Loading...
nl

Op de vlucht

Emuca
Emuca okt 26 '09
Afgelopen nacht had ik een droom die ik eerst vergeten leek te zijn, maar net weer heb teruggehaald.

Het begon allemaal in een gebouw. Een kruising tussen een ziekenhuis en een supermarkt. Er waren behoorlijk wat mensen, maar wat ik daar deed, weet ik niet precies. Toen werd iedereen door iets onbekends aangevallen en zijn we gevlucht. We renden en renden, en kwamen aan op een soort meertje met eromheen bomen. Ik zorgde ervoor dat het water verdween en maakte tussen de bomen een soort web... als een soort schuilplaats. Aan het begin van mijn droom kon ik water al 'besturen' maar om het web te kunnen maken, leerde ik planten te besturen.
Het web was enkel tijdelijk.. al snel trokken we naar een groter meer, waar met planten weer een nieuw web gemaakt werd... met enge touwbruggen konden we erop komen en zo ook naar ons oude web... maar plots... werden we weer aangevallen. Dit keer door leeuwachtige wezens. Een paar van onze groep vielen naar beneden en werden gegrepen. Maar ik kende die mensen niet. Maar toen viel iemand die ik kende en mijn hond naar beneden, en een leeuw wilde ze grijpen. Dus ik sprong en leek te vliegen. Ik wilde ze redden... en toen ik er bijna was en zag dat mijn hondje in gevecht was met de leeuw... toen werd ik wakker.

Iemand een idee? Ik vond het nogal vreemd... smile
Delen:
Pegasus
Pegasus okt 26 '09
Bijzondere droom, maar geen idee wat het betekent.
pe51
pe51 okt 28 '09
Op de vlucht

Hallo Angel of Death,

Zo'n droom is ook heel vreemd, als je de symbolen niet begrijpt.
Maar ik heb wel een idee, wat hij betekent.

samenvatting

De droom laat je volgens mij zien wanneer je voor jezelf niet genoeg over hebt, en wanneer wel.
De droom zien hoe delen van jezelf aangevallen worden door iets onbekends, en daarvoor vluchten.
Je helpt die delen van jezelf door er een veilige plaats voor te helpen maken in jezelf.
Je verandert daar plaatsen in je geest voor (het water en de planten in je droom).

Wanneer er dan delen van jezelf in acuut gevaar komen wil je de ene keer niet helpen, omdat je die delen niet kent.
De andere keer ken je ze wel, een deel is (als) een bekende, en een ander deel is (als) je hond.
Je droom laat dan zien dat je voor deze delen heel veel over hebt. Zonder nadenken help je ze.
Waarschijnlijk had je op het eind van de droom een sterk gevoel voor die bekende en je hond.

de droom in delen

De droom speelt zich af op 6 plaatsen en bestaat zo uit 6 delen:

deel 1 = gebouw;
deel 2 = 1e meertje
deel 3 = tussen de bomen (web maken)
deel 4 = 2e meertje, groter

deel 5 = boven in het web - niet helpen bij aanval
deel 6 = onder het web (springen) - helpen bij aanval

deel 1: in het gebouw

De droom gaat over gevoel en bewustzijn in jezelf - delen van jezelf dus, die in de problemen zitten.
Die delen worden in de droom voorgesteld door andere mensen, die in een gebouw zitten.
Het gebouw staat voor de geestelijke kant van een gebouw, voor de sfeer die bij dat gebouw hoort.

Dat gebouw is ergens een ziekenhuis en ergens een supermarkt.
De sfeer waarin die delen van jezelf zitten is dus ergens een ziekenhuissfeer en ergens een supermarktsfeer.
De delen van jezelf waar het om gaat hebben dus ergens genezing nodig en ergens voedsel.
Geestelijk voedsel (gezonde gedachtes en gevoelens), om geestelijk weer in een goede conditie te komen.
Anders waren de mensen in je droom niet in een ziekenhuis/supermarkt geweest.

Dan wordt iedereen (ieder deel van jezelf) aangevallen door iets onbekends, en wordt het vluchten.
Je gevoel en bewustzijn gaat als het ware op de vlucht voor dat onbekende gevaar.

deel 2: het kleine meertje

Dan komen jullie in de droom aan bij een soort meertje.
Het water van het meertje staat voor dieper gevoel in jezelf, gevoel is bij wijze van spreken 'het water van je geest'.
Je kunt water besturen in je droom, schrijf je.
Ik begrijp dat zo, dat je ervoor kunt zorgen dat het water ergens weggaat, want je laat het water verdwijnen uit het meertje.
Omdat water voor dieper gevoel in jezelf staat laat je dus dieper gevoel in jezelf verdwijnen.

* Waarom liet je het water eigenlijk verdwijnen in je droom, waar was het voor nodig? Omdat het plantenweb anders in het water hing?

deel 3: het web tussen de bomen

Om het meer heen stonden dus bomen, hieraan hing je een veiligheidsweb van planten op.
Ik begrijp het web zo, dat iedereen daarop kon lopen en veilig was omdat het hoog was.
Als ik het niet goed begrijp moet je het even zeggen.

Je leerde 'planten besturen', schrijf je.
Dat begrijp ik zo, dat je in je droom leerde om met je wil de planten te verplaatsen en ze tot een koord van het grote web te vlechten.
Waar planten een symbool voor zijn is iets wat heel moeilijk voor te stellen is.
Maar alles in de hele droom (de hele omgeving ook, met water, planten en bomen) moet je als delen van jezelf zien.

Planten staan hier voor delen van je gevoel (van jezelf) die 'als planten' zijn. Planten voelen niet (zoals dieren) en ze denken niet (zoals mensen) - ze bestaan alleen.
Het gaat hier om delen van je gevoel die dus heel weinig weten en voelen en bijna alleen op een lichamelijke manier bestaan, net als planten. Ze bestaan, maar doen niets.
Bomen zijn hetzelfde idee, maar bomen zijn gróte planten.

Deze onbewuste delen van jezelf verander je dus in je droom om de bewuste delen (de mensen) veiligheid te geven.
De droom beeldt dat idee uit door je het water eerst weg te laten halen, en je dan een veiligheidsweb van planten te laten ophangen tussen de bomen.
Dan gaan jullie verder, naar een groter meer.

deel 4: het grotere meer

Hier wordt het wat uitgebreider gedaan.
Hier wordt een nieuw web gemaakt met touwbruggen, om erop te komen.
En via dit web konden jullie ook naar het oude web.
Je haalt hier volgens mij niet al het water weg, omdat er touw'bruggen' zijn.
In dit deel zijn jullie dus klaar voor de aanval.

deel 5: je helpt anderen niet

De aanval komt in deel 5. Het zijn dit keer geen onbekende wezens, maar wezens die 'als leeuwen' zijn. Die het karakter van leeuwen hebben.
Die konden niet op het web komen, dat was te hoog voor ze.
Maar sommige mensen vielen wel naar beneden, en daar werden ze dan gegrepen.
In deel 5 zijn het onbekenden die gegrepen worden door de leeuwen.
Voor onbekenden heb je minder gevoel dan voor bekende mensen.
Je helpt ze hier dan ook niet, wat je wel in deel 6 doet.

deel 6: je helpt anderen wel

Dan valt iemand naar beneden die je kent. Waar je dus gevoel voor hebt. En ook valt je hond naar beneden.
Dieren staan voor gevoel, een hond geeft heel veel vriendschap en trouw. En dan is het ook nog jouw eigen hond.
Nu is er wél genoeg gevoel in je om te helpen. Je denkt er niet eens over na, maar je springt gelijk naar beneden.

In deel 5 en 6 zit volgens mij het meeste gevoel van de droom.
Ze zijn volgens mij ook het belangrijkste, dat waar de droom over gaat.
In deel 5 help je anderen niet, in deel 6 help je anderen wél.
En het verschil is, of je die ander wel of niet kent. Of er gevoel in je is voor die ander, of niet.

Zonder gevoel zul je anderen niet helpen, mét gevoel wel.
Het gaat om andere delen van jezelf, niet om anderen.
Delen van jezelf die je niet kent, daar heb je geen gevoel voor, en je wilt ze ook niet redden als er gevaar is.
Maar delen van jezelf die je wel kent (voorgesteld door de bekende en de hond) daar heb je wél gevoel voor, die red je zonder er zelfs bij na te denken.

Als je niet nadenkt over de gevaren maar met hart en ziel je gevoel volgt, dan lijk je meer te vliegen dan te springen.
Je droom beeldt dit uit door het te laten lijken of je echt vliegt.

Als je dan bijna beneden bent, zie je je hondje in gevecht met de leeuw.
Dit is het laatste beeld van de droom. Bij zo'n soort laatste beeld hoort meestal een heel sterk gevoel. Ook omdat het je eigen hondje is.
Zo'n gevoel op het einde van de droom is vaak heel belangrijk, je onthoudt het makkelijk omdat het bij het laatste beeld van de droom hoort.
Omdat de droom met dit gevoel eindigt denk ik hij het heel belangrijk vindt voor je.

* Probeer je daarom eens te herinneren, hoe dit gevoel was. Hoeveel je voor je hondje over had op dat moment.
* Met wat voor gevoel werd je wakker?

---

tot slot

Het kan dat je droom je dit gewoon wil laten zien.
Maar het kan ook, dat je de laatste dagen vóór de droom hebt nagedacht over of je nu wel of niet veel over hebt voor jezelf.
Misschien heb je gedacht, dat je altijd veel voor anderen of jezelf overhebt. Of misschien, dat je weinig voor anderen of jezelf overhebt.
Soms is zo'n droom een antwoord op deze vraag.

* Ga eens na, of je de laatste dag of de laatste 3 dagen vóór de droom hierover nagedacht hebt?

Soms is er na een droom overdag een gevoel over de droom, dat een tijdje in je blijft hangen. Soms een paar minuten, soms een paar uren of dagen.
Als je zo'n gevoel hierover gehad zou hebben, dan is zo'n gevoel belangrijk. Soms laat het zien wat een droom bedoelt.
Het kan dat de droom beter te begrijpen is als je dit gevoel opschrijft in het forum.

Het is trouwens ook belangrijk om na te gaan wat je voelde, bij alles in de droom. Van begin tot eind.
Maar in deze droom gaat het vooral om wat je voelde in de delen 5 en 6, denk ik.
En om de wijsheid dat je anderen helpt als je ze kent en er genoeg gevoel voor kunt voelen.

---

Peter.

~ droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken ~
Emuca
Emuca nov 5 '09
Hoi peter,

Heel erg bedankt voor je droomuitleg! Ik vond hem heel erg helder. :3

Om even wat vraagjes te beantwoorden:

Ik haalde het water weg omdat de andere mensen anders niet in het web konden komen...

En het gevoel dat ik had toen ik wakker werd was: hij zal het redden, want hij is sterker dan de leeuw.
Ik schrok dus niet wakker, maar zag in dat mijn hond geen pijn zou lijden, maar wel losgemaakt moest worden van de leeuw.

Gedurende de droom had ik een groot gevoel van leiden en het willen beschermen van hen die bij mijn groep hoorde.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki