Loading...
nl

De Ziel; het ware Zelf

admin
admin okt 3 '09

Wanneer iemand leert te leven vanuit de Ziel, het Zelf, en niet vanuit de geest, is alles in het leven duidelijk en begrijpelijk.
U weet wat u moet doen, welke kant u op moet, en het leven wordt eenvoudig en harmonisch.
Dat is leven zoals het bedoeld is, leven zoals het is, leven zoals we het uiteindelijk moeten leven.

Kinderen leven alleen in het domein van het denken wanneer wij hun dat geleerd hebben. Ze leven van oorsprong natuurlijk,
en wij zouden moeten worden zoals zij, en hen niet moeten maken tot wat wij zijn.

Dat betekent niet dat we een onintelligent leven moeten leiden en geen gedachten zullen hebben.
Het betekent dat we waarachtig intelligent zullen leven en onze gedachten zullen het resultaat zijn van het juist gestalte geven van het Innerlijke Zelf.

Deze totale verandering van wat we lijken te zijn in wat we werkelijk zijn, het binnengaan van het leven zoals het is, zal inderdaad enige vastberadenheid eisen.
Wat het geloof van de hindoe ook is, hij heeft er alles voor over. Hij zal vele honderden kilometers lopen om wat hij als zijn spirituele plicht beschouwt te vervullen.

Wanneer wij er net zo op gebrand zijn om te zijn wat we intuitief voelen dat we zouden moeten zijn, zullen we zonder moeilijkheden slagen.
We moeten ophouden met hopen en wensen en beginnen met zijn en doen !

Bron: Meesters van het Verre Oosten (pag 468-469)
Delen:
Serenity
Serenity apr 10 '11
Origineel bericht van: Zilveren Spin

Wanneer iemand leert te leven vanuit de Ziel, het Zelf, en niet vanuit de geest, is alles in het leven duidelijk en begrijpelijk.
Wat is het verschil tussen geest en ziel nu eigenlijk?
En het stadium 'zijn' is dat of betekend dat het leven vanuit de ziel of geest?En in het moment meegaan 'het is zoals het is' dat serene gevoel is dat ook zijn en daarmee ook het leven vanuit de ziel of geest?

U weet wat u moet doen, welke kant u op moet, en het leven wordt eenvoudig en harmonisch.
Maar het leven is ook eenvoudig en harmonieus, toch?
Het zijn de zorgen die vanuit angst voortzetten maar dat is ook weer een gedeelte oerinstinct misschien wel het overlevingsdrift denk ik.

Dat is leven zoals het bedoeld is, leven zoals het is, leven zoals we het uiteindelijk moeten leven.
Moeten tja tja tja waar staat dat dan?
Moeten, we moeten zelf weten wat we moeten doen, er is geen moeten alleen maar mogen en kunnen, toch?

Kinderen leven alleen in het domein van het denken wanneer wij hun dat geleerd hebben.
Waneer je een kind aan zijn lot overlaat verliest het zichzelf omdat men zich niet kan vormen, er is dan geen rolmodel waar men tegenop kan kijken en te gaan overtreffen.
Ze leven van oorsprong natuurlijk, en wij zouden moeten worden zoals zij, en hen niet moeten maken tot wat wij zijn.
kweetnie best regeliues /kortdaad/ ikkanhetwoordevennietvinden vind ik deze uitspraak.
Dat betekent niet dat we een onintelligent leven moeten leiden en geen gedachten zullen hebben.
Waar komt die intelligentie vandaan dan waneer het niet word uitgedaagd of gestimuleerd?

Het betekent dat we waarachtig intelligent zullen leven en onze gedachten zullen het resultaat zijn van het juist gestalte geven van het Innerlijke Zelf.
hummz ik denk dat men over het algemeen een leidraad moet hebben voor houvast anders kan je onlogische dingen doen..ik spreek uit ervaring..
Deze totale verandering van wat we lijken te zijn in wat we werkelijk zijn, het binnengaan van het leven zoals het is, zal inderdaad enige vastberadenheid eisen.
humzz inderdaad ja denk ik ook.
Anders leef je zoals elfjes en nimfen hihi.

Wat het geloof van de hindoe ook is, hij heeft er alles voor over. Hij zal vele honderden kilometers lopen om wat hij als zijn spirituele plicht beschouwt te vervullen.
als hij dat nodig acht , tja waarom niet!
Wanneer wij er net zo op gebrand zijn om te zijn wat we intuitief voelen dat we zouden moeten zijn, zullen we zonder moeilijkheden slagen.
Dit klinkt voor mij wel logisch in de oren, maar er zijn vele wegen die leiden naar Rome!^^
We moeten ophouden met hopen en wensen en beginnen met zijn en doen !
Het lijkt me beter om op te houden te vertellen wat een ander moet doen en met verlangens te minderen vooral naar andere toe maar de verlangens die we hebben , lekker op focussen en visualiseren maar wel vanuit een verstandig hart, wat onredelijk is kan niet worden verwezenlijkt, denk ik.
Bron: Meesters van het Verre Oosten (pag 468-469)
New Moon
New Moon jun 19 '11
Heftig zeg...
Je kunt inderdaad niets anders doen dan je eigen licht te zijn, en in gedachten op hem te schijnen.
Lumiere (de kandelaar van Belle en het Beest), heeft altijd vertrouwen gehad in het samenzijn van Belle en het Beest, en Cogsworth (het klokje) heeft altijd zijn twijfels gehad...
Je weet hoe het is afgelopen smile
Ik geef even de link, aangezien het plaatje kopieëren niet mag van de auteur.
http://www.offthemarkcartoons.com/cartoons/2005-04-03.gif

niels
niels jun 20 '11
ben vandaag ook gaan schoppen met mijn mama voor kleren vor mijn galabal frownIk haat zulke kleren en de manier waarop ik ze moet aandoen haat ik al helemaal frownzal blij zijn als dat galabal achter de rug is. Maar ik heb wel zo een brede leren armband gekregen en een mooi boek laughVandaag Latijn gehad en het ging super goed en heb de hele tijd zitten lachen laugh
Serenity
Serenity jun 20 '11
Ohwwww leuk een leren armband, ik heb er ook een paar!!! ^^
Galabal,galabal, galabal…. humzz als je er geen zin in hebt maak er een spel van:
-Je waant jezelf in een andere tijd uit het verleden en op deze manier probeer je de hele tijd te praten met je vrienden met een flinke aardappel in je keel.
-Je waant jezelf in een film en je moet heel natuurlijk in je rol passen en je kleren helpen je erbij.
-Je waant jezelf …….. (vul zelf maar in hihi.)
niels
niels jun 20 '11
hey dat is een goed idee zal ik zeker toepassen laugh
Ik denk dat ik het film idee ga nemen ik hoor toch bij alles wat ik doe passende filmmuziek laugh
Serenity
Serenity jun 21 '11
YYeahhh, ik ben trots op mezelf, ik heb last van mijn maandelijkse probleem buikpijn hoofdpijn maar vooral moe ook vanwege de extra medicijnen, en toch sleep ik mezelf naar het werk en daar hoop ik afleiding te vinden en dan vliegt de tijd voorbij hoop ik!

*Boogiewoogiedance*

Toedels!
@ Niels, idemmm hier , ken je die ouderwetse Batman serie in film vorm geen tekenfilm, zo'n effect speelt ook door mijn hoofd heen haha zo grappig!
Maar je bent niet de enigste hierin hoor, alleen oppassen dat je het niet te luid doet in het openbaar temidden van mensen hahaha, blij maar lekker dichtbij jezelf zo houd je ook wat humor voor jezelf….'binnenpret!' wink
niels
niels jun 21 '11
oh Miri ik hoop dat je werk je genoeg afleidt en dat je je snel beter voelt laugh

Ooh dat lijkt me grappig laughAls ik door stad wandel hoor ik meestal het liedje "Belle" uit "Belle en het Beest" laughmeestal loop ik dan ook met een boek in mijn hand door de stad laugh
Of gisteren tijdens mijn examen Latijn hoorde ik steeds de overture van "Sneeuwitje en de 7 dwergen."
Het zorgd altijd voor een goed gevoel en een mooie glimlach op mijn mond laugh
New Moon
New Moon jun 21 '11
Wat mooi!
Ik sta ook in het leven alsof het een film is, en dat ik zelf mijn eigen character mag uitkiezen smile
Heel herkenbaar dit laugh
Ieder character is weer voor een andere situatie geschikt, maar toch zijn ze allemaal delen van mezelf.
(het is overgins niet zo dat ik de andere characters vergeet als ik een bepaald character speel)
Zo voelde ik me afgelopen maand alsof ik 2 veren op mijn hoofd had, en ik daarmee kon aangeven dat ik "in vrede kwam".
Het voelde heel natuurlijk, en nu bleek na afgelopen weekend toen ik naar een verlichtende/bewustzijns sessie ging, dat ik in 1 van mijn vorige levens een hopi warrior ben geweest! Een indiaan dus. Ik voel af en toe mijn schouders breden worden alsof ik een grote spiermassa heb en wapens op mijn rug/een mes achtig iets in mijn rechter hand.
Nu wilde het toeval dat ik voor die sessie een paraplu had gekocht met een scherpe punt voor de regen en om eventueel enge mannen af te weren snachts (mijn fiets is gejat dus ik loop altijd) tongue

Als ik me onveilig voel of ik moet lichaamlijk werk verrichten, verander ik nu "innerlijk" in een indiaan tongue

New Moon

ps: aaah ik ben ook zo'n fan van disney soundtracks Niels! Je nummer Belle van beauty and the beast maakt me altijd weer vrolijk (daarbij komt dat ik ooit in een relatie heb gezeten waarbij ik veel boeken las en mn relatie vastgeroest was in zijn huis en eruit zag als een beest, gedroeg als een prins, maar dat is een ander verhaal tongueHij heeft niet echt iets met spiritualiteit maar heeft me ooit wel verteld dat hij belle en het beest de beste disneyfilm ooit vond)
Serenity
Serenity jun 21 '11
Ben ziek van de bijwerkingen naar huis gegaan maar wel geprobeerd in ieder geval en uhmmmm stuk of 6bolletjes knoflook fijngesneden..en gehakt, ik stink helemaal naar de knoflook hahaha! ^^

Ik heb ook film muziek maar ook gewoon tv muziek en populaire muziek, alhoewel die ook vaak voor de tv worden gebruikt.

Ik heb enorm veel tv gekeken vroeger zo was ik braaf stil en op mijn gemak en TMF die toen net was begonnen mocht ik alleen met een koptelefoon kijken hahaha die ouders van me!
Mijn vader floot altijd en onder het afwassen zette hij de radio aan, nu hebben hun een vaatwasser maar een enorme tuin dus waneer hij in de tuin bezig is fluit hij en heeft vaak de radio aan, klinkt heel gezellig en echt 'mijn papa'.

Oja voor het slapen gaan van mijn Uk zet ik regelmatig een efteling cd op, daar kalmeert hij enorm van, en als het een hectische dag was of hij is nog druk bezig met van alles en nog wat, dan werkt dit helemaal toppie!

Vroeger op de basisschool had ik een vriendinnetje die ook rustige muziek opzette waneer haar kleine broertje een bozebui had en zij had (al zo jong) in de gaten dat hij er helemaal kalm van werd, ik vond dat toch zo imponerend toen ik dat hoorde van haar!
Kinderen zijn bizarre wezentjes je blijft jezelf zo ontiegelijk vaak verbazen….mooi die pure zieltjes, zo oprecht!
niels
niels jun 21 '11
Hey dat heb ik ook laugh
Vroeger toen ik klein was moesten mijn ouders en grootouders mij altijd een verhaaltje voorlezen of anders geraakte ik niet in slaap:D Meestal vertelde ze mij een mooi sprookje maar aan mijn grootvader vroeg ik altijd een zelf verzonnen verhaaltje te vertellen over kabourtjes (toen ik klein was was ik dol op verhaaltjes van kaboutertjes en elfjes) . Toen ik ouder werd zette ik meestal zelf een vertel cd op om in slaap te geraken en zelfs nu vertel ik mij altijd een sprookje om in slaap te vallen laugh
Serenity
Serenity jun 21 '11
@ NewMoon, die karakters zijn idd rolletjes, denk ik.
Iedereen speelt een bepaalde rol in een bepaalde situatie, waarom weet ik ook niet hoor.^^
Maar samen vormen die rollen de verschillende kanten van jouw en ik denk dat je ze zelf inzet om jezelf wellicht iets aan te passen in de situatie.
Even googlen: www.droomvrienden.nl-> bewust_ego.
Het Ego en de rollen die we in het leven spelen.
Quote:
Als kind speelden we al graag rollen, soms speelden we dat we indiaan waren, dan weer politie agent, of verpleegster, of conducteur, allemaal rollen die ons plezierden. Zolang we die rol speelden deden we dit met de volste overtuiging, maar konden die rol ook weer afleggen wanneer we het beu waren. We deden onze indianen tooi af, of trokken het cowboy kostuum uit, en we waren weer ons zelf.

We leerden ook dat het handig is om een rol te spelen, door een rol te spelen kan je wat bereiken, zo speelde je de rol van verongelijkt kind, of lieve kleinzoon, zodat je datgene bemachtigde waar je behoefte aan had, aandacht van mama, of een ijsje van oma.

Al van jongs af aan zijn we gewend om rollen te spelen en worden daarmee de acteur van ons eigen leven. Die rollen zijn soms bedoelt om ons te beschermen, soms om iets te krijgen wat we nodig hebben en soms opgelegd door onze omgeving. Het ego is te vergelijken met een veelkleurige jas die ons in staat stelt deze rollen te spelen.

Als kind willen we graag volwassen zijn, zodat we ook mee mogen spelen met de oudere mensen, maar omdat we nog maar kind zijn moeten we dit doen door te spelen dat we volwassen zijn. Hiermee wordt de volwassene geschapen, een illusie van het kind, wij zijn nog steeds geen volwassenen, we spelen alleen dat we volwassen zijn. Ook het gevoel van een kind zijn is slechts aangeleerd door de omgeving en is dus een rol. Uiteindelijk ontstaat het besef dat we noch kind, noch volwassene zijn, we zijn slechts ons zelf en spelen diverse rollen.

Zoals duidelijk mag zijn heeft het ego een functie in ons leven en is het heel lastig leven zonder dat we rollen spelen. Het is daarom ook niet erg dat we dit doen, het wordt pas een probleem als we onszelf gaan identificeren met die rol en vergeten dat het maar een rol is. We raken dan ons werkelijke zelf kwijt en luisteren minder naar ons innerlijke kind. Een nadelig effect van het ego is het dempen van het gevoel, zo heeft een sterk ego, sterke zintuiglijke ervaringen nodig om te voelen. In deze maatschappij zijn veel mensen met een sterk ego het is dan ook niet vreemd dat zij behoefte hebben aan steeds extremere vakanties, sexuele ervaringen, sporten, etc. Wanneer het ego slechts een dunne schil is om het zelf zijn kleine prikkels veelal voldoende om geraakt te worden door iets kleins als een mooie vlinder, een prachtig lied, of een lieve daad.

Soms gebeurt er iets in ons leven waardoor we uit onze ego rol schieten, we worden geconfronteerd met ernstig verdriet, een hevige liefde, of de dood in de ogen kijken. Dit zijn de momenten waarop we even zonder ego zijn en werkelijk naakt ten opzichte van de werkelijkheid. We voelen ons dan onzeker, verloren, angstig, vertwijfeld en verlangen terug naar het veilige gevoel van het beschermende ego. Veel van dit soort momenten schept zoals we soms mooi zeggen “eelt op de ziel” en laat zien dat we het ego niet echt nodig hebben om te overleven. Het is net zoals de roker die stop met roken en het niet roken als schuldige ziet voor zijn rottige gevoel. Maar de werkelijke oorzaak van zijn rottige gevoel komt voort uit het feit dat hij rookte.

We hoeven niet te leren zonder ego te zijn, het is enkel aan ons om bewust te worden van het feit dat we ego rollen spelen en dat we leren deze rollen los te laten op het moment dat ze niet meer van toepassing zijn. Hiermee maken we ons ego transparant, we spelen een rol, zijn daar bewust van, maar laten onze werkelijke intenties en behoeftes door dit ego heen schijnen. Hiermee zijn we eerlijk naar onszelf en naar onze omgeving, en kunnen met plezier de rollen spelen die ons behagen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki