Loading...
nl

droom overlijden eigen kind!

sabientje4
sabientje4 okt 10 '09

hoi hoi allemaal,

wie wil mij helpen om mijn droom van de afgelopen nacht uit te leggen smirk?
effe bij het begin beginnen;

Het begint in het ziekenhuis, kinderafdeling.
Vervolgens loop ik de kamer waar mijn zoontje ligt binnen.
het gevoel wat ik hierbij krijg is heel vertrouwd en goed.
vervolgens loop ik naar zijn bed toe en geef hem een knuffel.
mijn man staat op dat moment achter mij te glimlachen.
vervolgens maakt mijn droom een sprongetje en ben ik samen met mijn man in gesprek met mijn zoontjes arts.
wij vragen hoe het er uit gaat zien waarop de arts antwoord
wij kunnen helaas niks meer doen voor hem , hij zal vandaag waarschijnlijk overlijden.
vervolgens staan we naast mijn zoontjes bed en leggen we hem uit hoe en wat over het doodgaan en dat wij ook niet weten waarom en hoe het is.
het gevoel wat hierbij krijg is heel verward en intens verdrietig maar wat ik niet laat zien naar sean en mijn man toe.
niet lang na deze uitleg heb ik mijn zoontje in me armen en houd me man mij vast en overlijd mijn zoontje in mijn armen.
hierna zie ik mijzelf lopen naar de gang waar ik mezelf ineen zie storten van verdriet en schreeuw het uit.
bij het laatste gedeelte kijk ik echt toe vanaf de zijkant!

hier word ik wakker en vijf minuten later staat mijn zoontje naast ons bed geeft mij een knuf en zegt mam ik hou van jou!

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want het zit mij niet lekker omdat ik het zelf niet kan verklaren!

liefs sabientje
Delen:
admin
admin okt 10 '09
misschien gedeeltelijk iets uit een vorig leven?
pe51
pe51 okt 10 '09
Hallo Sabientje,

Ik weet dat mensen bij dit soort dromen het gevoel kunnen krijgen dat hun kind echt dood zal gaan.
Daarom heb ik je droom uitgebreid zitten bekijken, om zeker genoeg van mezelf te kunnen zijn.
Wat ik gevonden heb, heb ik opgeschreven. Zodat je zelf kunt zien waarom ik denk dat het wel goed zit met je zoontje.
Maar daarmee is de uitleg wel een beetje langer geworden dan de bedoeling was.

Ik hoop dat je dat niet erg vindt.

Quote:

droom overlijden eigen kind - de tekst is hier in 4 delen verdeeld

deel 1

Het begint in het ziekenhuis, kinderafdeling. Vervolgens loop ik de kamer waar mijn zoontje ligt binnen.
het gevoel wat ik hierbij krijg is heel vertrouwd en goed.
vervolgens loop ik naar zijn bed toe en geef hem een knuffel.
mijn man staat op dat moment achter mij te glimlachen.

deel 2

vervolgens maakt mijn droom een sprongetje en ben ik samen met mijn man in gesprek met mijn zoontjes arts.
wij vragen hoe het er uit gaat zien
waarop de arts antwoordt:
'wij kunnen helaas niks meer doen voor hem, hij zal vandaag waarschijnlijk overlijden'.

deel 3

vervolgens staan we naast mijn zoontjes bed en
leggen we hem uit hoe en wat over het doodgaan en
dat wij ook niet weten waarom en hoe het is.
het gevoel wat hierbij krijg is heel verward en intens verdrietig maar wat ik niet laat zien naar sean en mijn man toe.

deel 4

niet lang na deze uitleg heb ik mijn zoontje in m'n armen en houdt m'n man mij vast
en overlijdt mijn zoontje in mijn armen.
hierna zie ik mijzelf lopen naar de gang
waar ik mezelf ineen zie storten van verdriet en schreeuw het uit. bij het laatste gedeelte kijk ik echt toe vanaf de zijkant!

-

hier word ik wakker en

---

vijf minuten later staat mijn zoontje naast ons bed
geeft mij een knuf en
zegt mam ik hou van jou!


---


Hallo Sabientje,

Ik weet niets van je achtergrondomstandigheden. Of je zoontje gezond is of dat er reden is om bezorgd te zijn. En of hij binnenkort naar het ziekenhuis zou moeten voor het een of ander.

Maar op basis van wat ik nu zie in de droom heb ik het gevoel dat hij over je angsten gaat.
Dat je in jezelf bezorgd en bang bent, dat hij dood zal gaan, en dat je dat niet aan anderen vertelt.
Dat die angst zo een eigen leven is gaan leiden en dat niemand je zo heeft kunnen vertellen dat er geen goede reden is voor je bezorgdheid.
En dat je droom daarom deze angst in jezelf uitbeeldt in een verhaal, zodat je er zelf over na kan denken en kunt zien waar je wel en niet bang voor zou moeten zijn.

Als de uitleg niet kan kloppen omdat ik bepaalde achtergrondinformatie niet heb, laat dan maar weten hoe die informatie is, dan pas ik m'n uitleg aan.

---

Je droom bestaat uit 4 delen:

1: in de kinderafdeling, in de kamer van je zoontje en aan zijn bed met je man.
2: in de kamer van de arts (die noem je niet) waar hij aan jullie uitlegt dat je zoontje waarschijnlijk vandaag gaat overlijden, waar je een gevoel bij krijgt.
3: naast je zoontjes bed, waar jullie hem uitleggen dat hij doodgaat. Het hoe en wat van zijn doodgaan weten jullie niet, dat kun je hem niet uitleggen.
4: (bij je zoontjes bed waarschijnlijk). Je zoontje overlijdt in je armen, je ziet dan jezelf vanuit een afstand lopen naar de gang en daar ineenstorten van verdriet en het uitschreeuwen.

Het verhaal van de droom (droomverhaal) is duidelijk: Je zoontje gaat overlijden, en jij stort dan in.
Nu kun je zo'n droomverhaal op meer manieren uitleggen: als verleden, heden of toekomst.

1: het kan iets zijn wat in het verleden gespeeld heeft. Dan kun je het waarschijnlijk wel herkennen.
2: het kan iets zijn wat in het heden speelt. Niet in de buitenwereld, maar in je eigen geest. In je fantasie, of in je bezorgdheid of angstgevoelens bijvoorbeeld.
3: het kan iets zijn wat in de toekomst speelt. Dan kan het iets zijn wat je kunt voorkomen (dan is het een droom die je waarschuwt), of iets wat niet te voorkomen valt (dan laat de droom je toekomst zien).

Ik heb de droom bekeken en ik geloof dat het gaat om iets in het heden. Om je bezorgdheid en je angstgevoelens dat je zoontje een keer 'zomaar' dood zal gaan.
Ik heb 5 goede redenen gevonden om hem zo uit te leggen. Die redenen vind je in de uitleg hieronder, na de schuingedrukte bruine tekst: 1e reden, 2e reden, enz.
Op het einde van dit bericht zet ik ze nog eens op een rijtje.

---

deel 1

De droom speelt in het ziekenhuis. Ik vraag me af, waarom.
Misschien komt je zoontje in het echt nooit in het ziekenhuis en is hij gezond. In dat geval zal je droom zich in het ziekenhuis afspelen omdat je alleen maar báng bent dat hij erin terechtkomt.
Maar het kan ook zijn, dat hij binnenkort ergens voor naar het ziekenhuis moet gaan. En dat je droom zich daarom in het ziekenhuis afspeelt.
In ieder geval, alles gaat goed, daar in het ziekenhuis. Je hebt er een vertrouwd en goed gevoel over en je man staat achter je te glimlachen.
In de droom staat hij letterlijk achter je, dat zal betekenen dat hij figuurlijk achter je staat - dat hij je steunt.

deel 2

De droom bestaat uit 4 delen die op elkaar aansluiten. Maar tussen deel 1 en 2 maakt de droom een sprongetje, schrijf je. Dat betekent denk ik dat je daarmee in een heel andere sfeer terechtkomt.
Tussen deel 2 en 3 is geen sprongetje, want in deel 3 schrijf je: 'vervolgens staan we naast mijn zoontjes bed'.
En tussen deel 3 en deel 4 is ook geen sprongetje. Want deel 4 begint met: 'niet lang na deze uitleg ...'.
Deel 2 gaat dus zonder sprongetje over in deel 3, en deel 3 in deel 4. En dan schrijf je halverwege deel 4: 'hierna zie ik mezelf lopen naar de gang', dat is dus weer een overgang zonder sprongetje.
Deel 2, 3 en 4 zijn samen dus die andere sfeer.

Ik heb het idee dat de sfeer van deel 1 (waarin alles goed gaat) de werkelijkheid is, en de sfeer na het sprongetje de sfeer is van je bezorgdheid en angst.
Het sprongetje kan ook voor een 'sprongetje' in je gevoel van overdag staan. In je gevoel is dan alles in orde met je zoontje, en dan opeens spring je dan (in je gevoel) naar een sfeer waarin hij dood zal gaan en overlijdt - zomaar, zonder ziekte of oorzaak. Misschien herken je zo'n soort van 'gevoelssprong' in jezelf vlak voor het fout gaat in je gedachten? In dat geval kun je als je dat wilt in dat sprongetje van de droom een aanwijzing naar deze sprong in je gevoel zien.

1e reden: Jullie vragen de arts hoe het is, en die antwoordt dat ze helaas niets meer voor hem kunnen doen. Hierin is iets vreemds. Want er is geen ziekte of andere doodsoorzaak.
De arts zegt niet, wat voor ziekte hij heeft, en je vraagt er ook niet om. Daarom denk ik dat dit geen droom is die de werkelijke toekomst voor je uitbeeldt, maar dat je droom jou hier afschildert zoals je in je bezorgdheid en angst bent (dat je zoontje dood zal gaan). Want in je angst zal er ook geen ziekte of overlijdensoorzaak te vinden zijn. In angsten gaat iemand meestal gewoon dood 'ergens aan'. In de werkelijkheid is er altijd een ziekte of andere doodsoorzaak. Aan dit soort dingen kun je zien dat het niet om een toekomstdroom gaat, maar om een angstdroom. Tegelijk is het goed om te onthouden voor de volgende keer dat die angst komt, dat het niet reeël is om te denken dat hij 'ergens aan' dood zal gaan. Als er geen enkele ziekte of andere reden is om dat te geloven.

2e reden: Ook zegt de arts dat hij waarschijnlijk vandaag zal overlijden. En ook dat vind ik vreemd. Want alleen bij verkeersongelukken of acute ziektes zoals hartaanvallen, gevaarlijke operaties enz zeggen ziekenhuisartsen dat iemand misschien vandaag al overlijdt. Bijna altijd is het: zoveel maanden of zoveel jaren. Dit is de 2e reden dat ik denk dat je droom hier je angst aan het afschilderen is, en niet je toekomst. Want in je angst wacht je typisch niet maandenlang voordat iemand overlijdt. In je angst is daar niet genoeg geduld voor. Daar gaat iemand meestal vrijwel meteen daarna dood. En dit beeldt de droom volgens mij uit met het idee dat hij 'vandaag' doodgaat. Ook dit is iets om te onthouden wanneer de angst weer op komt zetten. Als je beseft dat er geen lang ziekbed of zoiets in je angst is dan kan ook daarmee het besef komen, dat het geen reeële angst is.

deel 3

Ook als jullie aan het bed van je zoontje staan om het hoe en wat van het doodgaan uit te leggen weten jullie niets te zeggen over dat hoe en wat. Er is dus nog steeds geen ziekte of andere doodsoorzaak. Dat is raar, want zelfs bij een nieuwe, onbekende ziekte (als de Mexicaanse griep) is er toch een ziekte. Maar in de droom is er niets. Het is dus geen werkelijke situatie. Wat het dan wel moet zijn? Het is typisch een situatie binnen een angstgevoel of fantasie, volgens mij. Waarin iemand 'gewoon maar' doodgaat. En nog wel meteen ook.

Het gevoel wat je hierbij krijgt is heel verward en intens verdrietig.
En je laat het niet zien naar Sean en mijn man toe, schrijf je. (ik ga ervan uit, dat Sean de naam van je zoontje is - zeg het even als het anders is).
3e reden: Ik heb het idee dat dit gevoel wat je in je droom niet laat zien naar Sean en je man toe, dat dit gevoel het angstgevoel in je echte leven uitbeeldt. In dat gevoel leeft je zoontje namelijk ook. En je laat dit gevoel ook niet zien aan je man of Sean. Grote overeenkomst, daarom zal dit voor je angstgevoel staan, dat hij dood zal gaan. Je kunt het controleren door te kijken of je je in deze angst ook verward en intens verdrietig voelt, net als in de droom.

deel 4

In deel 4 overlijdt je zoontje in je armen. Als iemand in je armen overlijdt voel je hem denk ik veel duidelijker, dan wanneer hij in een ziekbed op afstand ligt.
Het kan een symbool zijn voor dat hij geestelijk als het ware in je armen ligt - heel dicht bij je hart is, als hij overlijdt.
Ik vermoed dat dit in je angst van overdag het geval is. Dat hij daarin heel dicht bij je hart is, als hij overlijdt.
En dat de droom het daarom zo uitbeeldt, dat hij in je armen overlijdt.
Ik vermoed het, maar jij kunt nagaan of het ook zo is.

Je man houdt je vast in dit stuk van de droom. Dat kan een symbool zijn voor dat hij jou geestelijk steunt op dat moment.
Ik vermoed dat het in je angst in het echte leven ook zo gaat, dat je je dan ook gesteund voelt door je man, op het moment dat je zoontje overlijdt.
Ook dit weet ik niet, maar je kunt zelf weer nagaan of dit zo is.

Wat ik ook denk bij het vastgehouden worden door je man en het in je armen sterven van je zoontje is dit: Het is als je het nagaat best wel een uitzonderlijke situatie, dat je man je vasthoudt en je zoon in je armen overlijdt.
In het werkelijke leven komt dit bijna nooit zo voor. Het komt alleen zo voor in films, in fantasieën, en in voorstellingen die je je maakt in je bezorgdheid en angst.
Het is iets te (zeg maar: ) 'romantisch' voor de werkelijkheid. Er is veel plaats voor gevoel, maar weinig voor denken.
4e reden: En dat is voor mij weer een extra reden om het droomverhaal te zien als een uitbeelding van je bezorgdheid en angst, in plaats van als een toekomstdroom.

Hierna zie je jezelf in de droom lopen naar de gang, waar je jezelf ineen ziet storten van verdriet en waarin je het uitschreeuwt, schrijf je.
In dromen gebeurt het wel vaker dat je jezelf vanaf een afstand ziet. Net als dat je in je gewone leven ook naar een gevoel in jezelf kunt kijken, wat je op dat moment hebt. Van de ene kant uit beleef je dan dat gevoel zelf. En van de andere kant zie je jezelf dat gevoel beleven. Er zijn op dat moment dus 2 'ikken' in jezelf, die om de beurt iets beleven (en ook een beetje tegelijk). Die 2 ikken zijn beiden een deel van 'jezelf'. Je droom beeldt zo'n situatie dan net zo uit. Ook hier zijn er die 2 ikken. Vanuit de ene ik in jezelf krijg je de andere ik te zien die ineenstort en het uitschreeuwt. Je neemt jezelf waar, dus. Dat wil zeggen, het ene deel neemt het andere deel waar.

Wanneer je jezelf vanuit die andere (ineenstortende) ik meegemaakt had, dan had je er misschien niets mee kunnen doen, met die indrukken. Dan was het alleen maar een herhaling geweest van gevoelens die je niet aankunt.
Maar wanneer je jezelf ziet vanaf een afstandje, dan kun je meer begrijpen van dat deel van jezelf, dan wanneer je 'erin' zit als waarnemer. Je staat dan als waarnemer los van dat gevoel, want dat zit in het andere deel. En daarom schiet je hier wel iets mee op. Je kunt jezelf zo beter waarnemen, zodat je daarna dat andere deel beter kunt helpen en leiden (rustiger maken).
5e reden: Dit is voor mij de 5e reden om je droom te zien als een verhaal wat alleen maar je angsten van nu uitbeeldt, en niet je toekomst. Je krijgt hier volgens mij heel duidelijk te zien hoe je gevoel op dit moment is, áls hij dan overlijdt in je angst. Dit keer zie je je eigen gevoel zónder je man erbij. (Omdat je hem niet van je angsten hebt verteld, misschien). Dat is wat je in deze droom te begrijpen krijgt.

Misschien geven deze beelden van jezelf op het eind van de droom je reden, om je angsten niet meer te geloven, en ze zo te laten ophouden.
Misschien kun je dat alleen, maar natuurlijk is er ook nog altijd je man of iemand anders, om mee te praten.

Ga dus nog eens na wat je kunt vinden van dat deel van jezelf wat ineenstortte en het uitschreeuwde. Wat kun je erover te zeggen en denken als je het bekijkt vanuit de waarnemer op het eind van je droom?

---

Typisch, dat je zoontje vijf minuten later naast jullie bed staat, je een knuf geeft en zegt dat hij van je houdt.
Het lijkt me dat je hierdoor echt weer kunt weten en voelen, dat hij leeft en dat alles goed is.

Nog even de redenen dat het geen toekomstdroom is op een rijtje:

1e reden: geen ziekte
2e reden: vandaag overlijden
3e reden: je toont je gevoel niet in de droom
4e reden: zo overlijden is niet werkelijk
5e reden: je krijgt te zien waar deze angst toe kan of zal leiden

---

Peter.

* deze droomverklaring kan goed zijn, half goed of helemaal fout - maak daarom zelf uit wat je wel en niet gelooft *
sabientje4
sabientje4 okt 10 '09
hoi hoi Peter en Artemis,

dank jullie wel voor jullie reacties!

@ artemis, van mijn vorige leven weet ik niet zo veel,
het enige wat daar ooit van naar voren is gekomen is
dat ik hoogbeklede dame was met veel kinderen en overspelig (oepsie) was dus of ik iets daar vanuit kan verklaren weet ik niet!

@ peter, ik kan me in veel dingen vinden van jouw verklaring,
toen ik alles las wist ik ook gelijk waar mijn angst vandaan kwam het is een combinatie van het officieel bijna niet zwanger kunnen worden tot aan de geboorte waar mijn zoontje op het randje heeft gezeten waar ik eigenlijk een paar maand geleden pas achter ben gekomen.
dus feitelijk ben ik nu alles pas aan het verwerken wat er toen allemaal is gebeurd.
ze hebben in het ziekenhuis een heleboel fouten gemaakt maar om alles uit leggen is een heel verhaal.
maar in ieder geval hebben ze alles in de doofpot gestopt en door mijn onophoudelijke vragen heb ik de waarheid boven tafel gekregen.

thxs!!!!

liefs sabientje
Serenity
Serenity mei 27 '11
ik heb ook wel eens dromen waarbij mijn kind dood gaat, verschillende dromen onder verschillende omstandigheden .
Verkeersongevallen, aanrijding, ongelukjes enz.

De laatste keer was de droom waarbij we hem aan het begraven waren en ik sprong in het graf en begon aarde over hem heen te doen en toen kwam ik bij zijn gezicht en dat kon ik niet toedekken met aarde want dan zou hij stikken en ik haalden hem uit de aarde en knuffelde hem en toen werd ik wakker.

Ik kan niet afscheid van mijn kind nemen en al zeker niet iets hem aandoen wat levensbedreigend is zoals aarde over het gezicht doen of de stekker uit de ziekenhuisapertuur halen, nope het lukt mijn niet.
Daarom gebeurt 'het incident' meestal door onmacht en vooral niet door mijn toedoen.
Daarna uit rouw, ga ik bijvoorbeeld naar China in een klooster zitten of keihard werken of als een kluizenaar in een hutje op de heide wonen.

Soms bedenk ik me hoe mijn leven eruit had gezien als ik niet getrouwd was geweest en geen kind had,
was ik dan gelukkiger? Was ik juist ontspoort geweest? Was ik dan zelfverzekerder? Had ik dan meer bereikt? Hadden mijn ouders me niet zo aan mijn lot overgelaten? Had ik dan eindelijk mijn rijbewijs? Had ik dan meer gereisd? Was ik dan slimmer geweest? Was ik dan echt zo ziek geworden? Had ik dan wel of niet medicijnen? Dan had ik vast geen bijwerkingen en mijn eigen uhmm 'slechte gewoontes' erbij gekregen, toch? Of was ik juist in het extreme, hard geworden? Hoe had mijn leven eruit gezien?

Is mijn leven nu echt zo teleurstellend, vraag ik me nu af.
Nee, ik heb een zoon, een eigen appartement, toch wel wat afgereisd, maar wat mis ik nu dan toch zo erg?
Is het een grote liefde? Is het 'het geluk' van een gezinnetje? Is het geliefd worden? Wat is het toch?!

Het rommelt bij mij van binnen, in mijn buik is er een spanning, mijn hart pompt sterker en mijn keel is ook gespannen dat er een brok in mijn keel zit ik frons en voel me verdrietig.

Oef dit is echt zwaar irritant!
admin
admin mei 27 '11
Hi Lily, ik kan alleen maar denken.....DAT JE JEZELF MIST! Doordat je te veel rekening houdt met anderen! Je hebt te veel "rollen" in je leven! Bijvoorbeeld Rol: goede vriendin ,Rol: goede dochter, Rol: goede moeder, Rol: goede collega, Rol: goede buurvrouw etc. Als je altijd alleen maar in deze rollen zit...dan heb je zeker geen tijd om te zijn wie je daadwerkelijk bent! En dat is heel vermoeiend!

Misschien is het tijd dat als je kind bij zijn/haar vader is, je gewoon met niemand afspreekt (tip) maar even echt de tijd voor jezelf neemt! Op dat moment hoef je geen rol in te vullen....je kan dan zijn wie je bent! Hoe vaak zeggen mensen wel niet van.....ze zeggen dat ze me kennen, maar ze weten helemaal niet hoe ik thuis ben! Ik besef dan heel goed dat dat het beeld is dat men hen toont! Hoe vaak voel je geen ontspanning als je eindelijk thuis de voordeur achter je sluit (en er niemand thuis is)! Dit houdt in dat je op dat moment geen ROL hebt! Want je bent niet de rol die je je zo goed mogelijk probeert in te vullen, je neemt die rol op je omdat je dat wilt! Maar besef dat het een rol is en niet wie je daadwerkelijk bent!

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik hiermee bedoel!
Toen ik dit onderscheid voor mezelf kon maken.....heb ik mezelf gevonden...MIJN WARE IK!
Ik heb dit kunnen doen dankzij het boek van Eckhart Tolle "De Nieuwe Aarde"... Ik heb dit boek gevonden nadat ik mijn Angels had gevraagd om me te helpen om inzicht te krijgen in MIJN eigen gedrag! Ik wilde weten hoe, wat, waarom, in mijn leven, maar wist ook dat ik in eerste instantie naar mezelf moest kijken! (Schaduwkanten, zoals NiMS dat mooi omschrijft)Ik kon namelijk alleen mijzelf veranderen en niet mijn omgeving! wink

JustLove
Serenity
Serenity mei 27 '11
Wow, wauw, wat cool geschreven zeg, je hebt echt een vet punt gemaakt, ik ben even sprakeloos….humzzz
Er is tijd nu om deze tip ook uit te voeren, komt goed uit!!

Tanks!
admin
admin mei 27 '11
Ik ben blij smile
Xx

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki