Loading...
nl

schaap

kreidler
kreidler okt 14 '09
Wie weet wat deze droom inhoud.....

Voor zover ik weet droomt iedereen, sommige mensen herinneren zich er niets van, daartegen zijn er mensen die dromen wel herinneren.
Welnu ik daartegen herinner eigelijk nooit een droom, maar voor een aantal weken geleden had ik zomaar een droom, en tot aan de dag van vandaag blijft het in mijn gedachte, dan heeft het toch een betekenis of is het een boodschap?

Deze droom heeft zich naar mijn wete zich niet meer herhaalt, maar in mijn gedachte houd het mij wel bezig.....

Het gaat als volgt;
ik loop door straten, over grasvelden en bospaden alleen samen met een wit schaap, ik loop daarmee gewoon mee te wandelen, net zoals je een hond uitlaat, ik kom daarbij geen andere mensen of dieren tegen.
En naar mijn weten waren het hele lange wandelingen alleen met een aangelijnde wit schaap........

Wie zou mij een uitleg kunnen geven wat de inhoud of boodschap zou kunnen zijn van deze, toch wel voor mij, gedachte- vasthoudende droom !!!

Groetjes Kreidler.
Delen:
admin
admin okt 14 '09
Het zou kunnen zijn dat het schaap jouw voorlopige krachtdier is.
Schaap staat oa. voor: Streven naar een nieuw begin en bereiken van nieuwe hoogten.
Mss dat je dit herkend waar je nu in staat?
admin
admin okt 14 '09
Een schaap aan een leiband, en wandelen zoals met een hond.
Wij zeggen tegen een braaf iemand, die niet eens iets roekeloos doet,
of tegendraads doet, dat ie een "braaf schaap" is.
Ben je braaf? volgzaam? of wil je dit juist zijn.. kan ook.
of iemand anders waarvan je wilde dat ie volgzamer werd.

offff..
Kijk eens naar deze kaart.. beetje anders dan je droom,
maar misschien vind je hier toch enkele zinnen van toepassing voor je.





15.Conditionering
Pas als je je persoonlijkheid laat varen ben je in staat je individualiteit te vinden. Je individualiteit krijg je van het bestaan; je persoonlijkheid is opgelegd door de maatschappij. De persoonlijkheid is een maatschappelijk nut. De maatschappij kan geen individualiteit toestaan, want de individualiteit is niet zo volgzaam als schapen. De individualiteit heeft de eigenschappen van een leeuw; een leeuw gaat zijn weg alleen. Schapen bevinden zich altijd in de massa, in de hoop dat de massa ze een knus gevoel geeft. In de massa voelt men zich beter beschermd, veiliger. Als er iemand aanvalt, bestaat er in een menigte altijd een goede kans jezelf te redden. Maar alleen? - alleen leeuwen gaan hun weg alleen. En ieder van jullie wordt als leeuw geboren, maar de maatschappij conditioneert iedereen, ze programmeert je denken als een schaap. Ze geeft je een persoonlijkheid, een gezellige, aardige, heel nuttige, heel gehoorzame persoonlijkheid. De maatschappij wil slaven en geen mensen die vrijheid boven alles stellen. De maatschappij wil slaven, want de hele gevestigde orde eist gehoorzaamheid.

Osho One Seed Makes the Whole Earth Green Chapter 4

Commentaar bij de kaart:


Deze kaart brengt een oud zen-verhaal in herinnering, over een leeuw die was grootgebracht door schapen en dacht dat hij zelf een schaap was totdat een oude leeuw hem greep en meenam naar een vijver, waar hij hem zijn eigen spiegelbeeld liet zien. Velen van ons zijn als deze leeuw - het beeld dat we van onszelf hebben is niet ontleend aan onze eigen directe ervaring maar aan de mening van anderen. De individualiteit die van binnenuit had kunnen groeien is vervangen door een van buitenaf opgelegde 'persoonlijkheid'. We worden zomaar een schaap in de kudde, niet in staat ons vrij te bewegen en onbewust van onze eigen ware identiteit. Het wordt tijd om je eigen spiegelbeeld in de vijver eens te bekijken en je te bevrijden uit het zelfbeeld dat door anderen is geconditioneerd. Ga dansen, rennen, joggen, wartaal praten - wat er maar nodig is om de slapende leeuw van binnen wakker te schudden.



van Osho
Pegasus
Pegasus okt 14 '09
Voor elk mens is de symboliek die jij toekent aan iets in jouw droom anders. Daarom ben jij degene die het beste jouw droom kan ontrafelen. Bekijk onderdeel voor onderdeel wat iets voor jou kan betekenen. Neem hier even de tijd voor. Het kan helpen als je het met iemand bespreekt en hij of zij stelt aan jou vragen. Is er iemand die je hierbij kan helpen?

Hier vast wat vragen die jou kunnen helpen:
Waar doet een schaap jou aandenken? Voor wat voor eigenschap, gewoonte o.i.d. En wat specifieker is er voor jou een verschil tussen een wit schaap of een bruin schaap? Wat roept een wit schaap in je op? Is het een schaap of een ram? Horens? Dikke vacht of geschoren? Waar staat voor jou een dikke vacht symbool voor? Welk gevoel had je toen je dit droomde? Was het een fijne wandeling, onrustig of gewoon? Voelde het schaap vertrouwd? En het aanlijnen?

Verdiep je ook in het schaap. Wat zijn eigenschappen van een schaap?

Ik heb het idee dat in jouw droom zich het schaap met zijn eigenschappen aan jou kenbaar wil maken, als een soort krachtdier voor een bepaalde periode. Vaak om je te helpen of je ergens attent op te maken. Het kan zijn inderdaad een nieuw begin met nieuwe hoogten en misschien een weg die je alleen moet gaan, zonder mensen daarom heen. En dat je ervoor moet zorgen dat je op het nieuwe begin en op jezelf blijft aangelijnd...

Kun je hier iets mee?

Liefs Pegasus
pe51
pe51 okt 14 '09
Hallo Kreidler,

Wanneer een droom je bijblijft, zonder dat je daar zelf moeite voor doet, dan zul je het nodig hebben dat hij je bijblijft.
Dan zal hij belangrijk voor je zijn.
Temeer omdat je er ook nog eens mee bezig blijft in gedachtes.

-

Volgens mij geeft deze droom je een beeld van jezelf, van hoe je bent.
Het wandelen staat voor door het leven 'wandelen', denk ik.
Het schaap beeldt denk ik een karaktereigenschap of een gevoelsdeel van jezelf uit - waarmee je als het ware 'door het leven wandelt'.

-

de omgeving: natuur - cultuur

Je hebt natuur en cultuur. De natuur is er van zichzelf en die is zoals hij zelf is. De cultuur is wat door mensen gemaakt is.
Een bos is meer natuur, straten zijn meer cultuur. En grasvelden zitten er tussenin: ergens natuur, ergens cultuur. Er groeit alleen gras omdat de mens dat wil.

In je droom loop je door straten, over grasvelden en bospaden.
Door straten wandelen staat denk ik voor door je leven heen wandelen in de sfeer van mensen. In de sfeer van het openbare leven van mensen dan (het privé-leven is binnenshuis).
Grasvelden staan hier denk ik voor een sfeer van half natuur, half cultuur. Weilanden zijn half kunstmatig, er groeit alleen gras. Door grasvelden wandelen staat denk ik voor door je leven heen wandelen in een sfeer die tussen gekunsteld (door mensen gemaakt) en zuiver (ongekunsteld, natuurlijk) in zit.
Over bospaden wandelen staat denk ik voor door je leven heen wandelen in een natuurlijke sfeer. Een sfeer die zuiver (ongekunsteld) is, en vol leven.

de personen: jij en het schaap

Er zijn er 2 in de droom: jij (de mens) en het schaap. Jullie wandelen samen, en het schaap wordt door jou geleid.
In je leven zullen er dus ook als het ware 2 delen in jezelf zijn: de mens in je en het schaap in je.
De mens in je kan begrijpen en denken als een mens, en het schaap in je kan voelen als een schaap en laat zich door de mens in jezelf leiden.
Deze 2 delen van jezelf wandelen als het ware samen door het leven, zegt je droom dan.

Vergelijk het hiermee: als je met een kind hand in hand in een droom zou lopen over straten, grasvelden en bospaden, dan zou dat kind 'een kind in jezelf' kunnen voorstellen.
Jij gaat dan 'hand in hand' door het leven met dat kind in jezelf.
En omdat het een kind is, begrijp je dat je het kind een beetje leidt. Als het dat nodig heeft.
Nu gaat het niet om een kind, maar om een schaap - het gaat om 'een schaap in jezelf'.
Om een deel of karaktereigenschap in jezelf, wat 'als een schaap' is.

Een kind is een mens en een schaap een dier.
Verschil tussen mens en dier is het denken, dieren voelen en wij kunnen voelen en denken.
Het gaat dus om een deel van jezelf wat niet kan denken als een mens. Maar wel kan voelen zoals een dier kan voelen (zonder te denken).

Dan kun je je afvragen, hoe een schaap is (vergeleken met andere dieren).
Misschien gaat het erom, dat schapen zich makkelijk laten leiden, ze begrijpen minder dan bijv een hond.
Of om andere eigenschappen, bijv om de energie die een schaap de hele dag heeft.
Een kat bijv is niet de hele dag zo actief als een schaap.
Het astrologische teken 'ram' heeft de eigenschappen van een mannelijk schaap (een ram is een mannelijk schaap, een ooi een vrouwelijk).

de link met je leven

Het verhaal van de droom is vrij simpel: je wandelt (door het leven) met een aangelijnd schaap. Dit kan over 2 delen van je eigen persoon gaan. Maar waar het nu om gaat is: Op welke manier past dit droomverhaal in je leven? Over welke ideeën of gedachtes gaat het, over welke periode van je leven gaat het? Over welke keuzes? Wanneer je dit weet, kom je er zo vaak achter, om welke eigenschappen van een schaap het gaat. Hoe het schaap met je leven van nu te maken heeft.

Met wat achtergrondinformatie lukt het vaak beter. Een paar voorbeelden:

Voorbeeld 1: Misschien heeft een schaap een heel persoonlijke betekenis voor je. Staat het voor iets wat eerder in je leven gebeurd is. Of voor een tijd in je leven, dat je met schapen bezig was, in je kindertijd misschien. Vraag je dit af, want misschien wordt de betekenis van het schaap zo gevonden.

Voorbeeld 2: Stel dat je ervan uitgaat, dat jij jezelf nooit laat leiden, dat je dat niet in je hebt. En dat je die gedachte de laatste dag(en) vóór de droom in jezelf gehad hebt. Dan is deze droom misschien een antwoord op dit idee.
De droom zou je dan zeggen: je wandelt als het ware door je leven met een schaap in je. Overal waar je bent, in de sfeer van mensen, in een natuurlijke sfeer en tussenin is dit 'schaap in jezelf' bij je. Je hebt dan dus altijd een deel in jezelf wat zich laat leiden als een schaap. Dat kan iets zijn waar je niets aan kunt doen. Want ieder mens heeft wijzere en minder wijze delen in zich. Het kan ook iets zijn, waar je wel iets aan zou moeten doen. Want wanneer het niet nodig is, moet je je niet laten leiden als een schaap.

Voorbeeld 3: Een schaap kan in dromen ook een voorbeelddier zijn (een krachtdier). Dan gaat het om de goede eigenschappen die je in een schaap kunt terugvinden. Maar dat zie ik niet zo, omdat het een aangelijnd schaap is. Jij leidt het schaap in je droom, in plaats van het schaap jou.

Ga eens na wat er in je leven speelt, wat met het idee 'schaap in jezelf' te maken kan hebben.
Op welke manier ben je bezig met 'met jezelf omgaan'? Wat voor vragen heb je hierover? Past de droom misschien hierin?
Heb je de laatste dag(en) voor de droom misschien gedachtes of ideeën gehad waar de droom een antwoord op is?
Zijn er in de dagen vóór de droom dingen gebeurd waar de droom mee te maken kan hebben?

---

Peter.

*nadenken over een droomverklaring is soms beter dan hem wel of niet geloven *

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki