Dag Dieneke
Zelf denk ik dus dat er iets met een mannelijk familielid is, wat jouw eerste vraag betreft. veel leeswerk, gesprekken met name vrouwen, maar ook tijdens mijn opleiding tot pe therapeut lieten zien dat er familie verbanden zijn, ook wat seksueelmisbruik aangaat. Het gaat mij op dit moment te ver iemand aan te wijzen. Een ander ding is dat ik wel een gevoel heb wat een aanwijzing geeft.
Dat iemand hele stukken van zijn/haar jeugd zich niet meer kan her-inneren, laat zien dat er in elk geval ook iets met verdringen is. Nare gebeurtenissen worden door ons ego geïsoleerd; als het ware in een onbereikbaar doosje gestopt. Mensen verdringen stukken uit hun leven om te kunnen overleven. Fijne ervaringen verdring je niet. Vandaar dat ik dus vermoed dat er zich in jouw jonge jaren ook iets heeft afgespeeld. Niet om nu mee te gaan zitten pakken, maar het verklaart wel het een en ander.
Wij vragen ons vaak af waarom of beter, waardoor overkomen ons zoveel dingen in ons leven waar wij niet om hebben gevraagd. Het antwoord is simpel; om ons te kunnen verdiepen in het bestaan zelf en verder te groeien.
Volgens de maatschappelijke ideeën (kitsch/tv samenleving) moet iedereen altijd maar gelukkig zijn. Een beetje geest/mens weet dat zoiets volkomen onzin/illusie is. Het is onmogelijk je altijd maar goed te voelen. Juist de tegenslagen in ons bestaan zetten ons aan tot onderzoeken van het hoe en waarom in ons leven en zal ons daardoor de mogelijkheid geven te groeien tot een sterker evenwichtiger mens. Sterker in ons eigen bestaan, maar ook een sterker medemens.
Ja ik weet gemakkelijk gezegd " misschien denk je dat wel " maar ook ben gegroeid door de tranen van het verdriet wat ik liet gaan.
Ik heb gisteravond al jouw berichten op beide forums doorgelezen en kom tot ontdekking dat het vooral de afgelopen 13/14 jaar voor jou vooral behoorlijk indringend en veel is geweest alles bij elkaar. Er is veel gebeurd in weinig tijd.
Als ik er even wat afstand van neem denk ik dat er ook een positieve kant zit aan het feit dat je even wat meer lucht krijgt voor jezelf. Tuurlijk had je dat liever op een andere manier gezien.
Ga eens naar je leven kijken en zoek een vertrouwenspersoon in jouw omgeving. Ik denk niet aan de reguliere zorg, maar aan alternatieve. Bovendien zijn er via internet veel mensen te vinden die zich op de een of andere manier bezig houden met o.a. jouw vraagstukken. Je schreef dat er weinig financiële ruimte is en dat een alternatieve therapie te duur zou zijn, daarom hoop ik je een vraagbaak op internet tegenkomt, zeker is dat er sites zijn die aansluiten op jouw problematiek.
Je huishouden niet op de rit kunnen krijgen. Vooropgesteld dat het niet ieders hobby is om een huishouden te bestieren/runnen is mij iets opgevallen waar je nu misschien van zegt van, hé. Dan kom ik terug op wat je schreef over het je niet kunnen her-inneren van de eerste 17 jaar van je leven en waarover ik hierboven al iets schreef.
Ik houd er dus sterk rekening mee dat jou dingen zijn overkomen die het daglicht niet konden verdragen. Voor heel veel vrouwen is dat dus seksueel misbruik (in Nederland heeft 1 op de 6 vrouwen hiermee te maken gehad). Omdat ik er bij jou dus rekening mee hou, betekent dat ook dat het wellicht de oorzaak is van het verdringen van de gebeurtenissen van destijds, maar ook van die hele periode. Dit is nooit zonder gevolgen omdat hierdoor de hele basis van je leven als het ware ontkent wordt. Voor velen betekent het dat ze in hun latere leven problemen kunnen krijgen met het dragen van verantwoording, het aangaan van vertrouwensbanden, verlatingsangst, het altijd maar “half”aanwezig zijn gevoel, het gevoel te hebben aan de zijlijn van het leven te staan, enz.
Als je je dus afvraagt waardoor jij je zorgtaak niet voor elkaar krijgt, ga hier dan toch met iemand naar kijken.
Vertel dit verhaal aan je huisarts, druk het af en laat het haar/hem lezen.
Met klem raad ik jou aan te beginnen met het schrijven van jouw memoires. Als je niet weet waar te beginnen, begin dan in het midden. Immers het leuke van de pc is dat je overal kunt toevoegen en veranderen. Dit werk is nooit weg en zal een behoorlijk inzicht kunnen gaan geven, al dan niet met behulp van iemand anders.
Weet Dieneke dat je op een dag beloont zult worden voor je doorzetten!!!!!!! Sterkte wens ik je niet, je bent hartstikke sterk, ondanks wat mindere momenten. Liefde wens ik je wel, voor jezelf en jouw fantastische kids
Alle goeds
Thomas