Loading...
nl

Hulpverlenerssyndroom

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Onder het hulpverlenerssyndroom wordt dwangmatig hulpverlenend gedrag verstaan. Veel professionele hulpverleners zullen zich hierin herkennen, maar ook mensen die geen professionele loopbaan als hulpverlener hebben gekozen kunnen last hebben van deze hulpdwang. Deze mensen dringen hun hulp eigenlijk aan anderen op. Zelf zien zij dat als goede bedoelingen. Of de ander om deze hulp heeft gevraagd of niet, is niet van belang.

Iemand die aan hulpdwang lijdt, is ervan overtuigd dat wat hij te bieden heeft, heel belangrijk voor de ander is en dat die ander desnoods geholpen moet worden om dat in te gaan zien.
Is de ander desondanks niet blij met de hulp, dan raakt deze hulpgever op den duur opgebrand of boos en verongelijkt. "Ik heb zoveel voor hem gedaan, maar nu krijg ik stank voor dank."

De volwassenen die het snelst prooi vallen aan deze hulpdwang zijn als kind dikwijls het slachtoffer geweest van parentificatie. Parentificatie treedt op wanneer de ouder- en kindrollen in een gezin worden omgedraaid. Het kind wordt dus als het ware de ouder van de ouder. Dit gebeurd vaak in gezinnen waar (meestal) de moeder emotioneel labiel en behoeftig is en geen volwassen partner heeft om haar problemen mee te bespreken. Ze heeft een slecht huwelijk of geen partner. In beide gevallen kan ze zich gaan verlaten op haar nog jonge kind. Het kind "troost" mammie als ze verdrietig is - dat gebeurd veel bij jonge kinderen - of is haar beste vriend of vriendin met wie ze alles kan doorpraten - dat gebeurd veel bij met iets oudere kinderen.

De ouder gebruikt in dit geval het kind voor het vervullen van de eigen emotionele behoeften, behoeften die hij of zij bij een volwassen partner zou moeten bevredigen. Kinderen die geparentificeerd zijn, lijden later niet zelden aan hulpdwang.

De hulpdwang wordt dan weer veroorzaakt door de afweer "valse hoop".
Delen:
admin
admin okt 6 '09
Soms willen mensen niet helpen uit dwang, maar puur omdat het menselijk is een ander op zijn of haar weg te helpen. Als het ze tenminste wordt gevraagd..
Ook durven mensen soms niet te helpen, omdat ze bang zijn, aan het "hulpverlenerssyndroom" ten prooi te vallen. Dat is de andere kant van het verhaal voor mijn gevoel dan..

Het gaat hier denk ik om de gulden middenweg te vinden... in je eigen kracht te durven staan, en enkel vanuit liefde je keuzes te maken voor jezelf, en soms ook voor een ander. (en dat is iets heel anders dan dwang of valse hoop)
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Het klopt wat je zegt en niet iedere hulp is meteen het hulpverlenerssyndroom. Maar het is wel zo dat het hulpverlenerssyndroom een gevolg is van de afweer valse hoop.

Alleen als ik dwangmatig anderen moet gaan helpen om er ZELF een beter gevoel van te krijgen, dan moet ik me toch gaan afvragen of ik niet last heb van hulpdwang, en dus valse hoop.
susie14
susie14 okt 6 '09
Dit is voor mij persoonlijk erg interessant...had er nog nooit over gelezen.
Ik heb heel lang ( tot ongeveer 2 jaar geleden ) de behoefte gehad om anderen te helpen.
eigenlijk was fit voor mij heel normaal en vanzelfsperekend.
vond het raar als andere mensen dit niet deden en ik kon me daar wel eens vaker boos over maken.
Nu ik dit stukje lees begin ik het ook wel te begrijpen waarom ik dit had.
Mijn ouders zijn nog steeds samen, maar vroeg was het wel eens problematisch.
Kan me nog wel een overspannen moeder herinneren die niks anders deed dan huilen. Ook bij ruzies tussen mijn ouders had ikaltijd het idee dat ik moest bemiddelen...om de sfeer maar weer op te krikken.

2 jaar geleden ongeveer heeft iemand em er heel duidelijk op gewezen dat ik hier eens mee meost stoppen en meer aan mezelf te denken.
iedereen is verantwoordleijk voro zijn eigen daden. iemand die niet geholpen wil worden...heeft ook geen zin om ze proberen tehelpen.

Met als resultaat.....heb stukken meer energie!
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Misschien goed om dit stukje nog even extra te lezen om wat meer achtergrond over de valse hoop te krijgen:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/71989/Afweermechanisme_Valse_Hoop.html#Post71989
susie14
susie14 okt 6 '09
Dankjewel allebei..heb het gelezen en het is verhelderend.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 14 '12
Pas op voor het hulpverleners syndroom.
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 15 '12
wat AdraAin zegt komt mij heel bekend voor...
Omdat ik me ervan bewust ben dat ik er vatbaar of hoe je het noemt
voor ben, probeer ik afstand te houden...
Toch heb ik ondervonden dat als ik hulp kan bieden en het niet doe, ik wordt gestuurd, op de automatische piloot...
Ik word voor mijn gevoel iets naar beneden geduwd, en ga handelen
ik ben er wel bewust bij...
zoals bij de kat met de kap om! Ik wist dat ik hem kon helpen, maar doordat ik dacht aan het hulpverleners syndroom deed ik het niet!
toch heb ik het beestje geholpen...

ik denk toch niet dat ik aan het hulp-verleners syndroom lijdt, omdat ik alleen help, als ik kan helpen...
Ik dring me eigen niet op, ik geef soms een oplossing voor een probleem, maar het ligt bij degene zelf wat ze er mee doen!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki