Okidoki, ik wil de spits wel afbijten.
Ik heb het overigens al lang niet meer gedaan, voornamelijk omdat er soms geen reactie komt en ik met een droom echt lang bezig ben, soms wel twee dagen, als ik dan geen reactie krijg heb ik daar enorme moeite mee.
Ja, dat kan heel vervelend zijn als je je best erop gedaan hebt. Je hebt dan geen idee of het wel of geen nut gehad heeft. Al vind ik het in dit forum wel meevallen, er zijn forums waar ze meestal niet reageren.
Ik pak altijd mijn dromenboek, de kleinste dingen uit een droom zijn belangrijk, kleuren, geuren, sferen, die lees je helaas niet altijd en dat kan het lastig maken.
Alle sleutelwoorden schrijf ik neer, daarna ga ik ook op internet naar de sleutelwoorden zoeken, hoe meer info hoe beter.
Met al die woorden ga ik het verhaal zoeken en gebruik daarbij mijn intuïtie, wat klopt voor mijn gevoel schrijf ik neer en wat niet goed voelt laat ik los.
Ik weet niets over oude of nieuwe manieren.
Wel valt mij op dat veel droominterpretaties hier erg statisch zijn, niet op de persoon geschreven en daardoor voelen veel van die interpretaties niet goed voor mij, veel boekenwijsheid.
Maar dat is mijn mening, ik wil niet beweren dat ze niet goed zijn, alleen dat het voor mij niet oké voelt.
Ik probeer nooit de persoon aan te voelen bij dromen uitleggen. Daar hebben ze niet om gevraagd, om in hun privacy te kijken.
Ik krijg soms wel een gevoel over de droom, wat hij betekent. Ik probeer dus de droom aan te voelen.
Naast een gevoel over de droom is er ook het begrijpen van een droom. Soms voel ik hem niet, en dan probeer ik er zoveel mogelijk van te begrijpen.
Het droomverhaal, ik probeer uit of iets symbolisch is of niet, enz. Als daarmee bezig ben, komt er soms alsnog een gevoel. Dat komt dan omdat ik de droom al voor een deel begrijp. Door het begrijpen kan er dan een gevoel komen.
Hoe ik het doe, heb ik in
dit bericht en in
dit bericht zo'n beetje opgeschreven.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een beetje koud en onpersoonlijk kan overkomen. En dat het boekenwijsheid kan lijken. Maar ik gebruik nooit een droomboek of droomwoordenboek bij het uitleggen van dromen. Niet een boek van papier, en ook geen online boek of site. Weet ik het niet, dan weet ik het niet. Dan kan ik gaan redeneren, droomsymbolen met logica ontcijferen, op de manier van de 2e link hierboven. Maar droomwoordenboeken zetten me meestal op een verkeerd spoor.
Omdat iedereen zijn of haar eigen manier van droomverklaren moet hebben, lijkt het me alleen maar gezond dat mijn manier voor de meeste andere mensen niet oké voelt.