Het is de normaalste zaak van de wereld dat je kids het huis uit gaan.
Nu Marjon, de oudste, de deur uit is, is het wel even wennen (ik typte per ongeluk wenen, hihihi), maar het valt me zat mee. Het is wat rustiger, maar Sandra en ik groeien meer naar elkaar toe, net of er meer ruimte is voor haar om zich te ontplooien.
Zelf merk ik wel dat ik me niet teveel zorgen moet maken over de dingen die de oudste doet (een kat aanschaffen terwijl ze allergisch is bijv.), en een molton te drogen hangen aan een lamp die daarna gaten heeft van de hitte... Paniek-smsjes als het koken mislukt, of plotseling hier op de stoep staan...
Ze maakt veel mee, en ik laat haar daarin los. Ik merk wel, dat het mij veel makkelijker afgaat dan zijn moeder. Ze heeft de neiging om hem vast te blijven houden, en daar krijgt mijn dochter behoorlijk de kriebels van, wat ik me goed voor kan stellen. Hoewel ze vaak in mijn gedachten is, kan ik het goed laten voor wat het is. Bovendien geeft het mij ruimte en rust, wat ik soms wel kan gebruiken.
Ik vind het helemaal goed zo en gun haar haar lessen, maar ze weet ook dat ze hier altijd welkom is (behalve dan met schulden of met een baby).
Zelf ging ik ook rond mijn 18e op mezelf: een spannende tijd is dat, en ook zeer leerzaam. Roze sokken, verbrandde aardappelen, de bus en trein altijd missen en flink stappen. Ik had het voor geen goud willen missen! Toch ben ik van mening dat het misschien goed was geweest als Marjon eerst een poosje op zichzelf had gewoond. Gewoon, om ook op eigen benen te gaan staan.
Hoe denken jullie erover, zou je het zwaar vinden als je kids de vleugels uitslaan?