Loading...
nl

Nachtmerries

Isolyna
Isolyna okt 23 '09
Origineel bericht van: pe51
Isolyna, ik zit een beetje met een tijdsprobleem, er lijken meer dromen dan uren in een dag te zitten in m'n leven.
Ik ga dus wat kalmer aan doen smileen begin voorlopig niet meer aan nieuwe dromen die gepost worden.
Zie ook deze post in m'n voorsteltopic.

Ik hoop in het weekend je 3e droom af te kunnen maken.


Het heeft geen haast hoor smile

(Het leven is net een snelweg. Je bepaalt zelf welke afslag je neemt.)

En ach, er staat zoveel boeiends en nieuw voor me op merudi te lezen dat ik hier nog lang niet weg ben. wink

Vergeet je eigen dromen maar niet.. leef en geniet!


smile
pe51
pe51 okt 27 '09
Ik ben er 3 dagen uit geweest en dat heeft me goed gedaan.
Ben vandaag weer begonnen, met 2 dromen dan, deze is de 2e.

Door de extra informatie die je zo gegeven hebt, heb ik een iets ander idee gekregen over wat de droom je wil zeggen.
Ben benieuwd of je verder komt met het probleem wanneer je er op deze manier over nadenkt ...

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: Isolyna
Moeilijk dit, omdat het vrij persoonlijk is, en zelfs het lezen me nog steeds aangrijpt.
Maar ik doe mijn best je zo zuiver mogelijk achtergrondinformatie te geven.

Informatie die teveel privé is om op het forum te zetten kun je ook via een pb of via email naar me sturen.

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51

deel 1: uitstappen

Als je uit de auto stapt dan raap je onderweg een sleutelbos op die je herkent als die van je man.
Die zal hij dus kwijtgeraakt zijn toen hij van huis ging.
Dan zie je hem als je achterom kijkt de tegenovergestelde kant uitlopen.
Dat doet hij natuurlijk ook niet zomaar.

Het lijkt er daarom op dat het je man is, die de chaos in huis aangericht heeft - hij zal op een of andere manier door het lint gegaan zijn.
Dat hij daarom bij het uitstappen de andere kant op liep, omdat hij zich op dat moment geen houding wist te geven.

Een dom hoedje opzetten kan ook een symbool zijn voor dat hij als het ware een feesthoedje opzet.
Zoiets als 'vrolijk fluitend de andere kant op lopen'.
Dat doen mensen soms als ze net willen doen alsof ze niets weten.

Ja!
Ik sta voor een erg moeilijke keuze; een moreel dilemma. Mijn man weet dit, maar wil of kan hier niet over praten en negeert alle seinen. Hoewel mijn mogelijke beslissing zijn leven volledig op z’n kop zal zetten doet hij alsof er niets aan de hand is, lacht hij alles weg. Hij ‘wil’ niet weten.
Waar de chaos van mijn man vandaan komt, weet ik eigenlijk niet. Ik zou eerder denken dat ik degene ben die de chaos aanricht.

Je zegt dat jij degene bent die de chaos aanricht. Maar in de droom is daar niets van te merken, ben je alleen maar verbaasd.
Dan heeft één van de twee gelijk, de droom of jij.

1: Het zou kunnen dat je het 'weten, de oorzaak van zijn chaos te zijn' jezelf hebt voorgesteld of ingebeeld. Misschien acht je je meer verantwoordelijk dan je kunt zijn.
Want in de droom is er niets te zien wat jou de veroorzaker maakt. En ook geen 'weten' in jou, de veroorzaker te zijn.
Maar misschien heb je hier wel gevoelens over gehad in de droom, maar die niet opgeschreven in je eerste post?

2: Het zou ook kunnen dat jij en je droom beiden weten waarom jij de veroorzaker van je man's chaos zijn.
En dat het alleen niet genoemd wordt in de droom omdat je het zelf al weet.
Dat je van de ene kant schrikt van je man's reactie, en niet-begrijpend bent.
Maar dat je van de andere kant ergens wel weet dat je het zelf veroorzaakt hebt.

Ik weet niet waar het precies over gaat, maar aan de droom te zien is het mogelijkheid 1: dat je alleen maar meent de veroorzaker te zijn, dat je je teveel verantwoordelijk voelt.
Heb je vaker dromen gehad over dit onderwerp, die je lieten merken dat jij niet de oorzaak bent, of juist wel?
Misschien weet je wel niet wat je moet kiezen en zit je in het morele dilemma juist omdát je meent de eindverantwoordelijke te moeten zijn.
En vind je een oplossing door zijn en jouw verantwoordelijkheden te scheiden.
Zonder verdere informatie is het voor mij in ieder geval moeilijk te geloven dat jij de veroorzaker bent wanneer de droom je alleen maar als verbaasd en onwetend uitbeeldt.

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
deel 2: in de woonkamer

Je komt de woonkamer binnen en ziet één grote chaos. Je staat met knikkende knieën aan de grond genageld en je verliest je evenwicht als je even wilt gaan zitten.
De chaos zal een chaos in jullie relatie uitbeelden (hoewel het ook om een letterlijke chaos in je appartement zou kunnen gaan). Je relatie is eigenlijk jullie gezamenlijke geestelijke woonhuis.
Gaan zitten kan een symbool zijn voor binnenin jezelf (geestelijk) even gaan zitten (rustig aan doen). Dat lukt je niet, omdat je je duizelig wordt en je evenwicht kwijtraakt.
Het kwijtraken van je lichamelijke evenwicht kan staan voor het kwijtraken van je geestelijke evenwicht, als je schrikt en het geestelijk even kalm aan wil doen.
Het kwijtraken van je geestelijke evenwicht wordt hier duidelijk uitgebeeld, hoe dichter je bij de bank komt hoe raarder je je begint te voelen, tot je duizelig wordt en je evenwicht kwijt bent.

Ja!
Hier hebben we dus weer die ‘geestelijke’ chaos. (iets wat ik absoluut niet aankan is chaos, m.a.w: letterlijk chaos in het appartement is ondenkbaar). Geestelijke chaos is iets wat moeilijker op te lossen is. Ik ben ‘normaal’ een heel evenwichtig iemand met een geordend leven, maar dit probleem brengt me volledig van mijn stuk. Met geen mogelijkheid kan ik rust in mezelf vinden; hoezeer ik ook zoek. Volledig uit balans, ja.

Ook hier laat de droom geen enkel besef zien van de oorzaak te zijn.

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
deel 3: in de badkamer


Een bad nemen kan staan voor jezelf willen ontspannen, zoals je je wilt ontspannen door een bad te nemen.
Water staat voor gevoel in dromen, als het een symbool is. Je wilt je dan als het ware 'baden' in een bepaald gevoel, om er ontspannen weer uit te komen.
Dit baden lukt je dan niet, omdat het bad vol ligt met allerlei spullen .

Ook dit denk ik te kunnen plaatsen.
Er is geen rust te vinden, - welke beslissing ik ook neem - , hoeveel pro’s en contra’s ik ook tegenover elkaar afweeg, hart versus verstand, hoeveel obstakels ik ook overwin. Er blijft altijd een verliezer over. Misschien vrees ik dat het benadelen van een partij me continu een slecht gevoel zal geven, het goede zal overschaduwen. Er is geen ‘zuivere’ beslissing te vinden die me de rust kan geven waar ik zo naar snak.

Jij zegt dat er geen zuivere beslissing te vinden is.
Maar de droom zegt dat wanneer je rust probeert te vinden in de badkuip, dat die badkuip dan vól ligt met zijn problemen (of: met zijn hobbies).
Het zou kunnen dat je man je als het ware daar in je geest, waar je jezelf ontspant, wil laten zien dat zijn pc-, laptop- en tvwereld 'door elkaar ligt'.

Maar normaal is toch, dat je niet helemaal overladen wordt door iemands dingen (zijn apparatuur in de droom). Dat je altijd een plekje in jezelf houdt waar je rust kunt vinden.
Óf hij ziet jou als oorzaak (en plaatst daarom zijn dingen bewust in jouw geest op de plek waar je de nodige ontspanning moet opdoen).
Óf jij plaatst zijn dingen (zijn chaos) zelf op de plek in je geest waar je je broodnodige rust moet opdoen.
Was die plaats vrij geweest en kon je zo zelf voor je ontspanning zorgen, dan zou je daarna met nieuwe ogen naar de problemen kunnen kijken.
En niet vastlopen zoals je nu vastloopt.
Ga eens na of hij dat is, of dat jij dat bent. En maak een plekje vrij in jezelf waar je op je eígen manier hierover na kunt denken.

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Wanneer je wasgoed al lang droog en opgeborgen is geweest, dan zou je man het dus opnieuw op de waslijn moeten hebben gehangen.
Je kunt je dan afvragen, wanneer een man zoiets zou doen. En waarom hij dat op deze manier zou doen.

Dit kan ik niet zo goed plaatsen.
Misschien omdat ik denk dat hij de klok probeert terug te draaien, of/en alles bij het oude wil laten?

Misschien wil hij je liever zien als een 'echte vrouw' in de zin van: een ouderwets type vrouw, die regelmatig de was doet ... (en geen eigen gedachtes, ideeën of idealen heeft, zoals 'een man' die heeft - het type man zoals hij zich dat voorstelt). Misschien heeft hij wel behoefte aan jou als een voor hem 'normale' vrouw. Als een huishoudelijk georiënteerde vrouw.
En dat hij daarom in de droom als het ware de was weer terug ophangt, om die sfeer te maken die híj graag ziet - waarin jij in het huishouden opgaat, op de ouderwetse manier.


Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Je schrijft niet, dat de tv's, pc's en huishoudelijke apparaten kapot waren, of in scherven lagen.
Wanneer ze er heel uitzagen, dan zou je man ze er niet in gesmeten hebben, maar ze er (wat voorzichtiger) neergelégd hebben.
Dat kost meer moeite, je zou je hierbij ook kunnen afvragen wanneer een man zoiets zou doen, en waarom op deze manier.
Wanneer je hier geen antwoord op kunt vinden en het toch onbegrijpelijk blijft, dan is dit misschien een aanwijzing dat het hier over je fantasie gaat, over de fantasie in je angst.
Wanneer hij in je angst geen bruut geweld gebruikt, dan liggen de dingen in je droom ook niet in scherven, want je droom beeldt je angst naar waarheid uit, zoals hij is.
In dat geval is het dus wat waarschijnlijker, dat je man niet zo is als in de droom, maar dat de droom alleen je angst uitbeeldt.

Hm. Allereerst is het misschien belangrijk om erbij te vertellen dat het ‘hoofdzakelijk’ laptops en beeldschermen waren. Het is zijn werk, zijn hobby, zijn passie, zijn leven. Obsessief bijna. Van nature is hij chaotisch, maar met zijn gedreven wil om gedisciplineerd te zijn houdt hij zijn chaotische aard (uiterlijk) onder controle.
En nee, er lag niets aan diggelen, maar er was ook niets netjes geschikt.
Waarom net hoofdzakelijk pc’s? Waarom in de badkuip? Geen idee.
Angstig voelde het mij ook niet aan. Eerder verbazing en terneergeslagenheid.

Die gedachte had ik zelf ook al ergens in mezelf (heel zwakjes), dat er wel veel pc's en laptops waren, en wat dat te betekenen kon hebben.
Dat het zijn hobby, zijn passie en zijn leven is, is heel goede informatie.
Want nu kom ik op de gedachte, dat hij zijn eigen leven, het pc- en laptop-gedeelte in zijn hoofd, kennelijk niet onder controle heeft.
Aan zijn gedrag te zien in de droom heeft hij het wel bewust allemaal door elkaar neergelegd in huis.
En ook bewust in de badkamer - hij legt zo zijn eigen probleem bij jou neer als je de droom volgt - is het niet?
Alsof hij wil zeggen: 'ik kan me zoals het nu gaat, niet met m'n pc's bezig houden - die leg ik daarom overal neer, zodat je overal zult weten dat ik een probleem heb.'
Zelfs in je badkuip.
Wanneer ze aan scherven hadden gelegen dan had hij zich niet kunnen beheersen en daarom alles rondgesmeten.
Maar alles is heel, en hij wist dat het zo in jullie huis lag, hij moet het dus bewust zo hebben neergelegd.
Jullie huis staat voor jullie gezamenlijke sfeer, jullie relatie. In jullie relatie legt hij zijn probleem dus bewust voor jou neer.
Normaal is toch, dat hij het zelf oplost?
* Vraag je eens af of hij in jullie relatie jou niet aan het overladen is met zijn eigen problemen - waar hij zelf verantwoordelijk voor is?
* als je verbaasd bent, dan is de werkelijkheid anders dan je verwachting. Dan kun je je afvragen: Wat zou je verwachting geweest zijn? Dat hij alles geordend zou houden, misschien?
* als je teneergeslagen bent, dan is de werkelijkheid ook anders dan je verwachting. Dan kun je je afvragen: Wat precies zou je teneergeslagen hebben kunnen gemaakt, hierin?

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
deel 4: terug naar de woonkamer

Je sleept je dan weer over de vloer terug naar de woonkamer. Met jezelf lichamelijk over de vloer slepen zal de droom bedoelen dat je je geestelijk als het ware over de vloer sleept. De droom beeldt zo je geestelijke uitputting uit, denk ik. Als je dan niet verder kunt (geestelijk niet verder kunt dus) dan hoor je je man aan de deur frunniken.
Je kunt je dan niet verroeren in de droom. Het is niet zo waarschijnlijk dat iemand zich letterlijk niet meer verroeren kan, lijkt me.
Daarom zal het gaan om dat je je op dat moment geestelijk als het ware niet verroeren kunt. Je geestelijke energie is op.
Wanneer je helemaal op bent geestelijk, dan is natuurlijk meestal ook je lichamelijke energie op. Dan 'sleep' je jezelf als het ware van hier naar daar, in plaats van dat je erheen loopt.
Maar de nadruk lijkt me in deze droom toch op het geestelijke te liggen.
Deze angsten putten je geestelijk helemaal uit, lijkt de droom te willen zeggen met al dit gesleep over de vloer en het niet bereiken van de bank.

Ja!
Ik ben inderdaad (hoe sterk ik normaal ook ben) aan ’t eind van (over) mijn krachten. Geestelijk. “Weet vaak niet waar te kruipen”, denk ik vaak en omschrijft mijn onmacht. Het niet vinden van dé oplossing verkrampt mijn maag, laat mijn hart letterlijk 1 ton wegen.

Ook hier is niets van jou als oorzaak te zien, eerder ben je hier het slachtoffer - die geestelijk niets meer kan.
Hij kan lichamelijk meer in de droom. Híj gaat waar hij wil, stapt 'over je heen' - en dat kun je dus óók figuurlijk opvatten, als een symbool, dat hij als het ware over jouw geest heenstapt. Want jullie lichamen zijn op dit moment in de droom toch al een symbool voor jullie geest, deze uitleg past er dus heel mooi in.
En dan gaat hij zitten, maar is wél in staat, zijn gevoelens te verbergen voor je. Jij kunt de jouwe niet verbergen voor hem, aan de droom te zien.
* Wat voel je bij het idee, om het over je heen stappen in de droom uit te leggen als geestelijk over je heen te stappen?

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
deel 5: je man komt binnen
Je man loopt in deel 5 via de badkamer naar de woonkamer, op de plaatsen waar jij ook geweest bent. Zo weet je, dat hij alles gezien heeft wat jij ook gezien hebt.
Hij slaakt dan geen verbaasde kreet, zo van: 'Wat is hier aan de hand?'. Maar ploft op de bank neer zonder iets te zeggen. Dat zijn denk ik aanwijzingen, dat hij de chaos zelf gemaakt heeft.

Ja! Hij weet .. maar zwijgt. Maar ook hier denk ik niet dat hij de chaosbezorger is.
Misschien denk ik dat de chaos die ik veroorzaak, die ik voel, onveranderd blijft net omdat hij zwijgt.

Ik heb dus het idee, dat hij zijn pc's bewust in de badkuip neergelegd heeft, om zijn probleem op jouw bordje te leggen.
En als je dan ziet in dit deel, dat hij naar de huiskamer loopt via de badkamer, dan kom je toch op het idee dat hij dat doet om te zien, of jij zijn spullen eruit gehaald hebt (en de was opgeruimd hebt), en daarna een bad genomen hebt. Of dat de spullen er nog steeds zo liggen als hij ze achtergelaten heeft en jij niet aan je ontspanning toegekomen bent, en of de sfeer nog steeds een sfeer is waarin de was gedaan is (door jou).

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Je was verbaasd en keek hem aan. Je zag dat hij op het puntje van de bank zat. Meestal gaan mensen daar alleen zitten als hun gedachten vol zijn van iets anders. Omdat het zo ongemakkelijk zit, als je rustig wilt gaan zittten. Hij lijkt zo ook meer op de dader dan op alleen een verbaasde thuiskomer.

Tja, ik zie hem niet als dader maar als slachtoffer.
Maar toch, hm .. (zit hier wat op door te piekeren).. hij heeft wel onorthodoxe middelen gebruikt om de reden van de chaos te achterhalen.

Dit is iets wat niet in de droom staat, dat hij de reden van de chaos wil achterhalen.
* Wat bedoel je hier precies mee?

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Als je zijn gezicht ziet, dan zie je alleen twee ogen. Geen wenkbrauwen, wimpers, neus of mond.
Wanneer je naar de uitdrukking in iemands gezicht wilt kijken dan kijk je naar alles, wat om de ogen heen zit.
Op dat moment was daar helemaal niets van te zien. Je zag van alles, behalve dat wat de uitdrukking van zijn gezicht laat zien.
Dit zal een symbolische afbeelding zijn van een gezicht zonder gevoel. Van een uitdrukkingsloos gezicht, waar 'helemaal niets' aan te zien is.
Er zijn wel ogen, dus hij 'is' er wel. Maar hoe hij zich voelt, dat is dan niet te zien.

Inderdaad. Hoe hij zich voelt is sowieso zelden te zien.

Het is toch normaal in een relatie dat iemand zijn gevoelens deelt met je, ze wél laat zien?

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Ik kan de beelden van je droom zelf niet zien. Ik kan alleen uitgaan van wat je schrijft.
Ik ga er bij deze uitleg van uit, dat zijn gezicht zelf wél te zien was. Dat het er alleen uitzag als een soort van gefotoshopt gezicht, waarin alles behalve de ogen onzichtbaar gemaakt was. Misschien wel een kleurtje, maar in ieder geval geen lijnen.
Wanneer zijn gezicht er anders uitzag dan ik aanneem, dan klopt deze verklaring misschien niet meer.
Laat het dus even horen, als z'n gezicht er anders uitzag. Beschrijf het dan zo goed als je het kunt.

Zijn gezicht zag ik zoals ik beschreef: geen wenkbrauwen, wimpers, neus of mond. Ook geen rimpels, geen onderkin, niets, .. enkel ogen. Wat er nog wel opvallend was, was dat het gezicht “wit” was; geen bleke huidskleur, maar bijna spierwit.

Alsof alle leven uit zijn gezicht getrokken was op dat moment?
Of hoe zou je de kleur zelf uitleggen? Wit van schrik, wit van ... ?

Origineel bericht van: Isolyna
Origineel bericht van: pe51
Wat me opvalt is dat de droom je man heel duidelijk uitbeeldt. Met het hoedje opzetten, de andere kant oplopen, zijn sleutels vergeten. En met het door de chaos in huis 'benen', over je heen stappen en op de bank neerploffen.
Allemaal beelden waar je een of andere emotie van hem uit kunt halen.
Je kunt je afvragen, of hij in deze droom net zo is als in het echt. Of dat er een verschil in zit. En welk verschil, dan.
Misschien beeldt de droom hem niet zo uit als hij in het echt is, is het niet 'typisch hem'. Maar is het hem, zoals hij in jouw fantasie is. In je angstfantasieën.
Peter.

Ojawel, het typeert hem enorm!

Dan is het geen fantasie van jou, maar beeldt de droom hem uit zoals hij zelf is.
En jou daarbij, als een geestelijk wrak ...

Denk eens na op deze manier over de problemen.
Ik heb namelijk het gevoel dat de droom het wel eens zo kan hebben uitgebeeld om je er op deze manier over te laten nadenken.
Ga eens na, waar je dan uitkomt ...

Als je wilt, kun je ook dingen via privé-berichten of via m'n email sturen.
Die kunnen we dan buiten deze openbare droombespreking houden.

Peter.

~ droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken ... ~
Isolyna
Isolyna okt 28 '09
Origineel bericht van: pe51
Ik ben er 3 dagen uit geweest en dat heeft me goed gedaan.
Ben vandaag weer begonnen, met 2 dromen dan, deze is de 2e.

Door de extra informatie die je zo gegeven hebt, heb ik een iets ander idee gekregen over wat de droom je wil zeggen.
Ben benieuwd of je verder komt met het probleem wanneer je er op deze manier over nadenkt ...

Origineel bericht van: Isolyna
Moeilijk dit, omdat het vrij persoonlijk is, en zelfs het lezen me nog steeds aangrijpt.
Maar ik doe mijn best je zo zuiver mogelijk achtergrondinformatie te geven.

Informatie die teveel privé is om op het forum te zetten kun je ook via een pb of via email naar me sturen.

Peter.


Wat een tijd en werk steek je hierin! Dank je!!!!
Ik stuur je a.s.a.p. een pb of mail.

Lieve groet
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki