Woho...als ik mijn reactie opnieuw lees, merk ik dat ik behoorlijk giftig heb gereageerd....
Je hebt met je reactie zere plekken geraakt die ik diep wegstop, ik weet dat je dat absoluut niet zo hebt bedoeld.
Vanuit dat gevoel moet ik eigenlijk niet reageren, eerst laten bezinken en dan antwoorden.
Dat is al zo vaak tegen me gezegd.
Ik waardeer het enorm dat je niet hebt geschreven toen ik nog helemaal midden in het wel/ niet kanker proces van mijn vader zat.
Ja je zal beslist dingen van mij lezen die je niet kan plaatsen, zoals ik dat andersom ook zal hebben.
Ik ken je hier van het forum, maar wat is kennen, ik heb echt niet alles van je gezien en andersom jij ook niet van mij.
Dat kan verassend, confronterend en ook leerzaam zijn.
Ik lees niet veel over opvoeden, ik lees boeken die door kinderen zijn geschreven over autisme, niet door de volwassenen.
Om de een of andere reden ben ik niet in staat om me genoeg te focussen om zo'n boek te lezen.
Daarbij ben ik iemand die toch haar eigen weg kiest, soms onorthodox maar vooral vanuit eigen gevoel.
Fouten maak ik als ouder megaveel, net zoals mijn ouders dat deden en mijn kinderen het waarschijnlijk ook wel zullen doen.
Het belangrijkste daarvan is dat je ervan leert, anders zul je steeds opnieuw weer de fout in gaan.
Jij schrijft onderaan dat vergeven hetzelfde is als verdoezelen?
Wij willen het liever verdoezelen zodat onze ouders op een voetstuk kunnen blijven staan en wij hun advocaat kunnen blijven omdat zij ook 'niet beter wisten'. Doordat de ouder op een voetstuk staat wordt het bijna onmogelijk in contact te treden met onze diepe gekwetstheid en pijn en daardoor is de kans groot dat we die weer doorgeven aan de volgende generatie.
Ik denk dat je juist wel moet vergeven, ik denk dat je anders niet verder kan. Dat vergeven kan ook als je je ouders niet op een voetstuk zet. Wat wel belangrijk is is erkenning door de ouder, dat is dat stukje gelijkheid denk ik.
Jij bent ouder, je dochter of zoon is kind, maar we zijn beiden mens, kinderen zijn geen bezit.
Gelijkwaardigheid veegt alle voetstukken weg.
Dus... de volgende keer als ik weer voel dat ik wil vlammen, ga ik eerst rustig een nachtje slapen en pas daarna reageren