Loading...
nl

slangen in mijn droom

Helma
Helma okt 26 '09
In mijn droom van afgelopen nacht ging ik zo'n 15 jaar terug in de tijd. Mijn ex en ik waren gewoon samen, de kids waren klein. We hadden een groot en rommelig huis, met veel honden en katten (niet nieuw). Mijn man leefde eigenlijk voor de beesten en had een rieten mand zonder deksel waar altijd felgekleurde slangen in lagen. Maar daar kon je gewoon naast zitten en dat was niet gevaarlijk, heel gek.

We zaten eigenlijk altijd achter het huis, en hoorden onze kat (Cheetah), die ik nu ook nog heb, praten: 'heey, jij bent een vreemde slang, een adder, wat doe je hier?' mijn man en ik gingen naar de plek waar de kat stond te praten en zagen onder een tuinstoel een adder die erg beweeglijk was. Mijn kleine dochter kroop er rond en ook de kat vluchtte niet weg. Ik trok de stoel opzij en gooide een deken over de adder.

Ik greep de telefoon, maar kon de knopjes niet vinden om 112 te bellen, sterker nog, ik wist niet eens welk nummer het moest zijn! Mijn ex nam het over en belde en vroeg om politie, een ambulance en een dierenarts. Toen was ik eigenlijk al gerustgesteld, en werd wakker.

Het voelde als een hele echte droom, maar wel een hele rare, en terwijl ik hier typ, heb ik weer het gevoel of ik nog in de droom zit. Toen ik mijn ochtendjas van de grond raapte, keek ik hem eerst goed na op slangen (en spinnen natuurlijk).

Misschien heeft het er niks mee te maken hoor, maar gisteren keek Sandra naar Animalplanet en er was een spannende docu over een groep mensen die in noodweer kwamen, hun zeilboot verging en in een rubberbootje terecht kwamen. Drie van de vijf vielen ten prooi aan de haaien, en ik kon niet meekijken want ik flipte daar nogal van. Mijn dochter was boos en zei dat ik die angst eens moest overwinnen: toch reageert mijn lijf zo onplezierig op zoiets, dat ik er voor kies om niet te kijken. Het stel werd na vijf dagen gered, zo'n 225 mijlen of km. uit de kust.

Voordat ik naar bed ging, had ik dus een spannende toestand achter de rug. Misschien dat dit iets meespeelde.

Ben allang blij dat de droom over slangen ging en niet over haaien.
Delen:
admin
admin okt 26 '09
Ik heb dezelfde docu zitten kijken en net als jij heb ik hem afgeknald, vreselijk hoe die mensen moesten zien te overleven zeg..brr..
pe51
pe51 okt 30 '09
Hallo Helma,

Een droom lijkt vaak raar, omdat je de symbolen niet aanvoelt.
Als je die begrepen hebt, wordt het meestal wat duidelijker.
Ik denk dat je droom reageert op wat je de dag ervoor gevoeld hebt bij die documentaire.
Dat de droom je meer vertelt over die angst.

---

De droom bestaat uit 3 delen:

deel 1: de achtergrondsituatie
deel 2: wat er aan de hand is
deel 3: wat er moet gebeuren

---

deel 1: de achtergrondsituatie

Deel 1 laat de sfeer van zo'n 15 jaar geleden zien.

Het huis van toen kan hetzelfde geweest zijn als in de droom.
Maar als het anders was, dan beeldt de droom het symbolisch uit.
Groot, rommelig en 'niet nieuw' zijn dan symbolisch bedoeld.

Dan is het de sfeer van toen, die 'groot' was - dat wil zeggen dat jullie er als het ware 'veel ruimte' in hadden.
En dan was die sfeer van toen als het ware 'gezellig op een rommelige manier'.
Het huis was 'niet nieuw', schrijf je. Dan was de sfeer van toen als het ware een 'oude' sfeer (geen 'moderne' of nieuwe).

Misschien leefde je man toen echt voor de dieren.
Maar ook dit stukje zal symbolisch zijn:

De dieren staan dan voor de dieren in hemzelf.
Ze staan voor verschillende delen van zijn gevoelsleven, en dat is dan waarvoor hij voor leeft.
Dat moet zo'n 15 jaar geleden zo geweest zijn.

Een aantal delen van zijn gevoelsleven worden als slangen uitgebeeld, als slangengevoel.
Een slang is anders dan een kat of hond, bijv.
Je ex had toen dus gevoel wat je met een slang zou kunnen vergelijken.

De slangen zijn felgekleurd. Felle kleuren staan voor naar buiten gericht gevoel, wat zichzelf toont zoals het is.
Dat die slangen ongevaarlijk waren laat zien dat ze symbolisch zijn, dat ze delen van zijn gevoelsleven uitbeelden.
Het is het gevoel van je man, wat ongevaarlijk was. Dat is wat de droom je wil zeggen.

deel 2: wat er aan de hand is

Jullie kat Cheetah staat denk ik ook voor een deel van het gevoelsleven van je ex of van jullie.
Dat gevoel (wat 'als Cheetah' is) ontdekt een onbekend gevoel, wat 'als een adder' is.
De adder beeldt dus een onbekend gevaarlijk gevoel uit, wat in jullie sfeer binnengedrongen is.
De adder is erg beweeglijk, het gaat dus om een acuut gevaar. Ook omdat je dochter en de kat er vlakbij waren.

deel 3: wat er moet gebeuren

Je gooit in de droom dan een deken over de adder. Je haalt zo een deel van het gevaar weg.
Je wilt dan 112 bellen. Dat is een symbool voor dat je hulp wilt organiseren voor dit probleem.
Maar dan kun je de knopjes niet vinden en je weet het nummer niet meer. Je gevoel is dus in de war of verlamd.

Op dat moment springt je ex in en regelt alle hulp die misschien nodig is.
Hierdoor word jij gerustgesteld.

---

waarom deze droom

Dit is het verhaal van de droom, het droomverhaal.
Het laatste stuk ik denk ik, waar het om gaat. Dat je ex het probleem oplost voor jou en je zo geruststelt.
Nu gaat het erom, wat de droom je met dit verhaal wil zeggen.
Op welke manier het in je leven van nu in te passen is, wat het je te zeggen heeft.

Je schrijft: "en terwijl ik hier typ, heb ik weer het gevoel of ik nog in de droom zit."
Dat klinkt alsof de droom en het heden een en hetzelfde ding zijn.

Daarom lijkt het me, dat de droom bedoelt dat het probleem van nu hetzelfde probleem is als wat je toen al had.
Dat je angst bij die documentaire dezelfde angst is als die je zo'n 15 jaar geleden bij je ex had.
Dit is volgens mij wat deze droom je te zeggen heeft.
Ik vermoed dat je meer met de angst kunt als je dit begrijpt. Dat je hem zo beter weet te plaatsen en te begrijpen.

Ga eens na of je die angst herkent in je leven van toen.
Misschien begrijp je zo waar hij vandaan komt.

---

Peter.

~ droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken ~
Helma
Helma okt 31 '09
Hoi Peter,

dank je wel voor je uitleg! Echt heel helder.

In die jaren was er altijd een ongerustheid in mij: ik begreep nooit waarom mijn ex deed zoals hij deed. Altijd stonden dieren voor hem op de eerste plaats, en dan kwamen de kids en toen kwam ik. Ik had er niets over te zeggen wat dieren en auto's betrof. Ook al zei ik dat er geen geld was voor al die dingen, het gebeurde toch.

Dat mijn exman me geruststelde, herken ik wel in iets van jaren later: door uit de kast te komen en zijn ware geaardheid te tonen nam hij een stuk onzekerheid weg, al was dat pas jaren later. Ik werd gerustgesteld dat het niet aan mij lag, maar door zijn gefrustreerdheid, omdat hij nooit durfde te zijn die hij wilde.
En inderdaad, ik probeerde altijd op de juiste knop te drukken, de vinger op de zere plek te leggen, maar ik kwam er niet achter. Door in 2001 te vertellen hoe het werkelijk zat, loste in één klap alles op voor mij en de kids.
Het was eigenlijk een goed-nieuws bericht, want nu was de reden legitiem voor mij om van hem te mogen scheiden.

Nogmaals dank, Peter. Heel bijzonder zoals je dat uitgelegd hebt.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki