren, astrologie, tarot, dromen en dergelijke, bij wijze van beroep.
Toen ik daar ja tegen gezegd had begon ik m'n eigen dromen te begrijpen en merkte ik dat ik dromen van anderen uit kon leggen.

Sinds 2001 leg ik dromen uit op internet forums.
Toen ontdekte ik al doende dat je dromen niet alleen met je gevoel kunt verklaren.
De symbolen zijn ook te begrijpen, met redeneren en met je denken.
Sindsdien vertel ik meer over de symbolen in een droom, zo wordt hij wat beter verklaard lijkt me.

Ik vind dromen verklaren net zoiets als tarot leggen, het is iets wat je als mens zelf niet kunt.
Er komt een bepaald gevoel of begrip over de droom in je en dat verklaart hem.
Zelf heb je ook wel wat begrip van de basisbetekenis van droomsymbolen, en wat ervaring.
Maar dat zegt je dan nog niet wat het symbool in déze of die droom betekent.

In een droomverklaring laat ik dus eigenlijk alleen zien hoe ik een droom te voelen en te begrijpen krijg.



Pegasus
Pegasus nov 5 '09
Peter, bedankt voor het delen.
Interessant dat je via een droom de keuze kreeg om te kiezen. Bijzonder verhaal. Droomde jij zelf altijd al veel?
Ik vind dat je een hele fijne manier van droom uitleggen hebt en heel dicht bij de kern komt. Prachtig.
Pegasus
Pegasus nov 5 '09
Wat betreft de droomverklaring, ik ben er nog niet helemaal over uit.
Ik herken in beide verklaringen dingen. In de eerste, ik ben inderdaad spirituele kennis aan het ontdekken met mijn vriend. Ons samenzijn creeert veel nieuwe inzichten en spirituele kennis. Net of we dit in elkaar oproepen. Ook het stuk waar ik vaak op werd aangevallen. Is in ons samenzijn helemaal niet het geval. Het is juist een verrijking en het is het stuk dat beschermd wordt, ook door hem.

Maar ook de tweede klopt. Ik heb mijn vriend al eens meegenomen langs mijn spirituele kant en hij gelooft erin. Maar hij weet nog niet echt wat hij er mee kan. Voor mij is het in liefde en respect delen al heel wat waard. Hij is hier heel respectvol en puur in. Dit stukje kan ik met hem delen in liefde. En ik merk sinds een tijdje, nog niet zo lang dat we samen op ontdekkingstocht gaan. Er komt verdieping in. Dat is een hele fijne ervaring. Hij ziet steeds meer dingen gebeuren en daardoor krijgt hij er ook meer vertrouwen in, denk ik. En ik meer in hem.
Pegasus
Pegasus nov 5 '09
Een vriendin, die dromen kan zien, zei tegen mij dat ze zag dat er in de kralenketting symbolen zaten..... Maar goed, heb ik zelf niet gezien. Voelde alleen in de droom dat de ketting kennis bevatte. En dat sluit weer aan bij jouw droomuitleg.
pe51
pe51 nov 5 '09
Ik droomde eigenlijk vrij weinig in de eerste 42 jaar van m'n leven.
Pas toen ik m'n dromen begon op te schrijven, te begrijpen en belangrijk begon te vinden kwamen er meer.

Normaal gesproken zijn er meestal tussen de 3 en 6 dromen per nacht die ik op kan schrijven.
Zo'n 3 als ik moe ben omdat ik te weinig rust of slaap genomen heb.
En een stuk of 6 als ik op tijd naar bed ga en fit wakker kan worden.

De meeste mensen zullen wat minder dromen per nacht hebben dan ik.
Maar dat je meer dromen kunt krijgen als je op tijd je nachtrust neemt, dat werkt volgens mij voor iedereen zo.
Pegasus
Pegasus nov 7 '09
Dat zijn veel dromen. Zoveel dromen heb ik niet, meestal 2 a 3 per nacht. Ik merk ook dat als ik ze ga opschrijven, dat ik ze beter kan onthouden en er meer dromen komen. Soms merk ik toch dat er een voorspelling in een droom zit, hoe bepaalde dingen zich gaan ontwikkelen. Herken jij dat ook? Alleen snap ik soms de droom pas achteraf...

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki