Voor mij komt onmacht voort uit het niet kunnen waarmaken van verwachtingen van anderen (opvoeding, cultuur etc) die je jezelf "eigen" gemaakt hebt. Iedereen, althans voor zover ik het weet iedereen, heeft een plaatje in zijn hoofd van hoe iets moet zijn en daar probeer je zoveel mogelijk naar te leven dat het plaatje klopt met de werkelijkheid. Je handeld zoals je denkt dat je moet om dat plaatje zo te krijgen. Dat dit niet altijd lukt is evident omdat de wereld niet op die manier maakbaar is.
Natuurlijk lukt het soms wel en dan voel je je "bij machte" want alles gaat zoals je voor ogen had. Op de momenten dat het niet gaat zoals je voor ogen had kun je je zelf dus "onmachtig" voelen. De mate waarin je toch die macht weer wilt hebben bepaald je reactie op de onmacht. De één legt zich er bij neer en wordt onverschillig naar dat wat zijn onmacht veroorzaakt, de ander probeert dat wat de onmacht veroorzaakt (bewust of onbewust) onderdanig te maken aan zijn macht. En dat kan op verschillende manieren; door manipulatie maar ook door geweld.
Misschien komt het doordat de mens diep in zichzelf weet dat het macht heeft over de wereld om zich heen dat er zoiets bestaat als onmacht. Want als men denkt de macht te kunnen hebben door de wereld van buiten naar de hand te zetten door vanuit het ego te handelen komt men altijd de onmacht tegen, hoe dan ook want die is onlosmakelijk met macht verbonden in de buitenwereld.
Degene die de macht in zichzelf heeft gevonden weet hoe die werkt en zal niet toegeven aan onmacht. Om de macht in jezelf te kunnen vinden is onmacht nodig. Het is dus iets dat bij het leven hoort. Het wordt nu vaak als een losstaand iets gezien dat "negatief" is en niet wordt geaccepteerd. Dit zorgt er alleen maar voor dat er uitwassen zijn zoals kindermishandeling ed. Als men er bewust van zou zijn dat dit bij het menselijk proces hoort in de zoektocht naar hun ware zelf en hun ware macht in deze wereld dan zou het op een "positieve" manier gebruikt kunnen worden.
Mooi omschreven gast…
Als ik het goed begrijp zeg je dat wanneer je accepteert dat je je als opvoeder ‘onmachtig’ kunt voelen, dat je dan niet over hoeft te gaan tot het profileren van je machtsgevoel. Eigenlijk zou je dan kunnen zeggen dat wanneer je slaat dat niet gebeurt vanuit onmacht, maar om je eigen machtsgevoel in stand te houden.
Ik denk dat opvoeders vaak bezig zijn met het willen
beheersen van een situatie, het kan heel moeilijk zijn om een proces z’n gang te laten gaan en alleen (op de achtergrond) te begeleiden waar dat nodig is.
Ik heb er wel moeite mee dat methodes zoals 'een koude douche' ingezet worden om kinderen te laten 'afkoelen'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze methode zelf ook ooit heb toegepast. Ik werkte met mensen met een verstandelijke beperking en had een cliënt die kampte met psychische klachten en daardoor soms helemaal door kon draaien en anderen begon uit te schelden. Ik zie nu in dat dit soort methodes misschien werken, maar daardoor niet te rechtvaardigen zijn. Het is eigenlijk iemand die zich waarschijnlijk al ‘koud’ voelt vanbinnen nog meer in de kou zetten…
Elk gedrag is communicatie. Vaak zijn we geneigd bepaalde gedragen direct te corrigeren zonder ons af te vragen waar ze vandaan komen. In het gebruikte voorbeeld dat een kind een ander kind slaat kan je je afvragen
van waaruit een kind dit doet, i.p.v. het (meteen) te bestraffen. Achter het slaan, schelden, huilen, vervelen e.d. van kinderen zit altijd een achterliggend gevoel. Dit wil voor mij niet zeggen dat je moet toestaan dat je kind een ander slaat, tuurlijk mag en moet je die grens aanbrengen, maar daarna kan je overgaan tot het tonen van begrip. Misschien heeft het kind het nodig om zich uit te laten over iets, misschien moet het uitrazen of uithuilen. Daarbij mag je dan ook best je eigen gevoel tonen, bv. zeggen dat het je pijn doet dat je andere kind wordt geslagen. Je kunt het dan ook uitleggen naar het broertje of zusje: Pietje slaat vanuit zijn eigen frustratie. Wij hoeven dan idd helemaal niet te preken tegen onze kinderen, ze kunnen ons zelf vertellen wat hun dwars zit.
Zoals Debiorah het uitlegt, een kind een keer een klap geven om te laten voelen wat het bij een ander aanricht, daarvan kan ik me voorstellen dat het wel een keer goed kan zijn. Een soort van 'ervaringsleren'. Toch ook hier een kritische kanttekening: dat wat je verbiedt doe je zelf dan ook, is dat eigenlijk niet vreemd? Kinderen leren vooral van het voorbeeld wat ze krijgen denk ik. Schreeuwend tegen kinderen zeggen dat ze niet mogen schreeuwen heeft geen enkel effect, tenminste niet op de lange duur.
Gedragsverandering moet van binnenuit komen, daar ben ik heilig van overtuigd. Daarom ben ik tegen straffen en ook niet zo voor belonen zolang je er op uit bent een kind te conditioneren, om iets gedaan te krijgen. Anders is het voor mij als je je kind vanuit respect en liefde waardering geeft. Dan betreft het een aanvulling.
Voed jezelf op. Laat je kinderen met rust....
Het valt me op dat er best veel mensen zijn die vroeger lijfelijke straffen hebben gehad. Toch wordt er ook vaak meteen bij gezegd dat ze er niets of niet veel aan over hebben gehouden. ‘Ik ben er niet minder’ van geworden is dan een veel gehoorde uitspraak. Waarom zeggen wij dit soort dingen? Waar baseren we dat op? Welk doel dient het?
@Nims en gast, ik had nog enkele vragen aan jullie gesteld, hadden jullie die gezien? (pag 2)